تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,085 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,617 |
طراحی و ارزیابی اثربخشی مداخلات شناختی رفتاری برای ارتقاء تابآوری شناختی نیروهای نظامی | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 53، فروردین 1402، صفحه 117-150 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید آروند* 1؛ احدالله انگزی2؛ محمد حیاتی3 | ||
1نویسنده مسئول: دکتری تخصصی، مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، مرکز تحصیلات تکمیلی تهران، پیام نور ، تهران، ایران. | ||
2دکتری تخصصی، مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه، گروه مدیریت، دانشکده فرماندهی و مدیریت ، دانشگاه امام علی(ع)، تهران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 22 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی، تدوین و ارزیابی اثربخشی بسته مداخلات شناختی رفتاری برای ارتقاء تابآوری شناختی دانشجویان یک دانشگاه نظامی اجرا گردید. روش: روش پژوهش مورد استفاده، آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی است. بدین ترتیب که در مرحله کیفی با استفاده از روش فراترکیب، عوامل ارتقاء تاب آوری شناختی استخراج گردید و سپس در مرحله کمی، اثربخشی بسته مداخلات شناختی استخراج شده با استفاده از روش شبه آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مرحله، جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه نظامی مورد مطالعه است و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس انجام شد. یافتهها: بر اساس نتایج فراترکیب، عوامل ارتقاء تابآوری شناختی در پنج مولفه شامل سبک رهبری مسیر-هدف در فرماندهی ماموریت، مدیریت استعداد، آموزش نظامی منطبق بر واقعیت میدان رزم، آموزش شناختی و فرهنگ و جو یگانی مثبت بدست آمد. سپس در مرحله آزمایش، تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که پس از اجرای مداخله، بین میانگینهای نمرات پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد و در سطح معنی داری کمتر از 05/0، بین نمرات تابآوری کل آزمایش با نمرات تابآوری در گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. د نتیجه گیری: بر اساس یافتههای تحقیق، میتوان نتیجه گرفت که تابآوری شناختی کارکنان ماهیتی آموزشپذیر و پویا دارد و ارائه برنامه عمل شناختی جامع و مدون برآمده از دستاوردهای پژوهش حاضر، میتواند بر ارتقاء تابآوری شناختی کارکنان نیروهای نظامی موثر و نافع واقع گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاب آوری شناختی؛ ذهن؛ استرس؛ جنگ های هیبریدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and evaluating the effectiveness of cognitive behavioral interventions to enhance cognitive resilience of military forces | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Arvand1؛ Ahad Angazi2؛ Mohammad Hayati3 | ||
1Corresponding author: Ph.D., Public Administration, Organizational Behavior, Tehran Postgraduate Education Center, Payam Noor, Tehran, Iran. | ||
2Ph.D., Public Administration, University Lecturer, Department of Management, Faculty of Command and Management, Imam Ali University, Tehran, Iran. | ||
3Master's degree, General Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی، تدوین و ارزیابی اثربخشی بسته مداخلات شناختی رفتاری برای ارتقاء تابآوری شناختی دانشجویان یک دانشگاه نظامی اجرا گردید. روش: روش پژوهش مورد استفاده، آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی است. بدین ترتیب که در مرحله کیفی با استفاده از روش فراترکیب، عوامل ارتقاء تاب آوری شناختی استخراج گردید و سپس در مرحله کمی، اثربخشی بسته مداخلات شناختی استخراج شده با استفاده از روش شبه آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مرحله، جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه نظامی مورد مطالعه است و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس انجام شد. یافتهها: بر اساس نتایج فراترکیب، عوامل ارتقاء تابآوری شناختی در پنج مولفه شامل سبک رهبری مسیر-هدف در فرماندهی ماموریت، مدیریت استعداد، آموزش نظامی منطبق بر واقعیت میدان رزم، آموزش شناختی و فرهنگ و جو یگانی مثبت بدست آمد. سپس در مرحله آزمایش، تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که پس از اجرای مداخله، بین میانگینهای نمرات پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد و در سطح معنی داری کمتر از 05/0، بین نمرات تابآوری کل آزمایش با نمرات تابآوری در گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. د نتیجه گیری: بر اساس یافتههای تحقیق، میتوان نتیجه گرفت که تابآوری شناختی کارکنان ماهیتی آموزشپذیر و پویا دارد و ارائه برنامه عمل شناختی جامع و مدون برآمده از دستاوردهای پژوهش حاضر، میتواند بر ارتقاء تابآوری شناختی کارکنان نیروهای نظامی موثر و نافع واقع گردد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive resilience, mind, stress, hybrid warfare | ||
مراجع | ||
اسفندیار، یوسف؛ راه نجات، امیرحسین؛ موسوی؛ مرضیه و صباییان، بهنوش (1399). اثربخشی آموزش تابآوری در کاهش استرس و اقدام به خودزنی سربازان در شهر تهران. نشریه علمی طب نظامی، (1) 22، 35-27.
افشار، علی و همکاران (1394). بررسی عوامل موثر بر ارتقای تابآوری روان شناختی نیروهای عملیاتی ناجا. نشریه انتظام اجتماعی، (4) 7، 62-35.
آروند، حمید و زارع، میکائیل (1398). طراحی و تبیین الگوی انگیزش مناسب یگانهای نظامی تیممحور. نشریه علمی مدیریت و پژوهشهای دفاعی، (86)17، 103-83.
آروند، حمید؛ فاتح، اصغر و انگزی، احدالله (1401). رابطه میان تابآوری شناختی و خلاقیت دانشجویان یک دانشگاه نظامی. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (1)12، 126-97.
آروند و فاتح (1401). علوم شناختی با رویکرد دفاعی و نظامی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران.
جلالی، حمید و همکاران (1401)، تاثیر آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر تابآوری سربازان بر اساس مدل خودکارامدی، نشریه طب نظامی، (1) 24، 1015-1008.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1390). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی. تهران: آگاه.
کمالی، یحیی (1395). روششناسی فراترکیب و کاربرد آندر سیاستگذاری عمومی. نشریه علمی سیاست، (33)47: 736-721
Cheatham, M. (2018). Wars of cognition. air and space power journal, 17: 16-30.
Kania, E. (2021). Minds at War. Institute for National Strategic Security, National Defense University, Washington, D.C.: JSTOR.
Krishnan, A. (2017). Military Neuroscience and the Coming Age of Neurowarfare. New York: Routledge.
Kanapeckaitė, R., Bekesiene, S. & Bagdžiūnienė, D. (2022). Reserve Soldiers’ Psychological Resilience Impact to Sustainable Military Competences: On the Mediating Role of Psychological Skills (Effort, Self-Efficacy, Proactivity). Sustainability. 14(11): 32-41.
Jin, H, Hou, L. wang, zh. (2018). Military brain science. Chinese journal of traumatology, 21, 277-280.
Nindle, B, et al. Perspectives on resilience for military readiness and preparedness: Report of an international military physiology roundtable. Journal of Science and Medicine in Sport. 2018; 1116–1124.
Bloome, F, et al. (2009). Opportunities in Neuroscience for Future Army Applications. Washington, DC: The national academies express.
Reysian, G. (2016). Neuro-Organizational Culture. New York: springer International Publishing Switzerland.
Roger, D, Petrie, N. (2017). Work Without Stress: Building a Resilient Mindset for Lasting Success. Soundview Executive Book Summaries, 39(3).
Rezapour, T, et al. (2021) Enhancing Cognitive Resilience in Adolescence and Young Adults: A Multidimensional Approach. Springer: New York.
Roski, J, et al. (2019). Building Resilience For Greater Health And Performance: Learning From The Military. Journal of health affairs. DOI: 10.1377/hblog20190807.768196.
Urena, S, Taylor, M, Carr, D. (2020). The Impact of Military Service Exposures and Psychological Resilience on the Mental Health Trajectories of Older Male Veterans. Journal of Aging and Health, 33(4).
Sefidan, S. et al. (2021). Resilience as a Protective Factor in Basic Military Training, a Longitudinal Study of the Swiss Armed Forces. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(11).
O’Toole, K, Brown, C. (2021). Evaluating the quality of resilience apps for military members and public safety personnel. Journal of Military, Veteran and Family Health, 7(1), 87-101.
Wood, V, Chérif, L. (2021). Resilience-based curriculum for Canadian Military Colleges: An environmental scan and literature review. Journal of Military, Veteran and Family Health, 7(2).
Lachal, J, et al. (2017). Metasynthesis: An Original Method to Synthesize Qualitative Literature in Psychiatry. Front. Psychiatry, 8(269).
Fernandez Diaz, JR, et al. (2021). Creativity and Resilience as Predictors of Career Success. Sustainability, 13(8), 1-16.
Meredith, L, et al. (2011). Promoting Psychological Resilience in the U.S. Military. Center for Militar y Health Policy Research. Santa Monica: The RAND.
Lachow, I, Gompert, D, perkins, J. (2012). Battle-Wisdom: Gaining Advantage in Network Warfare. Washington: CreateSpace Independent Publishing Platform.
López Aymes, G, et al. (2020). Resilience and Creativity in Teenagers with High Intellectual Abilities. A Middle School Enrichment Experience in Vulnerable Contexts. Sustainability, 12(8), 1-33.
Ekhtiari, H, Rezapour, T, Aupperle, RL, Paulus, MP. (2017). Neuroscience-informed psychoeducation for addiction medicine: A neurocognitive perspective. Prog Brain Res, 235, 239-264.
Blacker, k, et al. (2018). Cognitive Training for Military Application: a Review of the Literature and Practical Guide. Journal of Cognitive Enhancement, 6(1), 30-51.
Spohrer, K. (2021). Resilience, self-discipline and good deeds – examining enactments of character education in English secondary schools. Pedagogy, Culture & Society. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.2007986. ;
Duggan, MR, Parich, V. (2021). Microglia and modifiable life factors: Potential contributions to cognitive resilience in aging. Behavioural Brain Research, 405, 113207.
Bolman, L, Deal, T. (2017). How Great Leaders Think. Soundview Executive Book Summaries, 39(2).
Bruce shaw, R. (2017). Extreme Teams. Soundview Executive Book Summaries, 39 (6).
Kouzes, JM, Posner, BZ. (2017). Learning Leadership. Soundview Executive Book Summaries, 39(1).
Wellman, JL. (2009). Organizational Learning: How Companies and Institutions Manage and Apply Knowledge. New York: Palgrave Macmillan.
Britt, T, Sinclair, R & McFadden, A. (2013). Introduction: The meaning and importance of military resilience. Building psychological resilience in military personnel: Theory and practice. American Psychological Association, 3–17.
Coughlin, E. (2018). Fostering resilience: leader strategies and practices for Fostering resilience: leader strategies and practices for overcoming adversity in military organizations overcoming adversity in military organizations. Thesese and Dissartations. Pepperdine University, 913.
Vincent Jones, Marc et al. (2022). A systematic review of resilient performance in defence and security settings. PLOS ONE, 17(10), 1-37.
Flood, A. & Keegan, R. (2022). Cognitive Resilience to Psychological Stress in Military Personnel. Frontiers in Psychology, 13, 1-11.
Bartone, P. (2006). Resilience Under Military Operational Stress: Can Leaders Influence Hardiness?. Military psychology, 18, 131-148.
Jeremiah Koh, T. C. (2019). A Multi-method Approach to Investigating Psychological Resilience in a Conscripted Basic Military Training Environment. Birkbeck Institutional Research Online, London: University of London.
Bond, M. M. (2021). Commanders’ Guide to Resilience. Sydney: COMD FORCOMD.
Maguen, SH. (2008). Description of Risk and Resilience Factors among Military Medical Personnel before Deployment to Iraq. Military Medicine, 173(1), 1-9.
MacIntyre, A., Lagacé-Roy, D. & Lindsay, D. (2017). Global views on military stress and resilience. Kingston: Canadian Defence Academy Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 439 |