تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,652 |
بررسی معادلات ساختاری مقیاس تفکر آینده نگر کودکان در خانواده های نظامی | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 53، فروردین 1402، صفحه 213-236 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
روح اله دشتی اصفهانی1؛ ابوطالب سعادتی شامیر* 2؛ لیلا کاشانی وحید2؛ بیتا نصرالهی2 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی ، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: توانایی پیش بینی موقعیت ها و نیازهای آینده که به عنوان شناخت آینده نگر شناخته می شود، مهارت مهمی است که کودکان برای عملکرد و برنامه ریزی موفق روزانه، بایستی در آن رشد کنند. پژهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه تفکر آینده نگر کودکان در شهرک های نطامی شرق تهران صورت گرفته است. این پرسشنامه دارای 44 ماده و در سال 2020 توسط Mahy و Mazachowsky ساخته شده است. روش کار: پژوهش حاضر، از نوع غیر آزمایشی است که در چارچوب یک طرح تحقیق توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش کودکان مهد کودک های شهرک های مسکونی لشگری و کشوری در اصفهان در سال 1400 بود که به روش نمونه گیری در دسترس، نمونه ای به حجم 200 نفرانتخاب گردید. اعتبار، پایایی و ساختار پرسشنامه با روش های آماری تحلیل عاملی تائیدی و اکتشافی، آلفای کرونباخ و ضریب باز آزمون در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: در این پژوهش پایایی به روش همسانی درونی برابر 89/. و ضریب بازآزمایی با فاصله سه هفته ای برابر 84/. به دست آمد. در تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی مرتبه دوم، ساختار مقیاس و هر 5 خرده مقیاس آزمون به همراه بارهای عاملی معنادار آن، به تائید رسیدند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد پرسشنامه CFTQ از روایی، پایایی و ساختار مناسبی برخوردار می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر آینده نگر؛ دوراندیشی رویدادی؛ حافظه آینده نگر؛ پایایی؛ اعتبار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating structural equations of children's Future -Thinking questionnaire. | ||
نویسندگان [English] | ||
rouhollah dashti isfahani1؛ Aboutaleb seadatee2؛ Leyla Kashani Vahid2؛ Bita Nasrollahi2 | ||
1PhD student in psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: The ability to anticipate future situations and needs, known as prospective cognition, is an important skill that children must develop in order to function and plan successfully on a daily basis. The aim of this study was to Investigating of Children's Future Thinking Questionnaire (CFTQ).This questionnaire has 44 items and was created in 2020 by Mazachowski and Mahy. Method: The present study is a non-experimental study that has been conducted within the framework of a descriptive-analytical research project. The statistical population of the study was the children of kindergartens in military residential settlements in isfahan in 1400. A sample of 200 people was selected by available sampling method. The validity, reliability and structure of the questionnaire were analyzed using by statistical methods of confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha, open test coefficient and in SPSS software. Results: In this study, reliability was obtained by internal consistency method equal to ./89 and retest coefficient with three-week interval was equal to ./84. In the second-order confirmatory factor analysis, the scale structure and all 5 subscales of the test along with its significant factor loads were confirmed. Conclusions: The results showed that the CFTQ questionnaire has good validity, reliability and structure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Future thinking, episodic foresight, prospective memory, reliability, validity | ||
مراجع | ||
حسینی، زهرا و همکاران (1398). بررسی تحولی توانایی حل مساله در دانش آموزان ابتدایی با استفاده از برج هانوی. مجله روانشناسی مدرسه پائیز 1398
علیوردی نیا، اکبر. و یونسی، عرفان) 1393 (تأثیر میزان خودکنترلی بر ارتکاب جرم. مجله علمی ترویجی راهبردی فرهنگ
قاسمی، نوشاد و احدی، حسن. (1382). بررسی روند رشد توانایی حل مسئله کودکان 3 تا 11 ساله تهران. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
هاینز، اندی و بیشاب، پیتر (1395). تفکر در مورد آینده. (ترجمه محمد مهدی ذولفقارزاده و همکاران). تهران انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)
Addis D. R, Sacchetti D.C, Ally B. A, Budson A.E, Schacter D. L. Episodic simulation of future events is impaired in mild Alzheimer’s disease. Neuropsychologia.2009; 47: 2660 –2671.
Addis D. R, Wong A.T, Schacter D.L. Age-related changes in the episodic simulation of future events. Psychological Science.2008; 19: 33-41
Atance C.M., O’Neill, D.K. Episodic future thinking. Trends Cogn. Sci. 2001;5, 533–539.
Atance, C. M., & Jackson, L. K. (2009). The development and coherence of future-oriented behaviors during the preschool years. Journal of
Atance, C. M., & Meltzoff, A. N. (2005). My future self: Young children’s ability to anticipate and explain future states. Cognitive Development, 20, 341–361.
Buckner, R. L., & Carroll, D. C. (2007). Self-projection and the brain. Trends in Cognitive Sciences, 11, 49–57.
Addis, D. R., & Schacter, D. L. (2008). Constructive episodic simulation: Temporal distance and detail of past and future events modulate hippocampal engagement. Hippocampus, 18, 227–237.
Construction and validation of a parent-report measure for assessing individual differences in children’s theories of mind. Developmental Psychology, 50, 2485–2497.
D’Argembeau A, Ortoleva C, Jumentier S, Van der Linden M. Component processes underlying future thinking. Memory and Cognition.2010. 38(6): 809–819.
Ersner-Hershfield, H., Garton, M. T., Ballard, K., Samanez-Larkin, G. R., & Knutson, B. (2009). Don’t stop thinking about tomorrow: Individual differences in future self-continuity account for saving. Judgment and Decision Making, 4, 280–286. Experimental Child Psychology, 102, 379–391.
Fortunato V.J, Furey J.T . The theory of Mind Time: The relationships between Future, Past, and Present thinking and psychological wellbeing and distress. Personality and Individual Differences.2011; 50 : 20–24.
Gilbert D.T., Wilson T.D. Prospection: experiencing the future. Science.2007; 317, 1351–1354.doi:10.1126/ science.1144161.
Grant J. B, Suddendorf T. Production of temporal terms by 3-, 4-, and 5-year-old children. Early Childhood Research Quarterly.2011; 26: 87–95.
Hershfield, H. E., Goldstein, D. G., Sharpe, W. F., Fox, J., Yeykelis, L., Carstensen, L. L., & Bailenson, J. N. (2011). Increasing saving behavior through age-progressed renderings of the future self. Journal of Marketing Research, 48, S23–S37.
Mahy, C. E., Moses, L. J., & Kliegel, M. (2014). The development of prospective memory in children: An executive framework. Developmental Review, 34, 305–326.
Meyers, L. S., Gamest. G., & Goarin, A. J. (2006). Applied multivariate research, design and interpretation. Thousand oaks. London. New Deihi, Sage publication.
Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H., . . . Caspi, A. (2011). A gradient of childhood selfcontrol predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 108, 2693–2698.
Nelson KD, Fivush R. The emergence of autobiographical memory: a social cultural developmental theory. Psychol Rev 2004, 111:486–511.
O'Connor R, O'Connor D, O'Connor S, Small wood J, Miles J. Hopelessness, stress, and perfectionism: The moderating effects of future thinking. Cognition and emotion.2004; 18(8):1099-1120.
Okuda J, Fujii T, Ohtake H, Tsukiura T, Tanji K, et al. Thinking of the future and past: the roles of the frontal pole and the medial temporal obes. Neuroimage 2003, 19:1369–1380.
Russell J, Alexis D, Clayton N. Episodic future thinking in 3- to 5-year-old children: The ability to think of what will be needed from a different point of view. Cognition.2012; 114: 56–71.
Sarkohi A. Future Thinking and Depression.2011. liu.diva portal.org/smash/get/diva2:458333.
Schacter D.L., Addis,D.R., Buckner,R.L .The prospective brain: remembering the past to imagine the future. Nat.Rev. Neurosci.2007; 8, 657–661.doi: 10.1038/nrn2213
Suddendorf T, Corballis M. C. The evolution of foresight: What is mental time travel and is it unique to humans? Behavioral and Brain Sciences.2007;03(30 ): 299–313.
Suddendorf, T., & Corballis, M. C. (2007). The evolution of foresight: What is mental time travel, and is it unique to humans? Behavioral and Brain Sciences, 30, 299 –313.
Suddendorf, T., Nielsen, M., & von Gehlen, R. (2011). Children’s capacity to remember a novel problem and to secure its future solution. Developmental Science, 14, 26–33.
Tahiroglu, D., Moses, L. J., Carlson, S. M., Mahy, C. E., Olofson, E. L., & Sabbagh, M. A. (2014). The Children’s Social Understanding Scale:
Tessa R. Mazachowsky and Caitlin E. V. Mahy Constructing the Children’s Future Thinking Questionnaire: A Reliable and alid Measure of Children’s Future-Oriented Cognition 2020, Vol. 56, No. 4, 756–772 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 238 |