تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,461 |
بررسی تجربی تأثیر تغییرات آوانس جرقه بر میزان گازهای مضر خروجی موتور گاز سوز XU7/JPL3 | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 30، اسفند 1401، صفحه 103-111 اصل مقاله (697.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید آرش سید شمس طالقانی* 1؛ داریوش روشنی2 | ||
1دانشیار، پژوهشگاه هوافضا،تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول،دزفول، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 25 دی 1401، تاریخ پذیرش: 07 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
موتورهای احتراق داخلی جرقهای نسبت به زمان جرقهزنی حساس هستند. زمان بهینه جرقهزنی به سرعت و بار موتور و حتی نوع سوخت وابسته است. اگر به هر دلیلی این زمان دستکاری شود، روی عملکرد و محصولات احتراق موتور و در نتیجه میزان تولید آلایندهها تاثیر میگذارد. با توجه به بحران جهانی سوخت و لزوم استفاده از موتورهایی با کارایی بالاتر و مصرف سوخت کمتر راهکارهای متنوعی جهت کاهش مصرف سوخت و افزایش کارایی موتورهای احتراق داخلی ارائه شده است. از آنجا که موتور XU7/JPL3 محصول شرکت پژو دوّمین موتور پرتیراژ داخلی سازی شده کشور میباشد، این موتور به عنوان موتور مورد مطالعه در این تحقیق انتخاب شده است. بررسی نتایج آزمون تمامبار نشان میدهد که افزایش آوانس جرقه تا یک حد معین نسبت به حالت بنزینی باعث افزایش نسبی توان و افزایش میزان آلاینده اکسیدهای نیتروژن میشود. نتایج آزمون نیمهبار بیانگر این موضوع است که افزایش مقدار آوانس جرقه موجب کاهش مصرف سوخت ویژه ترمزی و افزایش آلایندههای هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن شده است، در حالی که بر روی آلاینده منواکسیدکربن تاثیر ندارد. مقادیر بهینه آوانس جرقه در حالت تمامبار و نیمهبار در شرایط گازسوز پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور احتراق داخلی؛ آوانس جرقه؛ اکسیدهای نیتروژن؛ هیدروکربن؛ منواکسیدکربن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Experimental Investigation of Spark Advance of XU7/JPL3 Engine on Exhaust Gas Emissions | ||
نویسندگان [English] | ||
s.arash s. shams taleghani1؛ Daryosh Roshani2 | ||
1Associate Professor, Aerospace Research Institute, Tehran, Iran | ||
2Master's degree, Islamic Azad University, Dezful branch, Dezful, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Spark-ignition internal combustion engines are sensitive to ignition time. The optimum ignition timing depends on speed, engine load and even fuel type. If this time is manipulated for any reason, it affccts on engine performance and combustion products and consequently the amount of pollutants. Due to the fuel crisis and the need to use engines with higher performance and lower fuel consumption, various strategies for reducing fuel consumption and increasing efficiency of internal combustion engines are presented. Since the XU7/JPL3, made by Peugeot, is the second high production engine in Iran, it has been selected in this investigation. The test results in full load condition show the ignition advance increment to a certain extent, increases power and NOx emissions relative to gasoline mode. The half load results indicate that the increment of the ignition advance angle reduces the brake specific fuel consumption, and NOx and HC emissions, whereas does not have any effect on CO emissions. Optimum amounts of the ignition advance in half and full load conditions have been presented for the gas engine. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
NOx, HC, CO, Ignition advance, Internal combustion engine | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |