تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,470 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,124 |
پایش سلامت پل جناح تهران با رویکرد حوزه زمان - فرکانس | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 9، آبان 1401، صفحه 49-58 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید علی موسوی گاوگانی* 1؛ سجاد حیدری2 | ||
1گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2گروه مهندسی زلزله، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 18 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
پلها شریانهای حیاتی در کشور بوده و جزء سازههای با اهمیت بالا طبقهبندی میشوند. بنابراین حفظ پایداری پلهای کشور و بهبود عملکرد آنها از جنبههای گوناگونی دارای اهمیت میباشد. اصلیترین اهمیت این موضوع را میتوان در قدیمی بودن اکثر پلهای کشور دانست که اعمال بار دینامیکی ناشی از زلزله یا غیره میتواند منجر به خرابی آنها شود. یکی از روشهای مرسوم برای پایش سلامت سازهها و به دنبال آن تشخیص موقعیت خرابی، پردازش سیگنالهای سازهای در حوزه زمان - فرکانس با استفاده از تبدیل موجک میباشد که کارآمدی آن توسط محققین بسیاری اثبات شده است. در این مطالعه به منظور ارزیابی روش بکار گرفته شده، به مطالعه یکی از پلهای تقاطع غیرهمسطح جناح تهران با ماهیت صندوقهای تحت سناریوهای خرابی مختلف پرداخته شده است. در این مطالعه از سیگنال اختلاف تغییرمکان قائم عرشهی پل در حالت سالم و آسیبدیده تحت اثر بار مشخص به عنوان سیگنال ورودی تبدیل موجک استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که روش پیشنهادی قادر است با حداقل تعداد سنسور و یک مرتبه نمونهبرداری موقعیت خرابی را با دقت مناسبی شناسایی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
پایش سلامت سازه؛ مهندسی پل؛ تبدیل موجک گسسته؛ تشخیص آسیب؛ عرشه پل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Health monitoring of jinnah bridge in tehran using the time-frequency domain approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Ali Mousavi1؛ Sajad Heydari2 | ||
1Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Department of Earthquake Engineering, Faculty of Engineering, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Bridges are important components of the road networks and are classified as high importance from the structural safety standpoint. Therefore, maintaining their stability and improving their performance are important. The issue becomes more important considering that most of the existing bridges in the national transportation system are old, which can lead to their failure when subjected to dynamic loads caused by earthquakes or other sources. One of the conventional methods for health monitoring of structures and detecting the damage state is structural signal processing in the time-frequency domain using wavelet transformation. Previous studies proved the efficiency of this method. In this study, to benefit from the capabilities of this approach, one of the Jinnah grade-separation bridges in Tehran with a segmental deck under different damage scenarios has been studied. For this purpose, the difference in the displacement response between the intact and damaged bridge deck under the effect of the considered load is used as the input signal of wavelet transformation. The results show that the proposed method can accurately identify the damage location using one-time sampling and a minimum number of sensors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Structural health monitoring, Bridge engineering, Discrete wavelet transform, Damage detection, Bridge deck | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |