تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,016,507 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,278,319 |
آینده پژوهی اقناع رسانه ایِ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران | ||
آینده پژوهی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 117-142 اصل مقاله (735.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سعید فرامرزیانی* | ||
گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
.چکیده تلاش دشمنان در طول بیش از 4دهه ،بر اجرای راهبرد ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی، در کنار وجود برخی ناکار آمدی های مدیریتی، موجب شده تا شبهه نا کارآمد بودن نظام جمهوری اسلامی ایجاد شود. در مقابل این تلاش ها و اقدام های دشمنان، تلاش برای تبیین دستاورد های والای نظام جمهوری اسلامی و ارتقای باور عمومی در این زمینه ، مسالهای راهبردی برای کشورمان به حساب میآید که اهمال درآن، موجب بحران مشروعیت و تزلزل در مولفه های مقبولیت آن در بین افکار عمومی میشود.این پژوهش در قلمرو تحقیقات کیفی بوده و از روش مصاحبه بهره گرفته شده است.در این راستا رسانه های جمعی از مهمترین مولفه های تبیین ،آگاهی بخشی و تعمیق باور عموم نسبت به کارآمدی نظام می باشند. از این روهدف این پژوهش شناسایی و ارائه سازوکار های رسانهای تبیین کارآمدی نظام جمهوری انقلاب اسلامی ایران و مولفه های باورپذیری آن است. یافته های پژوهش حاکی از این است که بیان دستاوردها باید همراه با رفع ابهامات و شبهه های مهم باشد تا مخاطب برای رفع نیاز اطلاعاتی و ابهامات ذهنی خود سراغ رسانه ای رقیب نرود. بیان دستاوردهای نظام از زبان گروه مختلف جامعه، دیریت کارآمد در سطح جامعه و عدم بیتفاوتی نسبت به چگونگی عملکرد مسئولان، بررسی سیاستهای نادرست دولتی و نمایش پیامد های این سیاستها در زندگی مردم، پرداخت بدون اغراق به فعالیتهای دستگاه های اجرایی در بطن نظام ، برخی از نتایج این پژوهش است | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه؛ دستاورد های انقلاب اسلامی؛ باورپذیری؛ اعتماد | ||
مراجع | ||
آل قیس، علیرضا و رسولی، محمّدرضا و دادگران، سید محمّد (1398) تبیین ارتباط میان اقناع رسانهای شبکههای اجتماعی و سبک زندگی – مورد کاوی تلگرام .تهران . مطالعات رسانهای، سال چهاردهم.شماره20.
الیاسی، محمدحسین (1388)، مبانی نظری و عملی اقناع و مجاب سازی، فصلنامه مطالعات بسیج، سال دوازدهم، شماره 45.
اینگلهارت، رونالد (1373). تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی. (مریم وتر، مترجم) تهران: کویر.
بینگلر ، اتولر (1376) ارتباطات اقناعی، على رستمی، چاپ اول ، مرکز تحقیقات و سنجش برنامه ای صدا و سیما.
حسن خانی محمد سعید ی روح الامین (1393) رسانه و نقش آن در استحکام ساخت درونی انقلاب اسلامی: رویکردی گفتمانی، پژوهشهای سیاست اسلامی سال دوم پاییز و زمستان 1393 شماره6.
خلیل زاده، محمد مهدی(1386) بازنمایی غیرواقع بینانه در رسانه ،مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.
دارابی (1399) گام دوم انقلاب اسلامی، تهاجم نرم و سواد رسانهای، مطالعات قدرت پاییز و زمستان 1399 شماره 23.
شامحمدی، نرگس (1389). عوامل موثر بر اعتماد به رسانه با تاکید بر خبر. ص. 183-210.
مهربانی فر، حسین و مؤذن، کاظم و مهدی پور، حسین(1401)صورت بندی مؤلفههای رسانه تراز انقلاب اسلامی از نگاه رهبران و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران (مقاله پژوهشی حوزه) اسلام و مطالعات اجتماعی سال دهم پاییز 1401 شماره 2 (پیاپی 38).
کشاورز حمید و فهیم نیا فاطمه و نوروزی علیرضاو اسماعیلی گیوی محمدرضا(1397). ارزیابی مدل مفهومی باورپذیری اطلاعات وب: رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری .پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات دوره ۳۴ بهار ۱۳۹۸ شماره ۳ (پیاپی ۹۷) 993-1022 .
مهدی فیروزکوهی فرشید فرهادی محمد باوندپوری(1400) رسانه و عمق بخشی به انقلاب اسلامی ایران. مطالعات بنیادین و کاربردی جهان اسلام سال سوم تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 8).
نوروزی ،یعقوب و کشاورز، حمید (1398) ابعاد باورپذیری اطلاعات وب: دیدگاه ها و اولویتهای دانشجویان دانشگاههای برتر ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات دوره ۳۰ بهار ۱۳۹۸ شماره ۱ (پیاپی ۱۱۷) 27 - 53
ویندال، سون و بنو سیگنایتزر و جین اولسون (1376)، کاربرد نظریه های ارتباطات، ترجمۀ علیرضا دهقان، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، تهران.
Barry, C. L. (1994). User-defined relevance criteria: An exploratory study. Journal of the American Society for Information Science, 45, 149-159.
Colman, A. (2002). Dictionary of Psychology. Oxford: Oxford University Press. Danielson, D. R. (2005). Web credibility. In C. Ghaoui (Ed.). Encyclopedia of human-computer interaction (pp. 713-721). Hershey, PA Idea Group.
Flanagin, A. J.; Metzger, M. J. (2008). Digital media and youth: Unparalleled opportunity and unprecedented responsibility. In M. J. Metzger, & A. J.
Fogg, B. J. (2003a). Persuasive technology: Using computers to change what we think and do. San Francisco, CA: Morgan Kaufmann Publishers.
Fogg, B. J. (2003b). Prominence-interpretation theory. In G. Cockton, & P. Korhonen (Eds.),CHI '03 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (pp. 722-723).New York, NY: ACM.
Francke, H.; Sundin, O., and Limberg, L. (2011). Debating credibility: the shaping of information literacies in upper secondary school. Journal of Documentation, 67 (4), 675-694
Hilligoss, B., & Rieh, S. Y. (2008). Developing a unifying framework of credibility assessment: Construct, heuristics, and interaction in context. Information Processing & Management,44(4), 1467-1484.
Hong, T. (2006). The influence of structural and message features on Web site credibility. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(1), 114-127.
Hovland, C. I.; Janis, I. L. and Kelley, H. H. (1953). Communication and persuasion. New Haven CT: Yale University Press. Huntington, Paul; Nicholas, David; Gunter, Barrie; Russell, Chris; Withey, Richard and Polydoratou, Panayiota (2004). Consumer trust in health information on the web. Aslib Proceedings, 56 (6), 373-382.
Liu, L.; Chi, L. (2002). Evolutional data quality: a theory-specific view. In International Conference on Information Quality, (ICIQ-02). Proceedings of the Seventh International Conference on Information
Liu, Z. (2004). Perceptions of credibility of scholarly information on the Web. Information Processing & Management, 40, 1027-1038.
Robins, D. and Holmes, J. (2008). Aesthetics and credibility in web site design. Information Processing and Management, 44 (1), 386-399.
Robins, D.; Holmes, J. and Stansbury, M. (2009). Consumer health information on the web: The relationship of visual design and perceptions of credibility. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61 (1), 13-29.
Standler, R. B. (2004). Evaluating credibility of information on the Internet. Retrieved August 16, 2011, from: www.rbs0.com/credible.pdf.
Tseng, S. and Fogg, B. (1999). Credibility and Computing Technology. Communication of the ACM, 42 (5), 39-44.
Wathen, C. N. and Burkell, J. (2002). Believe it or not: Factors influencing credibility on the Web. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53, 134-144. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |