تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,719,191 |
مدل ارزیابی مدیریت تخلیه اضطراری جمعیت در مکان های پر ازدحام جمعیتی | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
دوره 21، شماره 97، آذر 1401، صفحه 73-98 اصل مقاله (942.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی نکویی1؛ پرویز جعفری فشارکی1؛ محدثه حامدی* 2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بحران دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بحران دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 05 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
برنامه ریزی و مدیریت بحران سوانح احتمالی با تاکید یر رویکردهای مهمی مانند تخلیه اضطراری در اماکن فرودگاهی دارای درخور توجه است. هدف این مقاله، شناسایی عوامل موثر برتخلیه اضطراری، بررسی وضعیت فعلی فرودگاه، شناسایی گلوگاه ها و ارزیابی تاثیر گلوگاه های خطرزا در مسیرو محاسبه زمان می باشد.روش پژوهش ازنوع توصیفی – تحلیلی، از نظر حل مساله ترکیبی می باشد . جمع آوری اطلاعات میدانی و اسنادی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 53 نفر از متخصصان میباشد. از نمونهگیری تصادفی و از فرمول کوکران استفاده شده است. بعد از انجام مطالعات اسنادی و کتابخانهای، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه عوامل موثر بر تخلیه اضطراری شناسایی شده و سپس مدل سازی سناریو شرایط فعلی و دو مدل A و B در نرمافزار Any Logic انجام شده است. در مدل A زمان نسبت به A1 کاهش یافته است، در واقع در مدل A ، 2450 نفر در 52 دقیقه محل را ترک می کنند و در مدل A1 در 75 دقیقه محل را ترک میکنند. در مدل B زمان نسبت به B1 کاهش یافته است، در مدل B، 2450 نفر در 62 دقیقه محل را ترک می کنند و در مدل B1 در 75 دقیقه محل را ترک میکنند در مدل شرایط فعلی مشهود است که روند حرکت به کندی صورت گرفته و گره هایی ایجاد شده است؛ لذا ضروررت اصلاح ساختارسالن را خاطر نشان می سازد. با مقایسه بین دو مدل متوجه می شویم که زمان در مدل A کاهش بیشتری دارد و میتوان حذف گیت های ورودی را در اولویت اول راهبردهای تخلیه و بعد از آن حذف اتاقکهای فروش بلیط درراهروی مسبر تردد مسافران تازه از هواپیما پیاده شده قرار داد. پژوهشهای پیشین صرفا یا نگاه شرایط فعلی به مساله تخلیه اضطراری در بررسی مبحث تابآوری وارد شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل ارزیابی؛ تخلیه اضطراری؛ جمعیت؛ ازدحام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation model for emergency evacuation time of population in crowded places | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali Nekooie1؛ Parviz Jafari1؛ mohadeseh hamedi2 | ||
1malek ashtar | ||
2malek ashtar | ||
چکیده [English] | ||
Planning and crisis management of potential accidents with emphasis on important approaches such as emergency evacuation in airport areas is worthy of attention. The purpose of this article is to identify the effective factors of emergency evacuation, check the current status of the airport, identify bottlenecks and evaluate the effect of dangerous bottlenecks on the route and time calculation. The research method is descriptive-analytical, in terms of solving a mixed problem. Collecting field and documentary information has been done. The statistical population includes 53 specialists. Random sampling and Cochran's formula were used. After conducting documentary and library studies, interviewing and completing questionnaires, factors affecting emergency evacuation have been identified, and then scenario modeling of current conditions and two models A and B have been done in Any Logic software. By comparing the two models, we find that the time is more reduced in model A, and it is possible to put the removal of entrance gates in the first priority of the evacuation strategies, and after that, the removal of the ticket booths in the passageway for passengers who have just disembarked from the plane. Previous researches have only looked at the current situation of the emergency evacuation issue in the study of resilience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Assessment model, emergency evacuation, population, congestion | ||
مراجع | ||
زیاری، کرامت الله.، ربانی، طاها.، موچشی، رامین. (1396). آیندهپژوهی پارادایمی نوین در برنامهریزی با تأکید بر برنامهریزی شهری و منطقهای. چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
علیزاده، ع.، وحیدی مطلق، و. و نظمی، ع. (1397) برنامهریزی بر اساس سناریوها. اتاق فکر آینده، 11، (39): 61-90.
ارژنگی، سولماز. (1398). به سوی تدوین چارچوب عملیاتی شبیهسازی تخلیۀ اضطراری جمعیت بازارهای تاریخی هنگام آتشسوزی، فصلنامۀ علمی پژوهشی معماری و شهرسازی. 29(86): 119-101 .
حسینی، سیدرضا.، مظفری،مهدی. (1395). آیندهپژوهی، راهکاری برای ارتقای صنعت گردشگری در ایران، چهارمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت. مرکز همایشهای سازمان مدیریت صنعتی:10-1 زالی، نادر.(1390). آیندهنگاری راهبردی و سیاستگذاری منطقهای با رویکرد سناریونویسی، فصلنامۀ مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، 4 (13): 99-13.
زیاری، کرامتالله.، ربانی، طاها.، موچشی، رامین. (1396). آیندهپژوهی پارادایمی نوین در برنامهریزی با تأکید بر برنامهریزی شهری و منطقهای. چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
ضرغامی، اسماعیل.، ریسمانیان، مهدی. (1398). تأثیر متغیرهای معماری بر زمان تخلیه کلاس درس در شرایط اضطراری. مجله مطالعات محیطی هفت حصار.30 (8): 68-59.
طوقی، مصطفی، اکبرزاده.، مصطفی.، اکبرزاده،علی.، صبوحانیان، علی(1394). ارزیابی معابر پیاده از منظر تخلیه اضطراری مطالعه موردی: مجموعه اداری اصفهان، فصلنامه مطالعات شهری، 5 (17 ) : 5- 14.
عسگریزاده، زهرا.، رفیعیان، مجتبی.، داداشپور، هاشم.(1396). بررسی نقش ادراک ریسک مردم بر رفتارهای کاهش ریسک زلزله در شهر تهران، دو فصلنامه مدیریت بحران.6(2): 57-68.
Bernardini, G., Lovreglio, R., Quagliarini, E. (2019). Proposing behavior-oriented strategies for earthquake emergency evacuation. Italy and Japan. Safety Science, 116 (24) 295–309. Busogi, M., Shin , D. (2017). Weighted affordance-based agent modeling and simulation in emergency evacuation. Saf. Sci , 96: 209-227. Chow, W . (2011). Simulation of emergency evacuation in the arrival hall of a crowded airport . The Hong Kong Polytechnic University, 11 (1): 32-48. Chu M. L.,. Pan, X and K. Law.(2011). ``Incorporating social behaviours in egress simulation,’’ in Proc. Int. Workshop Comput. Civil Eng., Miami, FL, USA, Jun: 544-551. Cutter, SL .(2003). disasters, and emergency management. Transactions in GIS. Eng , L., Aik, W. (2012). Simulating Evacuations with Obstacles. Journal of Applied Mathematics , 8, (23): 23-34. Dias, C. & M. Sarvi & N. Shiwakoti & M. Burd. (2012). Turning Angle Effect on Emergency Egress. In Transportation Research Record. Journal of the Transportation Research Board, 23(12) 120-127. Fahy, R., Proulxm, G . (2001). Toward Creating a Database on Delay Times to Start Evacuation and Walking Speeds for Use in Cvacuation Modelling. human Behavior in fire, 8 ,(6): 175-193. Fang , J., Tawil, E . (2016). Leader-follower model for agent based simulation. Saf. Sci., 83 ,(1): 209-227. Fridolf K ; Ronchi E , Movement speed and exit choice in smoke tunnels .Fire Safety Journal ,2013,59 (8-21). Gerges, M., Penn, S., Moore, D., Boothman, C., & Liyanage, C. (2018). Multi-storey residential buildings. International Journal of Building Pathology. 22(5) ,25-38. Glenn, Jerome C. (2009). Introduction to the Futures Research Methods Series. Futures Research Methodology.10, (3) :32-45 Georgoudas, I., Sirakoulis, C . (2015). An anticipative crowd management system . IEEE Systems Journal, 5(1): 56-67. Helbing, D., Farkas, L., Vicsek, L.(2000). Simulating Dynamic Features of Escape Panic. in Nature. 407(487-490). Helbing, D., Farkas, I. J., Molnár, P. and Vicsek, T. (2002). Simulation of pedestrian crowds in normal and evacuation situations.. In M. Schreckenberg and S. Deo Sarma (Eds.), Pedestrian and Evacuation Dynamics,81(5): 21–58. Kamely, M. (2016). Passive Defense Requirements in Designing Subway Stations Using Delphi Technique. Journal of Urban Research and Planning, Eighth Year.8. (28): 45-60. Ha, V., Lykotrafitis, G. (2012). Agent-based modeling of a multi-room multi-floor building. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 391(8): 40-51. Heliövaara S., Korhonen, T. (2012).Counter_ow model for agent-based simulation. Building Envi- ron , 48 (8): 165-173. Kai Li Lim, Kah Phooi Seng(2015). Uninformed path finding: A new approach “, Elsevier, Expert Systems with Applications.42(5): 2722-2730. Koo , J. Kim , Y., and Kim , B.-I. ." Estimating the impact of residents with disabilities on the evacuation in a high-rise building: A simulation study, Simul. Model.". Pract. Theory, 2012 , vol. 24, 2012, 71_83. Kuligowski, E. (2016). Computer Evacuation Models for Buildings, in SFPE Handbook of Fire Protection Engineering. NewYork,9:2152-2180. Manley , M., Kim, Y. (2018).Modeling emergency evacuation of individuals with disabilities (exitus): An agent-based public decision support. Expert Syst, Appl, 39( 9): 8300-8311. Neaupane, K., Piantanakulchai, M. (2006). Analytic network process model for landslide hazard zonation, Engineering. 48 (85): 281–294. Pluchino, S., Tribulato, G. (2015). Agent-based model for pedestrians’ Evacuation after a blast integrated with a human behavior model. in Proc, 39( 9): 1506_1517. Sharma, S., Lohgaonkar, S. ( 2010). Simulation of agent behavior in a goal _nding application, in Proc. IEEE SoutheastCon (SoutheastCon), Concord, NC, 8( 2): 424_427. Sheeba, A., Jayaparvathy,. R. (2019). Performance modeling of an intelligent emergency evacuation system in buildings on accidental fire occurrence. Safety Science. 74 (85), 196–205. Stamatopoulou, I., Sakellariou, I. (2012). agent-based ehavior and simulation of crowd ehavior in emergency evacuation. In2012 IEEE 24th International Conference on Tools with Artificial . 1, : 1133-1138. Slaughter, R. A. (1993). future concepts. future, 3, 289-314. Tang, T ., Chen, L. (2015). An evacuation model accounting for elementary students’ individual properties. Physica A: Statistical Mechanics And its Applications, 11(3): 430 -440. Wang, F., Xu, X. (2021). Simulation Research on Fire Evacuation. Journal of Applied Mathematics 1, (2): 122–130. Yi, W., Özdamar ,W. (2018). A dynamic logistics coordination model for evacuation. European journal of operational research, 7, (8): 1177-1193. Zali, N., F, Atrian. (2016). The development of regional tourism development scenarios based. Journal of Spatial management ,9 (8): 107-131. Zhang , J., Song, W. (2008). Experiment and multi-grid modeling of evacuation .Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 387,(23): 5901-5909. Zhu, K., Yang, Y & Shi, Q . (2016). Study on evacuation of pedestrians from a room with multi-obstacles considering the effect of aisles. Simulation Modelling Practice and Theory, 7, (8): 31- 69. Liu, Y., Yuan, T. (2020). Analysis and Simulation of crowd in Airport Multiple Transport Modes . International Conference on Aviation Safety and Information Technology .ACM.DL.digital library : 36–41. Perry, R., Lindell, M. (2003). Preparedness for emergency response: guidelines for the emergency planning. Disasters, 23,(15): 336--350 Wan, C., Candy, M. (2011). Simulation of emergency evacuation. The Hong Kong Polytechnic University.32-3. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |