تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 8,445 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,340,984 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,588,221 |
مدل ارزیابی مدیریت تخلیه اضطراری جمعیت در مکان های پر ازدحام جمعیتی | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
دوره 21، شماره 97، آذر 1401، صفحه 73-98 اصل مقاله (942.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی نکویی1؛ پرویز جعفری فشارکی1؛ محدثه حامدی* 2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بحران دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بحران دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 05 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
برنامه ریزی و مدیریت بحران سوانح احتمالی با تاکید یر رویکردهای مهمی مانند تخلیه اضطراری در اماکن فرودگاهی دارای درخور توجه است. هدف این مقاله، شناسایی عوامل موثر برتخلیه اضطراری، بررسی وضعیت فعلی فرودگاه، شناسایی گلوگاه ها و ارزیابی تاثیر گلوگاه های خطرزا در مسیرو محاسبه زمان می باشد.روش پژوهش ازنوع توصیفی – تحلیلی، از نظر حل مساله ترکیبی می باشد . جمع آوری اطلاعات میدانی و اسنادی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 53 نفر از متخصصان میباشد. از نمونهگیری تصادفی و از فرمول کوکران استفاده شده است. بعد از انجام مطالعات اسنادی و کتابخانهای، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه عوامل موثر بر تخلیه اضطراری شناسایی شده و سپس مدل سازی سناریو شرایط فعلی و دو مدل A و B در نرمافزار Any Logic انجام شده است. در مدل A زمان نسبت به A1 کاهش یافته است، در واقع در مدل A ، 2450 نفر در 52 دقیقه محل را ترک می کنند و در مدل A1 در 75 دقیقه محل را ترک میکنند. در مدل B زمان نسبت به B1 کاهش یافته است، در مدل B، 2450 نفر در 62 دقیقه محل را ترک می کنند و در مدل B1 در 75 دقیقه محل را ترک میکنند در مدل شرایط فعلی مشهود است که روند حرکت به کندی صورت گرفته و گره هایی ایجاد شده است؛ لذا ضروررت اصلاح ساختارسالن را خاطر نشان می سازد. با مقایسه بین دو مدل متوجه می شویم که زمان در مدل A کاهش بیشتری دارد و میتوان حذف گیت های ورودی را در اولویت اول راهبردهای تخلیه و بعد از آن حذف اتاقکهای فروش بلیط درراهروی مسبر تردد مسافران تازه از هواپیما پیاده شده قرار داد. پژوهشهای پیشین صرفا یا نگاه شرایط فعلی به مساله تخلیه اضطراری در بررسی مبحث تابآوری وارد شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل ارزیابی؛ تخلیه اضطراری؛ جمعیت؛ ازدحام | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |