تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,000,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,265,350 |
تعامل بین انسان و هوش مصنوعی در مدیریت دانش | ||
فصلنامه مدیریت دانش سازمانی | ||
سخن سردبیر، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 20، اردیبهشت 1402، صفحه 11-21 اصل مقاله (404.39 K) | ||
نویسنده | ||
روح الله تولایی* | ||
دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
امروزه پیشرفت گستردهای در فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوان محرک برنامههای تغییر و تحول سازمانی در ادبیات مدیریت دانش توسعه یافته است. پیشرفتهای اخیر در یادگیری عمیق، ظرفیت الگوریتمها برای شبیهسازی قابلیتهای انسانی را بهطور چشمگیری بهبود بخشیده است. این رویکرد میتواند از سیستمهای مدیریت دانش سنتی، که از منطق نمادینی استفاده میکند و در آن قوانین بیان میشود و توسط انسانها به سیستم ارائه میشود، فاصله گیرد. ازآنجاییکه هم هوش مصنوعی و هم مدیریت دانش به طور اجتنابناپذیری با ماهیت دانش و یادگیری مرتبط هستند، پیشرفتهای اخیر در هوش مصنوعی میتواند پایههای جدیدی را برای تغییر مدیریت دانش در سازمانها فراهم کند. سازمانها باید نقشهای بالقوه سیستمهای هوش مصنوعی جدید را در حمایت از فعالیتهای مدیریت دانش سازمانی به دلیل ارتباط شهودی فیمابین را بررسی نمایند و از مدیریت دانش سنتی مبتنی بر قواعد و مقررات مشخص میتوان درسهایی آموخت. در این زمینه، یادگیری عمیق هوش مصنوعی تجربه زندگی افراد را افزایش داده و بهبود میبخشد. حال پرسش اصلی این است که نقش هوش مصنوعی در حمایت از مدیریت دانش چیست؟ | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ هوش مصنوعی؛ فناوری اطلاعات؛ یادگیری؛ انسان و هوش مصنوعی | ||
مراجع | ||
Alavi, M., & Denford, J. S. (2015). Knowledge Management: Process, Practice, and Web 2.0. In Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management. https://doi.org/10.1002/9781119207245.ch6
Brynjolfsson, E., & Mitchell, T. (2017). What can machine learning do? Workforce implications. Science, 358(6370). https://doi.org/10.1126/science.aap8062
Canhoto, A. I., & Clear, F. (2020). Artificial intelligence and machine learning as business tools: A framework for diagnosing value destruction potential. Business Horizons, 63(2). https://doi.org/10.1016/j.bushor.2019.11.003
Davenport, T. (2019, October 10). Managing support knowledge with AI: Talla helps Toast. Forbes. https:// www.forbes.com/sites/tomdavenport/2019/10/10/ managing-support-knowledge-with-ai-talla-helps-toast/ #4d88ade77267
Easterby-Smith, M., & Lyles, M. A. (2011). Handbook of organizational learning and knowledge management. John Wiley & Sons.
Kaplan, A., & Haenlein, M. (2019). Siri, Siri, in my hand: Who’s the fairest in the land? On the interpretations, illustrations, and implications of artificial intelligence. In Business Horizons (Vol. 62, Issue 1). https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.004
O’Dell, C., & Davenport, T. (2019). Application of AI for knowledge management. CIOReview. https:// knowledgemanagement.cioreview.com/cxoinsight/ application-of-ai-for-knowledge-management-nid-30328- cid-132.html
Prusak, L., & Cranefield, J. (2016). Managing your own knowledge: a personal perspective. In Personal knowledge management (pp. 121–136). Routledge.
Sanzogni, L., Guzman, G., & Busch, P. (2017). Artificial intelligence and knowledge management: questioning the tacit dimension. Prometheus (United Kingdom), 35(1). https://doi.org/10.1080/08109028.2017.1364547
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 776 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 663 |