تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 8,445 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,341,513 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,589,022 |
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر طرحواره های ناسازگار اولیه و ذهن آگاهی بر اجتناب تجربی و تحمل پریشانی مورد مطالعه: در نوجوانان دختر با شاخص توده بدنی بالا | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 54، شهریور 1402، صفحه 25-53 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اشرف سادات تاج زاد قهی1؛ حجت اله مرادی* 2؛ حسین بیگدلی3 | ||
1دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاداسلامی تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 دی 1401، تاریخ بازنگری: 11 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 02 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر طرحواره های ناسازگار اولیه و ذهن آگاهی بر اجتناب تجربی و تحمل پریشانی در نوجوانان دختر با شاخص توده بدنی بالا انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش نوجوانان دختر با شاخص توده بدنی بالا در متوسطه دوم از خانواده نظامیان در یکی از شهرک های نظامی شهر تهران در 1401-1400 بود که از میان آنها با روش نمونه گیری در دسترس 45 نفر انتخاب و در سه گروه 15 نفری گمارش شدند. گردآوری داده ها با چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی-فرم محقق ساخته، پرسشنامه اجتناب تجربی (باند و همکاران، 2011) و پرسشنامه تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005) صورت گرفت.توده بدنی بر اساس BMI ارزیابی شد.آزمودنیهای هر دو گروه 8 جلسه آموزش دریافت کردند اما آزمودنیهای گروه گواه آموزشی دریافت نکردند. داده ها، با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که در مرحله پسآ زمون بین میانگین نمره کل تحمل پریشانی و ابعاد آن و نمره کل اجتناب تجربی در افراد سه گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). این تفاوت در مرحله پیگیری نیز از نظر آماری معنادار بود (05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد در میزان اثربخشی دو روش آموزش طرحواره های ناسازگار اولیه و ذهن آگاهی بر اجتناب تجربی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P) اما میزان اثربخشی طرحواره در مقایسه با ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی در مراحل مختلف سنجش مؤثرتر بوده است (05/0>P) | ||
کلیدواژهها | ||
اجتناب تجربی؛ تحمل پریشانی؛ طرحواره های ناسازگار اولیه؛ ذهن آگاهی؛ شاخص توده بدنی بالا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |