تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,999,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,265,173 |
بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای مثبت روانشناختی بر احساس خودارزشمندی و باورهای فراشناختی فرزندان جانبازان مبتلا به PTSD | ||
فصلنامه روانشناسی نظامی | ||
دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 54، شهریور 1402، صفحه 139-155 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معین صادقی* 1؛ تکتم عباسیان شوراب2؛ احمد تارک3؛ ایوب مرادی4؛ رضا فرجی5 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی- دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد سبزوار | ||
3دانشگاه شاندیز | ||
4دانشگاه علامه طباطبایی | ||
5دکترای روانشناسی، دانشگاه پیام نور کرمانشاه | ||
تاریخ دریافت: 13 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 02 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای مثبت روانشناختی بر خودارزشمندی و باورهای فراشناختی فرزندان جانبازان مبتلا به PTSD انجام گرفت و از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی بود. نمونه پژوهشی در این بررسی شامل 40 نفر از نوجوانان فرزند جانبازان شهرستان کرمانشاه در سال 1400 بود که به روش نمونهگیری داوطلبانه با جایگزینی تصادفی بر اساس ملاکهای ورود انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامههای خودارزشمندی کروکر و همکراان (2003) و پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (MCQ-30) جمعآوری گردید. یافتههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-20 و آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پسآزمون خودارزشمندی (14/0=ἡ، 05/0˂P، 09/6=(1و35)F) و باورهای فراشناختی (39/0=ἡ، 01/0˂P، 65/22=(1و35)F) بعد از حذف اثر پیشآزمون، در گروههای آزمایشی تفاوت معنیداری وجود دارد و آموزش مؤلفههای مثبت روانشناختی منجر به ارتقای خودارزشمندی و کاهش باورهای فراشناخت منفی در اعضای گروه آزمایش در مرحله پسآزمون، در مقایسه با گروه کنترلشده است. بر اساس نتایج حاصله میتوان گفت که آموزش مؤلفههای مثبت روانشناختی منجر به ارتقای وضعیت روانشناختی و خودارزشمندی فرزندان جانبازان شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفههای مثبت روانشناختی؛ خودارزشمندی؛ باورهای فراشناختی؛ فرزندان جانبازان؛ PTSD | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |