تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,203 |
تعداد مقالات | 8,704 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,207,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,210,496 |
نقش فناوری در رهبری با رویکرد ترکیبی اکتشافی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 52، مرداد 1402، صفحه 191-227 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرجس خاتون تربیت فرساد* 1؛ غلامرضا شمس مورکانی2؛ اسماعیل جعفری3 | ||
1دانش آموخته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 24 دی 1401، تاریخ بازنگری: 13 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 08 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری در رهبری از دیدگاه رهبران و پیروان است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روششناسی به روش آمیخته اکتشافی- متوالی (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه این پژوهش، مدیران و خبرگان آموزشی مدارس دخترانه ابتدایی دولتی شهر تهران بود و روش نمونهگیری کیفی، هدفمند ملاکمدار بود که 9 نفر انتخاب گردید و در مرحله کمی حجم نمونه بر اساس فرمول «کوکران» ۳۶۹ نفر برآورد شد که تعداد ۳۴۰ نفر بهعنوان نمونه نهایی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و طبقهای انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که پایایی آن با ضریب توافق (75%) مورد تایید قرار گرفت. دادهها در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ، 95/0 برآورد شد. در بخش تحلیل دادههای کیفی این پژوهش از روش کدگذاری داده بنیاد بر مبنای رویکرد استرواس و کوربین و در مرحله کمی از تکنیکهای آماری t تک نمونهای، t گروههای مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که فناوری توانسته است در فعالیتهای رهبران تأثیر مثبت بگذارد و با شناسایی مهمترین چالشهای آنها در زمان استفاده ازفناوری و عوامل اثربخش تیمهای مجازی، رهبران و پیروان میتوانند خیلی بهتر از فناوریها استفاده کنند و کارایی آنها در زمان فعالیتهای روزمره بالاتر برود. | ||
کلیدواژهها | ||
تیم مجازی؛ رهبری؛ رهبری الکترونیکی؛ رهبران و پیروان؛ فناوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Technology in Leadership with a Exploratory Mixed Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Narjes khatun Tarbiat Farsad1؛ Gholamreza Shams Morkani2؛ Esmaeil Jafari3 | ||
1Graduated in Educational Management, Department of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor,Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of present study was to investigate the state of technology in leadership from leaders’ and followers’ point of view. This study in purpose was applied and from methodology point of view was based on mixture of exploratory-sequential (qualitative-quantitative). The community of the study were educational experts and principals of governmental girl’s elementary schools in Tehran. The qualitative sampling method was purposeful and criterion-oriented, and 9 people were selected; and in the quantitative stage, the sample size was estimated to be 369 people based on the "Cochran" formula, of which 340 people were the final sample using the stratified and cluster sampling method. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview, whose reliability was confirmed by the agreement coefficient (75%). The data was collected in the quantitative section using a researcher-made questionnaire, the reliability of which was estimated with Cronbach's alpha coefficient of 0.95. In the qualitative data analysis part of this research, grounded theory coding method based on Strauss and Corbin's approach was used, and in the quantitative stage, one-sample t, independent groups t, and analysis of variance were used. The findings of this research showed that technology has been able to have a positive effect on the activities of leaders and by identifying their most important challenges when using technology and the effective factors of virtual teams, leaders and followers can greatly better use technologies and increase their efficiency during daily activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual team, Leadership, Electronic leadership, Leaders and Followers, Technology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |