![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,192 |
تعداد مقالات | 8,579 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,988,716 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,032,570 |
طراحی مدل رهبری شورانگیز ویژه شرکتهای دانشبنیان | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 52، مرداد 1402، صفحه 87-122 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زکیه بیکی دمنه1؛ سید محسن علامه* 2؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی3؛ سعید شریفی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
4دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 08 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل رهبری شورانگیز ویژه شرکتهای دانشبنیان به روش کیفی از نوع نظریه زمینهای انجام گرفت. دادههای این پژوهش برگرفته از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 16 نفر از متخصصان موضوعی در حوزه شرکتهای دانشبنیان کشور بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری این فرایند ادامه یافت. اعتبار دادههای پژوهش از طریق بازگشت به مشارکتکنندگان و ممیزیان بیرونی بررسی و تائید شد. تجزیه تحلیل اطلاعات بر اساس مدل اشتراس و کوربین در قالب کدگذاری باز، محوری و گزینشی در نرمافزار اطلس تی آی 8، انجام گرفت. نتایج نشان داد مدل رهبری شورانگیز ویژه شرکتهای دانشبنیان شامل عوامل علی (الزامات شرکتهای دانشبنیان، اقتضائات حاکم بر محیط، چالشهای درون سازمانی)، مداخلهگر (تنشهای سازمانی، مهارتهای رهبری)، بسترها(فضای شبکهای نوآورانه، سطح انگیزههای گروهی، محرکهای فردی) راهبردها (تقویت انسانی، فرهنگسازی، شورانگیزی) و پیامدها (تقویت قوای فردی، توسعه ظرفیتهای اجتماعی، قابلیتهای کنش جمعی، توسعه رهبری فعال) است. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری؛ شورانگیز؛ شرکتهای دانشبنیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing an Engaging leadership Model for Knowledge-Based Companies | ||
نویسندگان [English] | ||
Zakiye Beiki Demaneh1؛ Seyyed Mohsen Allameh2؛ akbar etebarian3؛ Saeed SHarifi4 | ||
1PhD student in public administration, Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran. | ||
2Associate Professor, governance Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Professor, Department of Public Administration, Faculty of Islamic Governance, Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Cultural Management, Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of designing an engaging leadership model for knowledge-based companies using a qualitative method of the grounded theory method. The data of this research was derived from in-depth and semi-structured interviews with 16 subject matter experts in the field of knowledge-based companies in the country, which was based on purposeful sampling dependent on the selection criteria and continued until reaching theoretical saturation. The validity of the research data was checked and confirmed by returning results to participants and external auditors. Data analysis was done based on the Strauss and Corbin model in the form of open, axial and selective coding in Atlas TI8 software. The results showed that the engaging leadership model for knowledge-based companies includes causal factors (requirements of knowledge-based companies, environmental requirements, intra-organizational challenges), intervenors (organizational tensions, leadership skills), contextual (innovative network space) , the level of group motivations, individual motivations) strategies (human strengthening, culture building, excitement) and consequences (strengthening of individual powers, development of social capacities, collective action capabilities, development of active leadership). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Engaging, leadership, Engaging leadership, Knowledge-Based Companies, Grounded Theory Method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 257 |