تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,998,200 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,264,059 |
کارکردهای معرفتی تخیل با نگاه صدرایی در تعلیم و تربیت | ||
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 12، دوره 31، شماره 59، شهریور 1402، صفحه 361-392 اصل مقاله (681.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید تقی نجات* 1؛ حبیب الله دانش شهرکی2 | ||
1فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه قم،قم ایران | ||
2فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، شهر قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف برشماری اهمّ کارکردهای معرفتی تخیل در حوزه تعلیم و تربیت با تکیه بر نظرات صدراییان صورت گرفته است. در این پژوهش که از نوع توصیفی-تحلیلی میباشد، گردآوری دادهها به روش کتابخانهای و هدف آن از نوع کاربردی است، همچنین روش آن تحلیل محتوای کیفی می-باشد. در پی پژوهش حاضر مشخص شد که تخیل شامل قوای خیال و متصرفه است که محل ذخیره و دخل و تصرف در صور هستند. در نگاه صدرایی، صور خیالی صادر از نفسِ انسانی بوده و مجرد هستند. همچنین بنابر قاعده اتحاد عالم، علم و معلوم، هرآنچه که انسان تعلیم میگیرد، با آن متحد شده و شکلدهنده حرکت جوهری اوست که از آن جمله، دریافتهای او در حوزه خیال است. از همینجا، ارتباط حرکت جوهری، تخیل و تعلیم و تربیت مشخص میگردد. تعلیم و تربیت در معنای حقیقیاش همان تعالی و قرب به خداست و در این راستا کارکردهای معرفتی تخیل متعدد بوده و بازشماری همه آنها امری دشوار، بلکه نشدنی است. اهم آنها عبارتاند از: محاکات، روایتگری، زمینه-ساز علم حضوری، هویتسازی، خواطر الهی و شیطانی، تزکیه تخیل. از این موارد، برخی کاملا بدیع و برخی در عین تکراری بودن اما با نگاهی نو مطرح شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تخیل؛ تعلیم و تربیت؛ محاکات؛ روایتگری؛ تزکیه | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
ابنسینا، حسینبن عبدالله، (1404)، الشفاء (الطبیعیات)، ج 2، قم: مکتبة آیة الله المرعشى.
باقری، خسرو و سجادیه، نرگس و توسلی، طیبه، (1389)، رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بختیارنصرآبادی، حسنعلی و متقی، زهره و نجفی، محمد و امامجمعه، سید مهدی، (1397)، بررسی مبانی معرفت شناختی حکمت متعالیه و استخراج کارکردهای آن در تربیت زیباییشناختی (حوزه یادگیری فرهنگ و هنر)، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 1(6)، 121-148.
بلخی، جلالالدین محمد، (1378)، مثنوی معنوی، تهران: انتشارات پژوهش.
پاست، جوئل، (1394)، شهود، (ترجمه یاسر پوراسماعیل)، تهران: ققنوس.
تهرانی، محمدحسین، (1419)، لبالباب در سیروسلوک، مشهد: انتشارات علامه طباطبایی.
جوادی آملی، عبدالله، (1387)، عین نضاخ (تحریر تمهید القواعد)، ج 3، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله، (1388)، تسنیم، ج 8، قم: اسراء.
حسینپور صباغ، داود، (1392)، تبیین مفهوم «تربیت مبتنی بر تخیل» ایگن و بازسازی آن با توجه به آرای صدرالمتالهین، به راهنمایی: علیرضا صادقزاده قمصری، دانشگاه تربیت مدرس، کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش.
حسینی، افضلالسادات و محمودی، نورالدین، (1389)، خلاقیت از منظر معرفتشناسی ملاصدرا و دلالت های تربیتی آن (با تاکید بر حوزه اصول و روش)، اندیشههای نوین تربیتی، 2(6)، 91-126.
راغب اصفهانی، حسینبن محمد، (1412)، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت: دارالقلم.
سبزواری، هادیبن مهدی، (1369)، شرح المنظومة، ج 3، تهران: نشر ناب.
صادقی، مسعود، (1395)، نقش تخیل در حکم و انگیزش اخلاقی، به راهنمایی: عسکر دیرباز، دانشگاه قم، دکتری فلسفه اخلاق.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1302)، مجموعة الرسائل التسعة، قم: مکتبه المصطفوی.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1340)، رساله سه اصل، تهران: دانشگاه تهران.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1354)، المبدأ و المعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1360)، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1363)، مفاتیح الغیب، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1366 الف)، تفسیر القرآن الکریم، ج 1 و 7، قم: بیدار.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1366 ب)، شرح أصول الکافی، ج 1، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی. موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه).
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1368)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، ج 1-4 و 6 و 8 و 9، قم: مکتبة المصطفوی.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1378)، رسالة فی الحدوث (حدوث العالم)، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1381)، کسر أصنام الجاهلیة، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
طباطبایی، محمدحسین، (1364)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 2، تهران: صدرا.
الطوسی، الخواجه نصیرالدین، (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، ج 3، قم: نشر البلاغة.
گروهی از نویسندگان زیر نظر محمدتقی مصباح یزدی، (1390)، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
مطهری، مرتضی، (1376)، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 6، تهران: صدرا.
مهرمحمدی، محمود، (1389)، بازشناسی مفهوم و تبیین جایگاه تخیل در برنامه های درسی و آموزش با تاکید بر دوره ابتدایی، مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(1)، 5-20.
میرهادی، سیدمهدی و بختیارنصرآبادی، حسنعلی و نجفی، محمد، (1396)، نسبت خیال با هویت در فلسفه ملاصدرا، پژوهشهای فلسفی کلامی، 2(19)، 79-96.
میرهادی، سیدمهدی و بختیارنصرآبادی، حسنعلی و نجفی، محمد، (1393)، نقش خیال در تربیت انسان (از منظر آیت الله جوادی آملی)، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 23(22)، 79-101. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |