Khadivi Rofogar, M., chitforoush, S. (2023). Iran's Islamic revolution and identity formation in the formation of the Hezbollah movement. Electronic and Cyber Defense, 9(2), 11-42.
Mohammad Sadegh Khadivi Rofogar; sajjad chitforoush. "Iran's Islamic revolution and identity formation in the formation of the Hezbollah movement". Electronic and Cyber Defense, 9, 2, 2023, 11-42.
Khadivi Rofogar, M., chitforoush, S. (2023). 'Iran's Islamic revolution and identity formation in the formation of the Hezbollah movement', Electronic and Cyber Defense, 9(2), pp. 11-42.
Khadivi Rofogar, M., chitforoush, S. Iran's Islamic revolution and identity formation in the formation of the Hezbollah movement. Electronic and Cyber Defense, 2023; 9(2): 11-42.
Iran's Islamic revolution and identity formation in the formation of the Hezbollah movement
1Master's student, History of Islamic Revolution, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein University (AS), Mashhad, Iran.
2Member of the Faculty of Imam Hossein University (AS), Tehran, Iran
Receive Date: 14 June 2023,
Revise Date: 10 August 2023,
Accept Date: 31 August 2023
Abstract
Undoubtedly, one of the major political and social developments of the 20th century was the phenomenon of Islamism or the revival of the political idea based on Islam, and the Islamic Revolution is the product and symbol of this phenomenon. The Islamic revolution is a social, intellectual and political revolution in the Islamic world, the purpose of which is to revive the Islamic identity, values and rules in the society and to fight against colonialism, tyranny, injustice and oppression and disbelief and to criticize the irreligious and unjust world system. One of the countries that is involved in oppression and usurped rights is Lebanon, which houses the largest, most important and effective resistance movement, Hezbollah.Hezbollah is a movement with a Shiite orientation that started its political life after the Islamic Revolution. For this reason, this article has made the impact of the Islamic Revolution on Hizbollah its issue and formulated the question, what intellectual and institutional effects did the Islamic Revolution have on Hizbollah? The hypothesis of the research is as follows: The Shiites of Lebanon, affected by the Islamic Revolution, have given a similar response to political and economic problems, which seems to be due to the common Islamic principles that were revived with the Islamic Revolution.The findings of the research show, "following the religious authority and leadership of Imam Khomeini", "believing social life", "necessity and priority of confronting Israel", "balanced emphasis on the unity of one nation and national unity" and "effort to establish "Social justice" is one
احمدی، بهزاد. (1385). شیعیان لبنان و توسعۀ نفوذ اجتماعی. نشریۀ پگاه حوزه، شمارۀ 190.
احمدی طباطبایی، محمدرضا؛ نوریزاده، جواد. (1390). رویکرد ایدئولوژیهای سیاسی به مقوله انسانشناسی. جستارهای سیاسی معاصر. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره اول، ص 22-11.
اخوان کاظمی، بهرام. (1392). بیداری اسلامی و راهبرد شکلگیری امت اسلامی. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی. سال دهم، شماره سی و سوم، ص 42-27.
الاسپوزیتو، جان. (١٣٨٨). انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن. (مترجم: محسن مدیرشانهچی). تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
اسداللهی، مسعود. (۱۳۷۹). از مقاومت تا پیروزی؛ تاریخچه حزبالله لبنان. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات اندیشهسازان نور.
افراسیابی. محمدصادق. (۱۳۸۵). حزبالله لبنان، از المنار تا فتح القدس: بررسی رفتار فرهنگی رسانهای حزبالله لبنان در جهان. روزنامه جامجم، ۲۲ مهر.
امرایی، حمزه. (۱۳۸۳). انقلاب اسلامی ایران و جنبشهای اسلامی معاصر. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
المرت، یوسف. (۱۳۷۷). از یک طایفه حاشیهای به یک بازیگر اصلی. تهران: مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا،
خسرو شیری، علی. (۱۳۸۹). انقلاب اسلامی و شیعیان لبنان. انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
خمینی، روحالله. (1385). صحیفه نور: مجموعه آثار امام خمینی، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، موسسه چاپ و نشر عروج.
درخشه، جلال. (۱۳۸۶). گفتمان سیاسی شیعه در ایران معاصر. تهران: دانشگاه امام صادق.
سعد غریب، امل. (۱۳۸۴). دین و سیاست در حزبالله. (مترجم: غلامرضا تهامی). تهران: مطالعات و تحقیقات اندیشهسازان نور.
سلحشوری، احمد؛ ید الهی، محمدجواد و خنکدارطارسی، معصومه. (1391). مبانی و مؤلفههای تربیت اسلامی از دیدگاه امام خمینی. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال دوم، شماره پنجم، ص 126-111.
سویید، محمود. (1379). جنوب لبنان در رویارویی با صهیونیستها؛ پنجاه سال پایداری و مقاومت. تهران: مرکز تحقیقات و بررسیهای بیروت.
طاهری، مهدی. (1389). تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بر شیعیان لبنان با تأکید بر جنبش حزبالله. نشریۀ مطالعات انقلاب اسلامی، شمارۀ 23.
علیزاده، همایون. (۱۳۶۸). فرهنگ سیاسی لبنان. (مترجم: حمیدرضا گلسرخی و محمدرضا معماری). تهران: نشر سفیر.
فضلالله، حسن. (۱۹۹۸). حرب الارادات، بیروت: دار الهادی.
کدیور، جمیله. (١٣٧٩). رویارویی انقلاب اسلامی ایران و آمریکا. تهران: اطّلاعت.
کمالیان، محسن؛ رنجبر، علیاکبر. (۱۳۷۷). عزت شیعه: گزارشی از مبارزات و مجاهدات آیتالله امام موسی صدر در احیای حرکت اسلامی لبنان، قم: تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
گری پی، فرارو. (۱۳۷۹). انسانشناسی فرهنگی: بعد فرهنگی تجارت جهانی. (مترجم: غلامعلی شاملو). تهران: سمت.
مهدوی زادگان، داود. (1385). بحران سکولاریسم درجهان اسلام، فصلنامه علوم سیاسی، سال هشتم، شماره سیودو. صص 220-195.
میرباقری، یزدان. (1382). حماسه مقاومت اسلامی در جنوب لبنان. تهران: اندیشهسازان نور.
نجفی، موسی. (1391). نظریه بیداری اسلامی بر اساس اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری. فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، شماره بیست و هشتم، ص 26-11.
نعیم، قاسم. (۱۳۸۳). حزبالله لبنان؛ خطمشی گذشته و آیندۀ آن. (مترجم؛ محمدمهدی شریعتمداری). تهران: اطّلاعت.