تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,251 |
تعداد مقالات | 9,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,151,887 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,911,672 |
مطالعه عددی روگذری موج از روی موجشکنهای تودهسنگی (مطالعه موردی: موجشکن تودهسنگی بندر پارسیان) | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، اسفند 1401، صفحه 39-49 اصل مقاله (793.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید احسانی* 1؛ محمد صمدی2؛ سیروس ضیائی3 | ||
1دانشکده مهندسی عمران و منابع زمین، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2مدیر پروژه- شرکت مشاور ساحل امید ایرانیان | ||
3مدیر پروژه بندر پارسیان | ||
تاریخ دریافت: 12 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 31 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 09 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
در مقاله حاضر، نظر به اهمیت ارزیابی مناسب واکنشهای هیدرولیکی در برابر برخورد امواج تابشی به موجشکن تودهسنگی، انجام مطالعهای سیستماتیک با هدف شناخت و بررسی پدیده روگذری موج از روی موجشکنهای تودهسنگی مدنظر قرار گرفت. برای این منظور، مطالعهای عددی در گستره مناسب از پارامترهای مختلف محیطی و هندسی برای بررسی پدیده روگذری موج از روی موجشکن تودهسنگی انجام شد. در تحقیق حاضر تأثیر هر یک از پارامترهای محیطی شامل ارتفاع موج، پریود موج و عمق آب پای سازه و همچنین تأثیر پارامترهای مختلف هندسی از قبیل شیب لایه آرمو، عرض سکو، و تراز تاج سازه بر مقدار دبی سرریزی موج از روی تاج موجشکن مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند. در مطالعه حاضر برای انجام مدلسازی عددی از نرمافزار FLOW-3D استفاده شده است. برای انجام صحتسنجی، نتایج مدل عددی با نتایج آزمایشگاهی اعتبارسنجی شده است. نتایج دبی روگذری موج از روی موجشکن پارسیان حاصل از مدلسازی عددی و مدلسازی فیزیکی، حاکی از تطابق نتایج و عملکرد مناسب مدل عددی است. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با افزایش ارتفاع و پریود موج برخوردی و عمق آب پای سازه مقدار دبی روگذری موج از روی تاج سازه افزایش یافته است. همچنین با افزایش پارامترهای سازهای ازقبیل عرض سکو و تراز تاج سازه مقدار سرریزی موج از روی تاج سازه بهطور قابل ملاحظهای کاهش یافته است. با ملایمتر شدن شیب لایه آرمور، مقدار دبی روگذری موج از روی تاج سازه کمتر شده و همچنین بالاروی موج نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
موجشکن تودهسنگی؛ روگذری موج؛ موجشکن بندر پارسیان؛ مدلسازی عددی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical modeling of wave overtopping on rubble-mound breakwaters (Case study: Breakwater of Parsian port) | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Ehsani1؛ Mohammad Samadi2؛ Sirous Ziaie3 | ||
1Islamic Azad University of Central Tehran Branch, civil engineering faculty | ||
2Sahel co. | ||
3project management of parsian port | ||
چکیده [English] | ||
In the present paper, owing to importance of seeking a proper hydraulic response evaluation of the rubble mound structure against the incident waves, a systematic study has been carried out to investigate the wave overtoping on rubble mound breakwater. To gain this goal, numerical simulation was conducted an apposite range of sea state condition and geometrical parameters to investigate wave overtopping on rubble mound breakwater. In the current research, the effects of environmental parameters such as wave height, wave period, water depth and also a diversity of geometrical parameters including berm width, front slope and crest freeboard over the overtopping discharge, have been individually scrutinized and studied. The Flow-3D software has been used to simulate and solve the governing equations on the flow. The numerical results have been validated using experimental results. The computed results of wave overtopping discharge over parsian breakwater agree well with the physical model results. The present study, results showed that an increase in wave height, wave period and water depth would increase the wave overtopping on crest breakwater. Also, results outlined by enhancing the structural parameters like berm width and crest freeboard would increase the wave overtopping. As the slope gets steeper, the wave overtopping will be on a striking increase and strongly run-up level will be increased. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Rubble-mound breakwater, Wave overtopping, Parsian port breakwater, Numerical modeling | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |