تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,077 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,669 |
مفهومسازی حرم به مثابه مشقی برای سیاست خارجی دولت اسلامی در عصر دولت- ملت | ||
فصلنامه آفاق امنیت | ||
دوره 16، شماره 59 - شماره پیاپی 2، مهر 1402، صفحه 11-36 اصل مقاله (915.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد کمالی گوکی* | ||
استادیار، دانشکده حقوق، علوم سیاسی و تاریخ - بخش علوم سیاسی | ||
تاریخ دریافت: 06 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 27 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 23 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
عصر مدرن که پس از تعریف انسانِ جایگزین خدا در مکتب اومانیسم ظهور یافت، علیرغم دستاوردهای مادی بسیار، با بحران معنا مواجه شد. انسانِ اروپایی، در راستای رفع این بحران از طریق هویتهای برساختهای مانند ملیگرایی عمل کرد. اما تکیه بسیار بر هویت ملی خود منجر به بحران جدیدی به نام ملتپرستی و تلاش برای نشان دادن برتری قومی و نژادی یک ملت بر ملتهای دیگر شد. این بحران در جهان اسلام نیز با شکلگیری دولت-ملت خود را نشان داد و سوالی که ذهن اندیشمندان اسلامی و از قضا این پژوهش را درگیر خود کرده، این است که مسلمانان، علیرغم تاکید دین بر امت واحده و به حاشیه راندن هویتهای ملی، در عصر ملتگرایی و شکلگیری مرزهای سیاسی، چه نگاهی به ملت باید داشته باشند؟ به تعبیر دیگر در دوگانه ملت-امت کدام ارجحیت دارد؟ در پاسخ به این سوال سه دسته نظریه-ملیگرایی، اسلامگرایی، امالقرا- مطرح میشود، که در این پژوهش با اتکا به روش اسنادی، ضمن تحلیل و نقد این سه نظریه، کنش، منش و بینش شهید سلیمانی در این خصوص تدقیق میشود. به نظر میرسد اصطیاد منش سلیمانی، مشق خوبی برای حل این بحران در عصر مدرن باشد. میتوان گفت ایشان در این خصوص «نظریه حرم» را مطرح میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ملت؛ امت؛ حرم؛ مرزهای سیاسی؛ نظریه دولت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptualizing the shrine as an exercise for the foreign policy of the Islamic state in the nation-state era | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad kamali gooki | ||
Assistant Professor, Law, Political Sciences and History Department - Political Sciences . YAZD university | ||
چکیده [English] | ||
The modern age, which emerged after the definition of man as a substitute for God in the school of humanism, faced a crisis of meaning and spirituality despite many material achievements. The European man acted in order to solve this crisis through constructed identities such as nationalism. But relying too much on one's national identity led to a new crisis called nationalism and trying to show the ethnic and racial superiority of one nation over other nations. This crisis in the Islamic world also manifested itself with the formation of nation-based governments, and the question that preoccupies the minds of Islamic thinkers and, ironically, this research, is that Muslims, despite the religion's emphasis on a single nation and the marginalization of national identities, In the age of nationalism and the formation of political borders, what should they look at the nation? In other words, which one is preferable in the nation-nation duality? character, and insight in this regard are examined. It seems that catching Soleimani's character is a good lesson for solving this crisis in the modern era. It can be said that he puts forward the "Haram Theory" in this regard. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nation, The Muslim community, Haram, Political Borders, State Theory | ||
مراجع | ||
-اکبری مزدآبادی، علی(1398) ذوالفقار؛ برشهایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی، تهران: یازهرا.
-آشورى، داریوش(1373)دانشنامه سیاسى، تهران، مروارید،
-بابایی زارچ، علی محمد (1383) امت و ملت در اندیشهی امام خمینی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
-بازرگان، مهدی (1361) حکومت جهانی واحد، تهران: نشر پیام آزادی.
-شیخ شعاعى، محمدعلی (1387)، ناسیونالیسم از دیدگاه اسلام، قم، دفتر عقل.
-داوری اردکانی، رضا (1364)، ناسیونالیسم، حاکمیت ملّی و استقلال، تهران: نشر پرسش.
-طائی، نجاح (1369) سیر اندیشه ملّی گرایی، ترجمه عقیقی بخشایشی، تهران:نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
-طایری، سجاد (1397) انسان، حرم، جغرافیا، تهران: موسسه مطالعات اندیشه سازان نور
-حجتی کرمانی، محمدجواد (1384)ملّی گرایی و نهضت آزادی ملل اسلامی، تهران، انتشارات اطلاعات.
-حقیقت، سید صادق،(1376) مسئولیتهای فراملی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، تهران، مرکز تحقیقات استراتژیک.
-قاضى، ابوالفضل،(1392) حقوق اساسى و نهادهاى سیاسى، تهران: نشر میزان.
-فیرحی، داوود (۱۳۸۲)، نظام سیاسی دولت در اسلام، تهران: نشر سمت.
-لاریجانی، محمدجواد(1369)مقولاتی در استراتژی ملی، تهران: مرکز ترجمه و نشر.
-مطهرى،مرتضی(1385) خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران صدرا.
-نصیرى، محمد(1390)، حقوق بین الملل خصوصى، تهران: آگه.
سازگار، محمدمحسن(1381)،«اسلامگرایی»، مجلهی بازتاب اندیشه، شماره 28.
خلیجی اسکوئی، محسن؛ ارسطو، عبدالکریم،(1388) «ملیگرایی و وحدت اسلامی، تعامل یا تقابل؟» ، فصلنامه مطالعات ملی، سال دهم، شماره 4.
غرویان، محسن؛ قوامیان، شاکر، (1380)«ملّی گرایی ناسیونالیسم از دیدگاه اسلام»، مجلهی معرفت، شماره 50
کمالی گوکی، محمد؛ شکوری، ابوالفضل(1399)«انسانِ تعینناپذیر در اندیشه پیکودلامیراندولا؛ بنیانی برای حقوق بشر غربی» فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، دوره 51، شماره یک.
وصیت نامه حاج قاسم: قابل دسترسی در لینک: https://tn.ai/2202443
http://fna.ir/dcic62 https://fa.alalamtv.net/news/ https://nigc.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=241&newsview=14879 https://www.alef.ir/news/3991013113.html https://www.yjc.ir/00Urws https://www.yjc.ir/fa/news/7211710 کمک به مردم سیلزده مانند دفاع از حرم است https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46944 M, Ghayasuaddin (1986) The Impact of Nationalism On the Muslim World, (London: The Open Press, Al-Hoda Publishers. Piscatori, James (1872) Islam in a World of Nation-States, Cambridge University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |