تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,018,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,280,549 |
تأثیر فضای انگیزشی بر خود پنداره بدنی وآمادگی جسمانی دانش آموزان شاهد | ||
فصلنامه روانشناسی نظامی | ||
دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 55، آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا صابونچی* 1؛ مجید خلیلی2؛ نجف آقایی3؛ فرخنده اردستانی سامانی4 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | ||
2مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
4دانشگاه فرهنگیان حضرت معصومه (س).قم.ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 29 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 29 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف ازپژوهش حاضر تأثیر دو فضای انگیزشی بر خودپندارهبدنی وآمادگی جسمانی دانشآموزان شاهدبود. جامعه آماری600 نفر از دانشآموزان دختر شاهد شهر قم بودند. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. گروه آزمایشی اول فضایانگیزشی تکلیفمحور(فعالیتهای مشارکتی واختیاری) و گروه آزمایشی دوم فضایانگیزشی خود-محور(فعالیتهای رقابتی و اجباری) را تجربه وگروه کنترل برنامه عادی ورزشی مدرسه را ادامه داد. جهت گرداوری داده ها از فرم کوتاه پرسشنامه خودتوصیفبدنی مارش وهمکاران (2010) وتست های آمادگی جسمانی استفاده شد. نتایج آزمون های آماری کروسکال والیس،آنوا، T وابسته و ویل کاکسون نشان داد، ایجاد فضایانگیزشی با روش تکلیفمدار به شکل معناداری موجب افزایش خودپندارهبدنی شامل: فعالیتبدنی، ظاهربدنی، استقامت، لیاقتورزشی، انعطاف، خودپندارهکلی و عزتنفس ونیز عناصر آمادگی جسمانی شده است . در این بین روش خود مدارتنها موجب افزایش معنی داری در بعد هماهنگی خود پنداره بدنی وعناصر آمادگی جسمانی شده است. بنابراین مشارکت در فعالیتهایورزشی از طریق ایجاد فضایانگیزشی تکلیفگرا جهت افزایش آمادگی جسمانی، خودپندارهبدنی وحس ارزشمندی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی جسمانی؛ دانشآموزان؛ فضای انگیزشی تکلیف گرا؛ فضای انگیزشی خود گرا؛ خودپندارهبدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |