تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,209 |
تعداد مقالات | 8,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,368,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,315,031 |
تدوین مدل آمادگی شناختی برای نظامیان با فراترکیب دیدگاههای پژوهشگران غربی | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 55، آبان 1402، صفحه 193-216 اصل مقاله (964.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمدعلی ناجی1؛ اسحق رحیمیان بوگر* 2؛ سیاوش طالع پسند3 | ||
1دکتری تخصصی روانشناسی. گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دکتری تخصصی روانشناسی سلامت. دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی. دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 14 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 29 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
محیط عملیاتی نظامی فعلی به شدت پیچیده شده و این پیچیدگی سبب ایجاد محیطهای پیش-بینیناپذیر و مبهم گشته است؛ لذا به آمادگی شناختی نیاز است که بتوان در چنین شرایطی عملکرد مطلوبی داشت و این امکان را فراهم کند که افراد یادگیریهای قبلی را به موقعیتهای جدید انتقال دهند اما نظرات مختلفی در مورد آمادگی شناختی وجود دارد و بسته آموزشی متناسب با نظامیان ایرانی موجود نیست؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل آمادگی شناختی برای نظامیان و طراحی بسته آموزشی بومیسازی شده است. این پژوهش از نوع کیفی با روش فراترکیب میباشد. جامعه آماری تمامی پژوهشهای منتشره طی سالهای 2000 تا 2023 بود که با مقیاس مهارتهای ارزیابی انتقادی در نهایت 39 پژوهش انتخاب گردید. برای تحلیل مقالات، تمامی مفاهیم مرتبط با آمادگی شناختی کدگذاری شد و با فراترکیب آن سه مقوله اصلی (دانش، مهارت و صفت) و 7 مؤلفه فراشناخت، خلاقیت، تجربه و دانش، آگاهی موقعیتی، تابآوری، انعطافپذیری و سازگاری، حل مسئله و تصمیمگیری به دست آمد. در نهایت محتوای بسته آموزشی بومی شده توسط 15 صاحبنظر در علوم شناختی و روانشناسی نظامی ارزیابی شد. ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا نشان داد مدل آمادگی شناختی طراحی شده برای نظامیان از روایی لازم برخوردار بوده و میتوان برای آنها به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی شناختی؛ فراترکیب؛ نظامیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a Model of Cognitive Readiness for Military Personnel with Meta Synthesis of Western Researcher Perspectives | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Ali naji1؛ isaac rahimian boogar2؛ siavash Talepasand3 | ||
1PhD in psychology. Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2Doctorate in health psychology. Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
3Doctorate in educational psychology. Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The current military operational environment has become extremely complicated and this complexity has created unpredictable and ambiguous environments; Therefore, cognitive readiness is needed to be able to perform well in such conditions and provide the possibility for people to transfer previous learning to new situations, but there are different opinions about cognitive readiness and there are'nt available the training package suitable for Iranian military; Therefore, the aim of the current research is to develop a model of cognitive readiness for military personnel and to design a indigenization training package. This research is of a qualitative type with a meta-synthesis method. The statistical population was all the researches published during the years 2000 to 2023 (1380 to 1402), and finally 39 researches were selected with the Critical Appraisal Skills Program (CASP). To analyze the articles, all the concepts related to cognitive readiness were coded, and by combining them three main categories (knowledge, skills and attributes) and 7 components of metacognition, creativity, experience and knowledge, situational awareness, resilience, flexibility and adaptability, Problem solving and decision making were achieved. Finally, the content of the indigenization training package was evaluated by 15 experts in cognitive science and military psychology. The CVR and CVI showed that the cognitive readiness model designed for the military has the necessary validity and can be used for them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive readiness, Meta Synthesis, military | ||
مراجع | ||
Ahmadzadeh Fard, M. H., & Abedzadeh, A. (2019). Decision-making patterns and commonly used techniques in the war game. War Game Quarterly, 3(6): 25-36. [in persian]
Arvand, H., Angezi, A., & Hayati, M. (2202). Designing and evaluating the effectiveness of cognitive behavioral interventions to improve the cognitive resilience of military forces. Military Psychology Quarterly, 14(53), 118-150. [in persian]
Bailey, C. H., & Gesch, J. D. (2023). Team Strategies and Dynamics During Resuscitation. Emergency Medicine Clinics. 21(11), 1116-1124.
Success in Project Management. New York, NY: Taylor & Francis. Belack, C. Di Filippo, D. & Di Filippo, I. (2019). Cognitive Readiness in Project Teams: Reducing Project Complexity and Increasing
Bolstad, C. A., Cuevas, H. M., Babbitt, B. A., Semple, C. A., & Vestewig, R. E. (2006). Predicting cognitive readiness of military health teams. International Ergonomics Association, 5(2): pp 10-14.
Bolstad, C. A., Endsley, M. R., & Cuevas, H. M. (2008). A theoretically based approach to cognitive readiness and situation awareness assessment. In Teaching and measuring cognitive readiness (pp. 161-177). Boston, MA: Springer US.
Bolstad, C. A., Schmorrow, D. D., & Cuevas, H. M. (2014). Editors’ introduction to the special issue on exploring cognitive readiness in complex operational environments: Advances in theory and practice, Part I. Journal of Cognitive Engineering and Decision Making, 6(3), 271-275.
Crameri, L., Hettiarachchi, I., & Hanoun, S. (2021). A review of individual operational cognitive readiness: theory development and future. Human factors, 63(1), 66-87.
Fletcher, J. D. (2004). Cognitive readiness: Preparing for the unexpected. Alexandria, VA: Institute for Defense Analyses.
Fletcher, J. & Wind, A. P. (2004). The evolving definition of cognitive readiness for military operations. In Teaching and measuring cognitive readiness. Springer, Boston.
Ishraghi, M., & Yavari, A. (2019). A stage-based model of a war game in command and control. Command and control scientific-research quarterly. 3(4):1-18. [in persian]
Khan, M. I., Manzoor, H., ur Rashid, M., Irshad, M., & Hussain, A. (2023). An Integrative Assessment of Employees Readiness for Change During the Healthcare Reforms. Multicultural Education. 32(5), 390-397.
Khanzadeh, M., Roshani, M., & Aghamohammadi, S. (2022). The role of personality factors in the occurrence of technical accidents in one of the military units. Military Psychology Quarterly: 13(51), 11-28. [in persian]
Laurence, J. H., & Matthews, M. D. (Eds.). (2022). The Oxford handbook of military psychology. OUP USA.
Morrison, J. E., & Fletcher, J. D. (2002). Cognitive readiness (P-3735). Alexandria, VA: Institute for Defense Analyses.
Naji, A. A., & Karami, M. (2018). Prediction of shooting performance with cognitive preparation, cognitive emotion regulation and mindfulness. Military Psychology Quarterly, 10(38), 45-56. [in persian]
Naji A. A., Rahimian Boogar, I., Talepasand,. S. (2018). Effectiveness of Cognitive Readiness Training on Decision Making Skill and Shooting Performance with Moderating Effect of Competitive State Anxiety. Journal of Police Medical. 7(1): 7-12. [in persian]
Nindl, B. C., Billing, D. C., Drain, J. R., Beckner, M. E., Greeves, J., Groeller, H., ... & Friedl, K. E. (2018). Perspectives on resilience for military readiness and preparedness: report of an international military physiology roundtable. Journal of science and medicine in sport, 21(11), 1116-1124.
O’Neil, H. F., Lang, J., Perez, R. S., Escalante, D., & Fox, F. S. (2014). What is cognitive readiness? (pp. 3-23). Springer US.
Oreshkin, N. B., Shlykov, Y. N., Shevchenko, B. A., Kostikova, L. P., & Belogurov, A. Y. (2019). Tolerance of Ambiguity of Cadets in the Military School. Education and Financial Development of Modern Society. 3(10): 837-849.
Preddy, J. E., Stefaniak, J. E., & Katsioloudis, P. (2020). The Convergence of Psychological Conditioning and Cognitive Readiness to Inform Training Strategies Addressing Violent Police–Public Encounters. Performance Improvement Quarterly, 32(4), 369-400.
Shafiei, M., & Sabah, A. (2022). Designing the role of psychological capital, social support and perceived stress in predicting psychological well-being in forces employees with depressive syndromes. Military Psychology Quarterly, 13(51): 161-178. [in persian]
Sharifi, H., Hamedi, M., & Jafari Roshan, M. (2023). Personality traits and organizational performance of Police. Military Psychology Quarterly, 14(53): 31-42. [in persian]
Tripuspita, M., Sudiro, A., Sumiati, S., & Irawanto, D. W. (2023). Change Leadership Ability to Improve Employees’ Readiness to Change. International Journal of Professional Business Review, 8(6), 14-33. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |