تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,004,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,268,648 |
بررسی عددی اثر مجاری هوای ثانویه، مجاری هوای رقیقسازی و قطر محفظه در عملکرد محفظه احتراق موتور رمجت | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 31، شهریور 1402 اصل مقاله (670.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی دوستدار* 1؛ سجاد قارزی،2 | ||
1هیئت علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 18 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به ارزیابی عملکرد محفظه احتراق موتور رمجت با اعمال تغییرات هندسی و فیزیکی نظیر تغییر قطر محفظه، تغییر اندازه و جابهجایی مجاری هوای ثانویه و رقیقسازی و تغییر دبی جرمی عبوری از این مجاری پرداخته شده است. به همین منظور در ابتدا بر اساس روابط ارائه شده در ادبیات علمی و فنی، کدی برای انجام محاسبات طراحی یک محفظه احتراق لولهای نوشته شده است. پس از طراحی و مشخص شدن ابعاد محفظه به کمک این کد محاسباتی و نرم افزار گسترب، فرآیند شبیهسازی در نرمافزار فلوئنت انجام گرفته و ضمن ارائهی نتایج، عملکرد محفظه با اعمال تغییراتی در مجاری هوای جانبی و قطر آن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که افزایش دبی جریان ثانویه باعث انتقال شعله به سمت انتهای محفظه احتراق میشود. همچنین کاهش قطر محفظه سبب به وجود آمدن جریان برگشتی در ناحیهی ورودی و کاهش کیفیت احتراق میگردد. بعلاوه تأثیر تغییر مکان مجاری جریان جانبی روی افت فشار جریان اصلی ناچیز بوده و میتوان گفت که افت فشار با جابهجایی این مجاری تغییر چندانی نمیکند. همچنین در صورت وجود مشکل همگرایی در شبیهسازی، جابهجایی مجاری هوا مفید واقع میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور رمجت؛ محفظه احتراق؛ تحلیل عددی؛ هوای جانبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |