تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,846,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,408 |
زمانبندی کامیونها در بارانداز عبوری توسط ارائهکننده خدمات لجستیکی طرف چهارم با درنظرگرفتن هزینههای ثابت و هزینههای معطلی | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
دوره 25، شماره 80، آبان 1402، صفحه 41-63 اصل مقاله (2.1 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی بختیاری1؛ محمدمهدی نصیری خونساری* 2؛ فریبرز جولای3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مهندسی صنایع، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 11 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 03 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
خدمات لجستیکی طرف چهارم یا PL4 یک مدل عملیاتی تجاری است که در آن مدیریت زنجیره تأمین و تدارکات بهطور کامل به یک ارائهدهنده خدمات خارجی برونسپاری میشود. این طرف شریک مسئول نظارت بر کل زنجیره تأمین، از جمله ارزیابی، طراحی، ساخت، اجرا و اندازهگیری راهحلهای فروشگاه خواهد بود. یکی از شرکا بر هماهنگی انبارها، شرکتهای حملونقل، حملونقل و نمایندگان نظارت میکند درحالیکه زنجیره تأمین را از طرف فروشگاه مدیریت میکند. در این مقاله یک مسئله زمانبندی کامیونهای ورودی و خروجی در یک سیستم چندین درب انبار عبوری با درنظرگرفتن هزینههای ثابت انتخاب و انعقاد قرارداد با ناوگان حملونقل و نیز هزینههای انتظار کامیونها در صف در بارانداز عبوری بررسی میشود. مسئله مورد بررسی بهصورت یک مسئله برنامهریزی ریاضی تکهدفه جهت کاهش هزینههای حملونقل از تأمینکننده به بارانداز عبوری، هزینههای انتقال از بارانداز عبوری به خردهفروشان، هزینههای ثابت جهت انتخاب و عقد قرارداد با ناوگانهای موردنظر و نیز حداقل کردن زمان انتظار کامیونها در بارانداز عبوری فرموله میشود. در این مسئله علاوه بر تمرکز بر کاهش این هزینهها، انتخاب ناوگانهای مناسبتر و همچنین انتخاب و تخصیص وسایل نقلیة هر ناوگان جهت حمل کالا از هر تأمینکننده و همچنین تخصیص وسیلة نقلیة مناسب جهت حمل کالا برای هر خردهفروشی باتوجهبه ظرفیتهای متنوع وسایل حملونقل و نیز مقدار سفارشات متنوع هر خردهفروش محاسبه میشود. همچنین تخصیص مناسب کامیونها به دربها در بارانداز عبوری و نیز توالی و جایگاه کامیونها در صف و زمانبندی حضور در بارانداز و ترک بارانداز عبوری محاسبه میشود. یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مخلوط برای این مسئله پیشنهادی فرمولبندی میشود. باتوجهبه اینکه این مدل از نوع NPHard بوده و توانایی حل مسائل بزرگ را ندارد، مدل فراابتکاری الگوریتم ژنتیک نیز برای حل مسائل بزرگتر توسعه داده شد و سپس جهت تأیید صحت و عملکرد مؤثر روش فراابتکاری پیشنهاد شد. مثالهای متعددی در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ و در هر اندازه تعداد 30 مثال بررسی و در نرمافزار GAMS کد شده است و نتایج حاصل از حل دقیق در نرمافزار گمز و حل فراابتکاری که در MATLAB کد شده است در جدولی درج و تحلیلهای آماری انجام شده است. در پایان تحلیل حساسیت مفصلی بر روی خروجی مثالهای عددی انجام شده است که نشان میدهد روش پیشنهاد شده کاملاً مورد تأیید بوده و در ابعاد کوچک بسیار نزدیک بهروش دقیق عمل میکند، با این تفاوت که روش فراابتکاری پیشنهاد شده توانایی حل مسائل بزرگتر را نیز دارا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بارانداز عبوری؛ زمانبندی کامیونها؛ عامل چهارم؛ انتخاب ناوگان؛ وسایل حملونقل ناهمگن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Scheduling of Trucks at The Cross-Dock By The 4th Party Logistics Service Provider, Taking Into Account Fixed Costs and Waiting Costs | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Bakhtiari1؛ Mohammad Mahdi Nasiri2؛ Fariborz Jolai3 | ||
1Ph.D student of Industrial Engineering Faculty, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2School of Industrial Engineering, College of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Industrial Engineering school, university of tehran | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, the scheduling of inbound and outbound trucks in a cross-dock is investigated. The objective is to minimize the total cost of transportation from the supplier to the cross-dock, transfer costs from the cross-dock to the retailers, fixed costs for selecting and contracting with the desired fleets, and also the waiting time of the trucks at the cross-dock. Also, the selection of more suitable fleets, as well as the selection and allocation of vehicles for each fleet to transport goods from each supplier, as well as the allocation of the appropriate vehicle to transport goods for each retail store, are calculated according to heterogeneous vehicles and the various orders of each retailer. Also, the appropriate allocation of trucks to the doors, the sequence of trucks in the queue, and the arrival time and departure time of the vehicles are calculated. A MIP model is formulated. Since this model is NP-Hard, the meta-heuristic method of the genetic algorithm is also presented to solve larger problems. Then, to confirm the effectiveness, several examples are examined and the results obtained from solving the mathematical model, and the meta-heuristic solution are compared. In the end, a detailed sensitivity analysis has been performed on the outputs, which shows that the proposed method is fully approved and works very close to the exact method in small dimensions, with the difference that it has the ability to solve larger problems as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cross Dock, Truck Scheduling, 4PL, Fleet Selection, Fixed Cost | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |