تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,348,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,600,074 |
زمانبندی کامیونها در بارانداز عبوری توسط ارائهکننده خدمات لجستیکی طرف چهارم با درنظرگرفتن هزینههای ثابت و هزینههای معطلی | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
دوره 25، شماره 80، آبان 1402، صفحه 41-63 اصل مقاله (2.13 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی بختیاری1؛ محمدمهدی نصیری خونساری* 2؛ فریبرز جولای3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مهندسی صنایع، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 11 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 03 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
خدمات لجستیکی طرف چهارم یا PL4 یک مدل عملیاتی تجاری است که در آن مدیریت زنجیره تأمین و تدارکات بهطور کامل به یک ارائهدهنده خدمات خارجی برونسپاری میشود. این طرف شریک مسئول نظارت بر کل زنجیره تأمین، از جمله ارزیابی، طراحی، ساخت، اجرا و اندازهگیری راهحلهای فروشگاه خواهد بود. یکی از شرکا بر هماهنگی انبارها، شرکتهای حملونقل، حملونقل و نمایندگان نظارت میکند درحالیکه زنجیره تأمین را از طرف فروشگاه مدیریت میکند. در این مقاله یک مسئله زمانبندی کامیونهای ورودی و خروجی در یک سیستم چندین درب انبار عبوری با درنظرگرفتن هزینههای ثابت انتخاب و انعقاد قرارداد با ناوگان حملونقل و نیز هزینههای انتظار کامیونها در صف در بارانداز عبوری بررسی میشود. مسئله مورد بررسی بهصورت یک مسئله برنامهریزی ریاضی تکهدفه جهت کاهش هزینههای حملونقل از تأمینکننده به بارانداز عبوری، هزینههای انتقال از بارانداز عبوری به خردهفروشان، هزینههای ثابت جهت انتخاب و عقد قرارداد با ناوگانهای موردنظر و نیز حداقل کردن زمان انتظار کامیونها در بارانداز عبوری فرموله میشود. در این مسئله علاوه بر تمرکز بر کاهش این هزینهها، انتخاب ناوگانهای مناسبتر و همچنین انتخاب و تخصیص وسایل نقلیة هر ناوگان جهت حمل کالا از هر تأمینکننده و همچنین تخصیص وسیلة نقلیة مناسب جهت حمل کالا برای هر خردهفروشی باتوجهبه ظرفیتهای متنوع وسایل حملونقل و نیز مقدار سفارشات متنوع هر خردهفروش محاسبه میشود. همچنین تخصیص مناسب کامیونها به دربها در بارانداز عبوری و نیز توالی و جایگاه کامیونها در صف و زمانبندی حضور در بارانداز و ترک بارانداز عبوری محاسبه میشود. یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مخلوط برای این مسئله پیشنهادی فرمولبندی میشود. باتوجهبه اینکه این مدل از نوع NPHard بوده و توانایی حل مسائل بزرگ را ندارد، مدل فراابتکاری الگوریتم ژنتیک نیز برای حل مسائل بزرگتر توسعه داده شد و سپس جهت تأیید صحت و عملکرد مؤثر روش فراابتکاری پیشنهاد شد. مثالهای متعددی در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ و در هر اندازه تعداد 30 مثال بررسی و در نرمافزار GAMS کد شده است و نتایج حاصل از حل دقیق در نرمافزار گمز و حل فراابتکاری که در MATLAB کد شده است در جدولی درج و تحلیلهای آماری انجام شده است. در پایان تحلیل حساسیت مفصلی بر روی خروجی مثالهای عددی انجام شده است که نشان میدهد روش پیشنهاد شده کاملاً مورد تأیید بوده و در ابعاد کوچک بسیار نزدیک بهروش دقیق عمل میکند، با این تفاوت که روش فراابتکاری پیشنهاد شده توانایی حل مسائل بزرگتر را نیز دارا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بارانداز عبوری؛ زمانبندی کامیونها؛ عامل چهارم؛ انتخاب ناوگان؛ وسایل حملونقل ناهمگن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |