تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 8,445 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,341,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,589,275 |
اثربخشی آموزش شکوفایی بر تحمل پریشانی و سرزندگی در معلمان مرد ابتدایی گنبد کاووس | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 56، بهمن 1402، صفحه 31-47 اصل مقاله (711 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید محمدرضا باقری1؛ لیلا گنجی* 2؛ منصور علی مهدی3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران پزشکی، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی،دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران پزشکی، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران پزشکی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 24 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 17 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 08 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شکوفایی بر تحمل پریشانی و سرزندگی در معلمان مرد ابتدایی شهرک های نظامی نشین گنبد کاووس صورت گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس ازمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مرد ابتدایی شهرک های نظامی نشین شهرستان گنبد کاووس بودهاند که حجم نمونه را 40 نفر تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای گروه آزمایش، آموزش تکنیک شکوفایی، در 8 جلسه اجرا شد اما گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری آنکووا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد با حذف اثر نمرههای تحمل پریشانی پیش آزمون به عنوان متغیر همپراش، اثر اصلی متغیر مستقل بر نمرههای تحمل پریشانی پس آزمون معنادار است. نیز کوورایانس یک راهه نشان داد که با حذف اثر نمرههای سرزندگی پیش آزمون به عنوان متغیر همپراش، اثر اصلی متغیر مستقل بر نمرههای سرزندگی پس آزمون معنادار است. نتایج نشان داد که آموزش شکوفایی در بهبود تحمل پریشانی و سرزندگی در معلمان مرد ابتدایی اثربخش است. بنابراین می توان از آموزش شکوفایی در کنار سایر رویکردهای درمانی موجود بعنوان گزینه ی مناسبی برای افزایش تحمل پریشانی و سرزندگی در معلمان مرد ابتدایی و در نتیجه افزایش سلامت روان آن ها بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
شکوفایی؛ تحمل پریشانی؛ سرزندگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |