![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,192 |
تعداد مقالات | 8,578 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,987,421 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,031,147 |
آثار تربیتی تعامل با قرآن کریم با رویکرد مخاطب محوری | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 31، شماره 61، دی 1402، صفحه 17-50 اصل مقاله (587.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد نبی زاده1؛ محمود نبی زاده* 2؛ محمد رضا بهزادی3 | ||
1مدرس و پژوهشگر، دانشکده فرهنگی اجتماعی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 25 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 28 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
سعی در فهم پیام آیات قرآن به صورتی که بتواند مشکل فرد و جامعه را در دوران کنونی حل نماید، تنها در صورتی ممکن است که همانگونه که قرآن مخاطب خود را جهانیان قرار داده و با آنها به زبان فطرت سخن گفته، جهانیان نیز خود را مخاطب قرآن بدانند و با تلاش برای شکوفاسازی فطرت، خود را در معرض این نسیم رحمت قرار دهند. برای رسیدن به این مقصود، شرایط و ضوابطی لازم است که مخاطب قرآن باید آنها را احراز کند تا بتواند از آثار و برکات تربیتی قرآن کریم برخوردار گردد.در پژوهش پیش رو با شیوهی توصیفی تحلیلی، به تبیین آن دسته از آثار تربیتی پرداخته شد که نتیجه مخاطب محوری است و تلاوت کننده قرآن می تواند از آنها در عرصههای مختلف فردی و اجتماعی در راستای تربیت و هدایت خویش بهرهمند شود. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، آثار تربیتی مخاطب محوری در نسبت با اجتماع در سطح کلان عبارتند از: توحید محوری، اجرای قوانین مبتنی بر شرع مقدس اسلام، اقامهی دین و فرمانهای آن، و تبیین جایگاه خانواده و نقش آن. آثار تربیتی اجتماعی در سطح خرد هم آثاری مانند ایجاد روابط اجتماعی کرامتمحور، اخوت و برادری، رعایت حق الناس، وحدت و همدلی، تعاون در کارهای خیر، ترویج امر به معروف و نهی از منکر و سیستم ارتباطی مبتنی بر خیر و نصیحت را به همراه خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ مخاطب محوری؛ تعامل با آیات؛ آثار تربیتی قرآن | ||
مراجع | ||
قرآن کریم . احسانی، محمد( 1387 ش) ، زبان قرآن و تعلیم و تربیت، معرفت: شماره 130 افشاری ، عالیه( 1390 ش)، مخاطبان قرآن کریم، دانشکده الهیات دانشگاه قم. اکبری، منوچهر؛ سپهری، رقیه( 1388 )، لزوم شناخت مخاطب از دیدگاه علوم بلاغی، پژوهش نامه فرهنگ و ادب 8 . (بهار و تابستان): 192 تا 205 انصاری، رضا ( 1397 ش) ، شاخصه های جامعه ی دینی از دیدگاه قرآن کریم، قم: دفتر نشر معارف. ایازی، محمد علی( 1375 ش)، قرآن و تفسیر عصرى، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى. . باستانی ، زینب( 1385 ش)، زبان قرآن، بینات، شماره 51 بستان، حسین( 1390 ش) ، جامعه شناسی خانواده با نگاهی به منابع اسلامی، تهران :پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام( 1409 ق) ، قم: مدرسۀ الامام الهادی علیه السلام. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد( 1410 ق) ، غرر الحکم و درر الکلم ، قم: دار الکتاب الإسلامی . جوادی آملی، عبدالله ( 1393 ش)، تفسیر موضوعی قرآن کریم، قرآن در قرآن، قم: اسراء. جوادی آملی، عبداالله( 1389 )، سرچشمه ی اندیشه، ج 5، قم: اسراء. حاکم نیشابوری، محمدبن عبدالله( 1411 ق)، المستدرک علی الصحیحین، بیروت: دار المعرفۀ. حر عاملی، محمد بن حسن( 1416 ق)، تفصیل وسائل الش یعۀ ال ی تحص یل مسائل الشر یعۀ ، قم: موسسه آل البیت(ع) لاحیاء التراث. حسن زاده، رحیم( 1394 ش) ، بدایۀ السلوک، قم: وحدت بخش. خمینی، سید روح الله ( 1385 )، آداب الصلوة، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره). درویشی حسینی نیا، عیسی( 1395 ش)، شاخص های بارز همدلی در قرآن و حدیث، پایان نامه ی کارشناسی ارشد: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ایلام. دیلمى، حسن بن محمد( 1408 ق) ، أعلام الدین فی صفات المؤمنین ، قم : مؤسسۀ آل البیت(ع). راغب اصفهانی، حسین بن محمد ( 1412 ق)، مفردات ألفاظ القرآن، به کوشش صفوان عدنان داوودی، بی روت: دارالقلم چاپ اول. ساروخانی، باقر( 1389 ش) ، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، تهران: سروش. شجاعی، محمد( 1393 ش) ، مقالات استاد محمد شجاعی، جلد اول، تهران: سروش . شریف رضی، محمد بن حسین ( 1414 ق)، نهج البلاغه، به تحقیق صبحی صالح، قم: هجرت. شیخ بهایی، محمد مجید( 1389 ش)، مخاطب شناس ی و نقش آن در فهم رو ای ات اهل ب ی ت(ع)، پای ان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تربیت مدرس تهران. 49 نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) طباطبایی، سید محمد حسین ( 1417 ق)، المیزان، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه ی مدرسین حوزه علمیه قم. عیاشی، محمد بن مسعود( 1380 ق)، کتاب التفسیر، بتحقیق سید هاشم رسولی محلاتی، تهران: چاپخانه علمیه. فیض کاشانی، ملامحسن( 1363 ش)، الوافی، اصفهان: کتابخانه ی امیر المومنین (ع). کلینی، محمد بن یعقوب ( 1407 ق)، الکافی، به کوشش علی اکبر غفاری و محمد آخوند ی، تهران، دار الکتب الإسلامیۀ، چاپ چهارم. کلینى، محمد بن یعقوب ( 1407 ق)، أصول الکافی، ترجمه مصطفوى، تهران: کتاب فروشی علمیۀ الاسلامیۀ . مجلسی، محمد باقربن محمد تقی( 1403 ق)، بحار الانوار ، بیروت: دار احیاء التراث العربی. معرفت، محمد هادی( 1385 )، التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب، مشهد: موسسۀ التمهید. مکارم شیرازی، ناصر( 1374 ش) ، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیۀ. نصیری خلیلی، فاطمه ( 1394 ش)، مخاطب محوری در قرآن و رو ای ات، دانشکده اله ی ات و معارف اسلام ی، دانشگاه مازندران. . نکونام، جعفر( 1378 ش) ، روش تفسیر ظاهر قرآن، صحیفه مبین 19 (تابستان)،: 44 تا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |