تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,436 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,339,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,585,708 |
آثار تربیتی تعامل با قرآن کریم با رویکرد مخاطب محوری | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 31، شماره 61، دی 1402، صفحه 17-50 اصل مقاله (587.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد نبی زاده1؛ محمود نبی زاده* 2؛ محمد رضا بهزادی3 | ||
1دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
2دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران | ||
3دانشگاه امام صادق (ع) | ||
تاریخ دریافت: 05 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 25 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 28 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
سعی در فهم پیام آیات قرآن به صورتی که بتواند مشکل فرد و جامعه را در دوران کنونی حل نماید، تنها در صورتی ممکن است که همانگونه که قرآن مخاطب خود را جهانیان قرار داده و با آنها به زبان فطرت سخن گفته، جهانیان نیز خود را مخاطب قرآن بدانند و با تلاش برای شکوفاسازی فطرت، خود را در معرض این نسیم رحمت قرار دهند. برای رسیدن به این مقصود، شرایط و ضوابطی لازم است که مخاطب قرآن باید آنها را احراز کند تا بتواند از آثار و برکات تربیتی قرآن کریم برخوردار گردد.در پژوهش پیش رو با شیوهی توصیفی تحلیلی، به تبیین آن دسته از آثار تربیتی پرداخته شد که نتیجه مخاطب محوری است و تلاوت کننده قرآن می تواند از آنها در عرصههای مختلف فردی و اجتماعی در راستای تربیت و هدایت خویش بهرهمند شود. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، آثار تربیتی مخاطب محوری در نسبت با اجتماع در سطح کلان عبارتند از: توحید محوری، اجرای قوانین مبتنی بر شرع مقدس اسلام، اقامهی دین و فرمانهای آن، و تبیین جایگاه خانواده و نقش آن. آثار تربیتی اجتماعی در سطح خرد هم آثاری مانند ایجاد روابط اجتماعی کرامتمحور، اخوت و برادری، رعایت حق الناس، وحدت و همدلی، تعاون در کارهای خیر، ترویج امر به معروف و نهی از منکر و سیستم ارتباطی مبتنی بر خیر و نصیحت را به همراه خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ مخاطب محوری؛ تعامل با آیات؛ آثار تربیتی قرآن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |