تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,790 |
جانمایی فرودگاهها با رویکرد ایمنی، با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره | ||
پژوهش در ایمنی، سلامت و محیط زیست | ||
دوره 1، شماره 1، خرداد 1402، صفحه 21-31 اصل مقاله (791.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی سعیدی* 1؛ رضا مرادی2 | ||
1دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
2دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی ایمنی | ||
تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 22 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
امروزه جانمایی فرودگاهها بر اساس رهیافتهای علمی روز دنیا بهعنوان یکی از شاخصههای توسعهیافتگی در جوامع بشری همواره مدنظر دستگاههای حاکمیتی و کارشناسی دنیا بوده و خواهد بود. بههرحال احداث فرودگاه با ملاحظات مربوط به آن، فضای قابلتوجهی را در مجاورت یک شهر نیاز دارد که مستلزم برنامهریزی دقیق و مطالعه همهجانبه ازنظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، زیستمحیطی و امنیتی هست، و محل آن از جهت موقعیت طبیعی، زمینشناسی، هواشناسی و پدافند غیرعامل، باید مناسب باشد. جنبه دیگر این اقدامات در حوزههای فرودگاهی مشخص نمودن نوع تهدید و تدوین رویکرد پدافندی و امنیتی متناسب با آن است که در فرودگاهها به دلیل نوع کارکرد و ساختار، طیف متنوعی از تهدیدات را برای آنها میتوان متصور شد. مکانیابی فرآیندی است که از طریق آن میتوان بر اساس شرایط تعیینشده برای یک کاربری مشخص و با توجه به منابع و امکانات موجود، بهترین محل مناسب را تعیین نمود. در این تحقیق از روش توصیفی - تحلیلی بهرهگیری شده است و ازنظر نوع اجرا با استفاده از تکنیکهای سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) و روش سلسله مراتبی (AHP) انجامشده است. روش نمونهگیری در این پژوهش، شیوه طبقهای است که از طریق نمونهگیری هدفمند ساده به طبقههای جامعه نمونه دسترسی پیداشده است. در این تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است و با مراجعه مستقیم به خبرگان و متخصصین در این حوزه جهت پاسخگویی به پرسشنامه اقدام شده است. پس از پاسخگویی به پرسشنامه ، سنجش میزان وزن معیارهای تحقیق با بررسی سه معیار عوامل فیزیکی، عوامل هوانوردی و عوامل زیستمحیطی حاصل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جانمایی فرودگاه؛ مؤلفههای ایمنی؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ سلسله مراتبی؛ مدل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |