تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,064 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,609 |
ارائه شاخصهای ارزیابی اثربخشی ، مدیریت آموزش الکترونیکی مبتنی بر تفاوت نسلی | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
دوره 22، شماره 101 - شماره پیاپی 3، آذر 1402، صفحه 161-180 اصل مقاله (980.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا ذاکری قزاآنی* 1؛ بهروز رضایی منش1؛ سیدعلی میرنقوی2؛ ,وجه اله قربانی زاده2 | ||
1مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشگاه علامه طباطبایی | ||
تاریخ دریافت: 16 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 10 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف طراحی شاخصهای ارزیابی اثربخشی آموزش الکترونیکی بر مبنای تفاوت نسلی انجام شده است. رویکرد پژوهش، از نظر هدف، کاربردی، از نظر دادهها آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. در گام اول، ضمن بررسی چشمانداز با انجام مصاحبه با خبرگان منتخب، با استفاده از تحلیل کیفی مضمون پرداخته شد. در گام دوم، با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و روش مدلسازی ساختاری- تفسیری به ارائه پژوهش پرداخته و در گام نهایی برای اعتبارسنجی از برازش شاخصهها از روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار SMART PLS استفاده شد. برای سنجش روایی بخش کیفی، از نظر متخصصان و برای سنجش پایایی، از ضریب هولستی استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روایی همگرایی و ضریب AVE و برای پایایی بخش کمی، از ضریب ترکیبی CR استفاده گردید. 10 مقولهی اصلی شناسایی شده شامل تخصص مدرسان، واحد الکترونیکی سازمان، تامین امکانات آموزشی، تفاوت نسلی کارکنان، مدیریت فرآیندهای آموزشی، هوشمندسازی آموزش، بهبود کیفیت آموزشی، توانمندسازی منابع انسانی، توسعه سازمان و نیز 46 مقولهی فرعی از روش تحلیل مضمون شناسایی شد. نتایج نشان داد شاخصها از مقولههای اصلی از اعتبار مطلوبی برخوردار است میتوان دورههای اثربخشی از آموزشهای الکترونیکی در نسلهای مختلف کارکنان برگزار کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نسل؛ تفاوت نسلی؛ آموزش الکترونیکی؛ اثربخشی آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing Performance Evaluation Indicators for the Effectiveness of Generation-Based E-Learning Case Study: a National Defense Organization) | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra zakery ghazaany1؛ Behroz Rezaeemanesh1؛ seyyed ali mir naghavi2؛ vaj alla ghorbani zade2 | ||
1PhD Student of Management of Government, Allame Tabatabaee University, Tehran, Iran. | ||
2Allame Tabatabaee | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The goal of the current study is to design a model for evaluating the effectiveness of e-learning based on multiple generations of employees. Method: This research is considered applied in terms of its objective and falls under the category of mixed research in terms of typology of research with a qualitative and quantitative approach within inductive comparative paradigm. Identification of components through semi-structured interviews based on theoretical saturation was conducted with 14 professors using MAXQDA software. The validity and reliability of the interviews were confirmed, respectively, through the method of relative content validity and Cohen's Kappa index. Also, in the quantitative section, in order to model human capital development, the opinions of 28 human resources managers from the studied organization were initially examined using a non-probability convenience sampling method. Subsequently, the findings were made available to the statistical population. Findings: The coding of interviews led to the identification of 20 key variables, all of which have one or more relationships with other model variables. Furthermore, modeling the identified factors through interpretative structural modeling and Micmac analysis resulted in the formation of eleven levels. Conclusion: The results of this research indicated that effective training courses through electronic learning can be conducted for various generations of employees. Additionally, these results can be utilized by the managers and senior experts of the studied organization who are seeking more effective ways of electronic learning based on the perspectives of different generations of employees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Training, Electronic Learning, Generational Differences, Assessment of the Effectiveness of E-Learning | ||
مراجع | ||
Birkman. (2016). How generational differences impact organizations & teams [Adobe Digital Editions version]. Retrieved from https://birkman.com/wpcontent/ uploads/2016/05/Generational-Differences-PDF.pdf.
Cogin, J. (2012). Are generational differences in work values fact or fiction? Multi-country evidence and implications. The International Journal of Human Resource Management, 23(11), 2268–2294.
Ellison, N. (2014). Bridging the generation gap in the 148th fighter wing maintenance squadron (Master’s thesis). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 1573325).
Foroohar, R. (2016, January 20). The 1 thing on everybody’s mind at Davos 2016.
Glass, A. (2007a). Understanding generational differences for competitive success. Industrial and Commercial Training, 39(2), 98–103.
Grossman, R., & Salas, E. (2011). The transfer of training: what really matters. International Journal of Training and Development, 15(2), 103-120.
Hawkins, J. B. (2011). Bridging the knowledge gap: The effectiveness of compulsory computer-based training in federal employees’ professional education (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3489818).
Knight, M. H. (2016). Generational learning style preferences based on computer-based healthcare training (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 10108947).
Meister, J. C., & Willyerd, K. (2010). The 2020 workplace: How innovative companies attract, develop, and keep tomorrow’s employees today. New York, NY: HarperCollins.
Nichols, M. (2003). A theory of eLearning. Educational Technology & Society, 6, 1-10.
Obeidat, B., Al-Suradi, M., and Tarhini, A. (2016). The Impact of Knowledge Management on Innovation: An Empirical Study on Jordanian Consultancy Firms. Management Research Review, 39(10), 22-42.
Seel, N. M. (Ed.). (2012). Encyclopedia of the Sciences of Learning. Springer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |