![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,192 |
تعداد مقالات | 8,579 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,988,697 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,032,540 |
اثربخشی آموزش سرمایهی روانشناختی و باورهای فراشناخت بر احساس پیوستگی زنان | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 بهمن 1402 اصل مقاله (507.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرهاد خرمائی* 1؛ نیره ذوالفقاری2؛ سید مهدی پورسید3 | ||
1بخش روانشناسی تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، بخش روانشناسی تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 16 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 12 دی 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سرمایهی روانشناختی و باورهای فراشناخت بر احساس پیوستگی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود که از طرح پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شد. مشارکت کنندگان در پژوهش 60 نفر از زنان روستایی متأهل شهرستان دهاقان بودند که با گمارش تصادفی، 20 نفر در گروه آموزش سرمایهی روانشناختی، 20 نفر در گروه آموزش باورهای فراشناخت و20 نفر نیز در گروه کنترل قرار گرفتند. این گروهها به تصادف در گروههای آزمایشی و کنترل گمارش شدند. گروههای آزمایشی به مدت 8 جلسهی 1ساعته، یک گروه تحت آموزش سرمایهی روانشناختی و یک گروه هم تحت آموزش باورهای فراشناخت قرار گرفتند. در پایان هر سه گروه به پرسشنامهی احساس پیوستگی آنتونوسکی (1987) پاسخ دادند. روایی و پایایی ابزار پژوهش برای استفاده در فرهنگ ایرانی رضایتبخش بوده است. نتایج تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) نشان داد که آموزش سرمایهی روانشناختی و فراشناخت بر احساس پیوستگی تأثیر معنیداری داشته است. بنابراین، میتوان از آموزش سرمایهی روانشناختی و آموزش باورهای فراشناخت یا تلفیقی از این دو روش جهت افزایش احساس پیوستگی زنان بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس پیوستگی؛ سرمایهی روانشناختی؛ فراشناخت؛ زنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectivenes of Psychological Capital and Meta-Cognitive Beilefs Training on Sense of Coherence the Women | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Khoemaei1؛ Nayereh Zolfaghari2؛ Seyed Mehdi Poorseyed3 | ||
1Educational Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Shiraz University, Shiraz. Iran | ||
2Educational Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Shiraz University, Shiraz. Iran | ||
3Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigating the effectiveness of psychological capital training and metacognitive beliefs on sense of coherence. The research method was quasi-experimental with post-test design with two experimental groups and one control group. Participants in the study were 60 married rural women in Dehaghan who were randomly assigned to the psychological capital training group and 20 to the metacognitive beliefs training group. At the end, all three groups completed the questionnaire sense of coherence (Antonosky, 1987). The validity and reliability of research tool for use in Iranian culture have been satisfactory. The results of one-variable analysis of variance (ANOVA) showed that both psychological capital training and metacognitive training had a significant effect on the sense of coherence. The results also showed that psychological capital training compared to metacognitive training had more effect on women's level of sense of coherence. Therefore, psychological capital training and metacognitive belief training or a combination of these two methods can be used to increase women's sense of coherence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sense of Coherence, Psychological Capital, Metacognition, Women | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |