
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 9,427 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,188,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,620,736 |
مسیریابی ایمن در محور تخلیه اضطراری برای شرایط بحرانی | ||
پژوهش در ایمنی، سلامت و محیط زیست | ||
دوره 1، شماره 4، اسفند 1402، صفحه 48-59 اصل مقاله (3.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی سعیدی* ؛ محمد بداغی؛ حسین غضنفر | ||
دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
تاریخ دریافت: 12 دی 1402، تاریخ بازنگری: 12 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: توجه به ایمنی شهروندان در طراحی شهری امری است که باید قبل از آغاز شکلگیری شهر موردتوجه ویژه قرار گیرد؛ اما به دلیل قدمت بالای شهرهای کشورمان این امر ممکن نبوده و ما باید اقدامات پدافندی را بروی شهرهای موجود انجام دهیم کلانشهر همدان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نیز از منظر مرکزیت استان که عمده مراکز ثقل در آن واقع شده است از اهمیت ویژهای برخوردار است و همواره میتواند مورد تهدید سیاسی و نظامی قرار گیرد هدف این تحقیق بررسی و ارزیابی مسیرهای شهر همدان و مشخص نمودن مسیرهای ایمن در زمان تهاجم با استفاده از الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل است تا در زمان بحران (تهاجم) و تخلیه اضطراری جمعیت شهر ایمنی و سلامت شهروندان تأمین گردد. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر تحقیقى کاربردى بوده، و در زمره پژوهشهای توصیفی - تحلیلى قرار دارد اطلاعات موردنیاز با استفاده از روشهای اسنادی، شامل اسناد کتابخانهای، مشاهداتی و میدانی گردآوری شده است. برای این منظور تعداد 30 نفر کارشناس به عنوان خبره انتخاب و اطلاعات با استفاده از روش تحلیل آماری و نرمافزار spss معیارها مورد ارزیابی و وزندهی قرار گرفته و با استفاده از نرمافزار GIS مسیرها مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان میدهد شهر همدان دارای 3 مسیر خروجی اصلی و 7 مسیر خروجی فرعی است و مرکز شهر دارای تراکم بالای جمعیت است و از لحاظ و جود فضای سبزو باز قسمت شمالی شهر دارای فضای کافی بوده ولی ناحیه مرکزی و جنوبی و جنوب غربی دارای فضای باز و سبز بسیار کمی میباشند در شهر همدان برای کاهش ترافیک در زمان عادی از زیرگذر و پلها در تقاطعهای کمربند میانی شهر استفاده شده است و مراکز خدمات درمانی و بیمارستانها از پراکندگی مناسبی برخوردار نیستند و حداکثر در نواحی مرکزی شهر قرار دارند نقاط خطرزا در حریم مسیرها وجود ندارد اما تخریب ساختمانهای بلندمرتبه در زمان حمله دشمن باعث مسدودشدن مسیرها و به خطر افتادن ایمنی شهروندان خواهد شد. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق نشان میدهد مسیرهای شهر همدان با توجه به اصول پدافند غیرعاملی طراحی نشده و دارای نقاط گرهی زیادی است و در حریم مسیرها نقاط خطرزا وجود دارد که میتواند در زمان تخلیه اضطراری تخلیه شهر را مختل کند و ایمنی شهروندان را به خطر بیندازد که برای این موارد پیشنهاداتی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تخلیه اضطراری؛ مسیریابی؛ شهر؛ ایمنی؛ GIS | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Safe routing on the emergency evacuation route for critical situations | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Prioritizing citizen safety in urban design is a crucial consideration that should be addressed before a city's initial development. However, due to the long-established nature of cities in our country, this has not been feasible, necessitating defensive measures for existing cities. The metropolis of Hamedan holds particular significance due to its geographical location and its status as the provincial capital, where major administrative and strategic centers are concentrated. Consequently, it remains vulnerable to political and military threats. This study aims to examine and evaluate the routes in Hamedan, identifying safe pathways during potential attacks by applying passive defense principles and requirements. The goal is to ensure the safety and well-being of citizens during crises (such as invasions) and emergency evacuations. Research Methodology: This study is applied research and falls under descriptive-analytical research. The required data were collected through documentary methods, including library resources, observations, and field studies. For this purpose, 30 experts were selected, and the data were assessed and weighted using statistical analysis and SPSS software. The routes were then analyzed using GIS software. Findings: The results indicate that Hamedan has three main exit routes and seven secondary exit routes. The city center has a high population density, while the northern part of the city has sufficient green and open spaces. In contrast, the central, southern, and southwestern areas lack adequate open and green spaces. To reduce traffic under normal conditions, underpasses and bridges have been constructed at intersections along the city's middle ring road. Medical service centers and hospitals are not well-distributed, with most located in the central areas. While there are no hazardous zones along the routes, the collapse of high-rise buildings during enemy attacks could block pathways and endanger citizens' safety. Conclusion: The findings reveal that Hamedan's routes were not designed according to passive defense principles and contain numerous critical junctures. Hazardous points along the routes could disrupt emergency evacuations and compromise citizen safety. To address these issues, several recommendations have been proposed. | ||
مراجع | ||
]1[ طالبی نیا، عبدالله، "پدافند غیرعامل".تهران ناشر :انتشارات دانشگاه افسری امام علی (ع)،1392.
]2[ امینی ورکی، سعید، مدیری، مهدی، شمسایی زفرقندی، فتح الله، قنبری نسب، علی، "دیدگاه های حاکم بر آسیبپذیری شهرها در برابر مخاطرات محیطی و استخراج مؤلفه های تأثیرگذار در آن با استفاده از روش کیو"، فصلنامه مدیریت بحران، ویژه نامه هفته پدافند غیرعامل، 1395.
]3[ فیروزی، محمدعلی و همکاران، "سنجش میزان آسیبپذیری سازه های بیمارستانها از منظر پدافند غیرعامل با مدل (سلسله مراتب فازی ) نمونه موردی: کلانشهر اهواز"، فصلنامه برنامه ریزی و آمایش فضا، دوره بیستم، 1395.
]4[ جهانپور، علی، کتاب" همدان دروازه تاریخ "صفحه 115و116، 1399.
]5[ آب آبرین، محمد، خزایی، صفا، "مسیریابی سناریو محور تخلیه اضطراری شهر در بحرانهای ناشی از حمله تروریستس با استفاده از GIS نمونه موردی شهر گرگان"،پایاننامه کارشناسیارشد، رشته پدافند غیرعامل، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 1396.
]6[ هاشمی فشارکی، سیدجواد، "ماهیت و ضرورت دفاع غیرعامل "،تهران؛بوستان حمید، 1389.
]7[ قریب، فریدون، "کتاب شبکه ارتباطی در طراحی شهری"، ناشر موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، 1386.
]8[ بحرینی، سیدحسین، " تحلیل فضاهای شهری در رابطه با الگو های رفتاری استفاده کننده گان"،انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1375.
]9[ فراهانی، جلال، غلامرضا، هاشمی فشارکی، سیدجواد، "پدافند غیرعامل درآینه قوانین و مقررات"،تهران، سازمان پدافند غیرعامل کشور،1390.
]10[ آیت اللهی، علیرضا، "دفاع از شهرها در برابر عوامل نوین"،مجموعه مقالات وب سایت سازمان پدافند غیرعامل،1389.
[11] https://fa.wikipedia.org/wiki همدان#تاریخچه/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 227 |