تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,208 |
تعداد مقالات | 8,730 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,236,332 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,224,928 |
از معنا شناسی تا هستیشناسی تمدن بر مبنای الگوی انسانشناسی حکمت اسلامی | ||
مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی | ||
دوره 2، شماره 6، تیر 1402، صفحه 11-26 اصل مقاله (574.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ابراهیم خانی* | ||
استادیار، گروه فرهنگ و تمدن، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 08 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
در این مقاله با تکیه بر روش تحلیلی-فلسفی همچنین روش «دلالت پژوهی»، پیامدهای انسانشناسی حکمی در تعریف و هستیشناسی تمدن مورد بررسی قرار گرفته است. ایده اصلی که در این مقاله بسط یافته و مبانی و لوازم آن مورد بررسی قرار گرفته است اینست که اگر انواع حیاتهای اجتماعی تجلی بخش گونههای مختلف انسانها هستند؛ تمدن تجلی بخش انسانی «ذوابعاد» اما «تک شخصیتی» است. بر این اساس تمدن نوعی از حیاتاجتماعی است که در آن اولا تمامی ابعاد وجودی انسان در قالب نهادهای اجتماعی اعم از نهادیهای سیاسی، علمی، اقتصادی، هنری، آموزشی، نظامی، بهداشتی و ... فعلیت یافته باشند و ثانیا در تمام این نهادهای متکثر نوعی روح جمعی واحد و وحدت شخصیت حاکم و ساری باشد. این دو پایه تعریف تمدن با تکیه بر دو اصل انسانشناسانه «وحدت در کثرت» و «کثرت در وحدت» در حکمت اسلامی به لحاظ هستیشناسانه توضیح داده شدهاند و در تطبیق برهانی این اصل بر حیات تمدنی از مبنای اصالت جامعه و لوازم آن بهره گرفته شده است. در ادامه مقاله در 10 فرع پیامدها و مزیتهای این تعریف و هستیشناسی تمدن مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله انضمامی بودن این تعریف و مقایسه آن با سایر تعاریف تمدن و مزیتهای آن در تبیین معنای «آرمان تمدنی»، «بینش تمدنی»، «نیروهای تمدنی»، «فرهنگهای تمدن ساز و تمدن سوز»، «رشد ارگانیک تمدنها»، «ارتباطات تمدنی» و «سلوک تمدنی» مورد بررسی قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تمدن؛ انسان شناسی؛ حکمت اسلامی؛ وحدت در کثرت؛ اصالت جامعه؛ سلوک تمدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From semantics to ontology of civilization Based on the anthropological model of Islamic wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
ebrahim khani | ||
Academic staff of Imam Sadeq University | ||
چکیده [English] | ||
In this article, relying on the analytic-philosophical method as well as the "research implication" method, the consequences of anthropology have been examined in the definition and ontology of civilization. The main idea that has been developed in this article and its foundations and accessories have been examined is that if the types of social lives are the manifestation of different types of humans; Civilization is the manifestation of the "multi-dimensional" but "single-personality" human aspect.According to this, civilization is a kind of social life in which all the dimensions of human existence are actualized in the form of social institutions, including political, scientific, economic, artistic, educational, military, health, etc., and secondly, in all these multiple institutions. It should be a kind of single collective spirit and the unity of the sovereign personality. These two foundations of the definition of civilization are explained in Islamic wisdom based on the two anthropological principles of "unity in plurality" and "plurality in unity" and in applying the proof of this principle to the life of civilization, the basis of the originality of society and its accessories are used. Is. In the rest of the article, the consequences and advantages of this definition and ontology of civilization are examined in 10 sub-sections.including the concreteness of this definition and its comparison with other definitions of civilization and its advantages in explaining the meaning of "civilizational ideal", "civilizational vision", "civilizational forces", "civilization-making and civilization-burning cultures", "organic growth of civilizations", " "Civilized communication" and "civilized behavior" have been investigated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Civilization, anthropology, Islamic wisdom, unity in plurality, originality of society, civilization behavior | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 179 |