
تعداد نشریات | 35 |
تعداد شمارهها | 1,276 |
تعداد مقالات | 9,255 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,576,381 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,256,850 |
جانمایی تخلیهکننده کرونا میدان تهی بر روی هواپیمای فرضی مبتنی بر شبیهسازی | ||
الکترومغناطیس کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 28، مرداد 1403، صفحه 29-23 اصل مقاله (911.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین مرادی1؛ سید محمد جواد رضوی* 2؛ رضا ترینیا3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد ،دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران،ایران | ||
2دانشیار ،دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران،ایران | ||
3پژوهشگر،دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 اسفند 1402، تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 08 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
تجمع و تخلیه الکتریسیته ساکن روی بدنه هواپیمای در حال پرواز اجتنابناپذیر بوده که موجب ایجاد تداخل بر روی سیستمهای مخابراتی، راداری و مکانیابی هواپیما میشود. یکی از روشهای پرکاربرد و مؤثر در برابر این پدیده استفاده از تخلیهکنندههای میدان تهی میباشد. در این مقاله نرخ بار الکتریکی تجمع یافته بر روی هواپیما بهصورت جریان الکتریکی با استفاده از روابط تجربی محاسبه شده است. با تحلیل حالت گذرای میدان الکتریکی روی بدنه هواپیما، نقاطی که زودتر به سطح آستانه کرونا میرسند بهعنوان نقاط نصب تخلیهکننده انتخاب شدهاند. با پیادهسازی ساختار تخلیهکننده میدان تهی در نرمافزار و نصب آن در نقاط انتخابشده، میزان نویز ناشی از تخلیه کرونا بهاندازه 32 دسیبل کاهش مییابد. نتایج حاصل از شبیهسازیهای انجامشده، با نتایج تجربی گزارش شده در مراجع همخوانی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجمع بار الکتریکی ساکن؛ تخلیه کرونا؛ تخلیهکننده میدان تهی؛ جایابی تخلیهکننده کرونا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Simulation-Based Placement of Null-field Corona Discharger on a Hypothetical Aircraft | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Moradi1؛ seyed mohammad javad razavi2؛ Reza Toreinia3 | ||
1Master's student, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
3Researcher., Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The accumulation and discharge of static electricity on the body of an aircraft in flight is inevitable which leads to interference in communication, Radar, and localizing systems of the aircraft. One of the more applicable and effective methods against this phenomenon is using a null-field static discharger. In this article, the amount of charging current injected into the airfoil has been calculated with empirical formulas. With the electrical field transient analysis on the aircraft body, the points that reach the corona threshold beforehand have been adopted as the discharger mounting areas. By implementing the structure of the null-field static discharger in the software and mounting it in the adopted points, the corona noise is reduced by 32 dB. The simulation results are justified by the experimental results of the references. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Static Charge Accumulation, Corona Discharge, Null-Field Discharger, Corona Discharger Placement | ||
مراجع | ||
[1]J. Taillet, “Basic Phenomenology of Electrical Discharges at Atmospheric Pressure”, North Atlantic Treaty Organization, Atmospheric Electricity Aircraft Interaction. AGARD Lecture Series No.110, 1980 [2] J. E. Nanevicz and R. L. Tanner, "Some techniques for the elimination of corona discharge noise in aircraft antennas," in Proceedings of the IEEE, vol. 52, no. 1, pp. 53-64, Jan. 1964,. [3] J. E. Nanevicz, “Alleviation Techniques For Effects Of Static Charging On Avionics”, North Atlantic Treaty Organization, Atmospheric Electricity Aircraft Interaction, AGARD Lecture Series No.110, 1980 [4] R. L. Tanner and J. E. Nanevicz, “Precipitation charging and corona-generated interference in aircraft”, Stanford Res. Inst., Menlo Park, CA, Tech. Rep. 73, Contract AF 19(604)-34-58, Stanford Research Institute, 1961 [5] H. Xie, Z. Huang, S. Guo, E. Torru, “Feasibility of an Electrostatic Energy Harvesting Device for CFCs Aircraft”, Procedia Engineering, Vol. 99, pp.1213-1222, 2015 [6] K.Y. Chan, D.Q. Pham, B. Demir, D. Yang, E.L.H. Mayes, A.P. Mouritz, A.S.M. Ang, B. Fox, H. Lin, B. Jia, [7] John. B. Solak,et. al, Results of Static Electricity Discharge System Tests (Active and Passive)-Heavy Lift Helicopter, Boeing Vertol Company, AD-784 130, May 1974. [8] ARP5672, “Aircraft Precipitation Static Certification”, SAE Aerospace International Group, 2016. [9] www.cst.com, CST Studio Suite 3D EM simulation and analysis software [10] Jay D. Cline, AIRCRAFT STATC DSCHARGER, United States Patent, 4,080,643 Mar. 21, 1978 [11] R. Holm, Electric Contacts, Theory and Application, 4th edn., Springer-Verlag, Berlin,1967. [12] daytongranger.com, Dayton-Granger Company.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |