تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,872,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,722,119 |
پایشِ جابجایی و تغییر شکل سکوهای فراساحلی با استفاده از تداخلسنجی راداری (مطالعه موردی: مجموعه سکوهای سلمان) | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آبان 1402، صفحه 25-37 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طیب علیپورفرد* 1؛ سجاد ذاکری2 | ||
1محقق | ||
2دانشجوی دکتری مهندسی عمران- نقشه برداری- ژئودزی، گروه مهندسی نقشه برداری، دانشکده عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 13 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 21 آبان 1403 | ||
چکیده | ||
سازه ها و سکوهای فراساحلی یکی از مهمترین تسهیلات استخراج نفت و گاز هستند که نقش مهمی را در پاسخ به تقاضای روز افزون انرژی در جهان بازی میکنند. پایشِ سلامت سازهها نه تنها موجب حفظ کارایی سازه در طول عمر آن میشود بلکه با انجام اقدامات اصلاحی به موقع مانند ترمیم و مقاومسازی، میتوان عمر سازه را افزایش داد. در این پژوهش قصد داریم که تغییر شکلهای هندسی مجموعه سکوهای مستقر در میدان نفت و گاز سلمان را به کمک تداخل سنجی راداری ماهوارهای و تصاویر سنجندهی سنتینل 1 مورد بررسی قرار دهیم. در منطقه مورد مطالعه دو چالش اصلی وجود دارد: مدلسازی اطلاعات توپوگرافی و حذف تصحیحات اتمسفری. در این تحقیق برای غلبه بر چالش اول، به کمک تکنیک رادارگرامتری و اطلاعات برداری موجود، از سکوهای سلمان مدل ارتفاعی ساخته شد و به عنوان ورودیِ مرحله حذف اثرات ناخواسته بکارگیری شد. برای غلبه بر چالش تصحیحات اتمسفری، تاخیر فاز ناشی از اتمسفر به دو بخش یونسفر و تروپوسفر تقسیمبندی شد. در بخش یونسفر از محتوای کلی الکترون میزان تاخیر فاز محاسبه و از فاز اولیه کسر شد. برای تاخیر فاز ناشی از تروپسفر از اطلاعات بخار آب رسوبیِ سنجنده مادیس استفاده شد و در یک چارچوب تلفیق شده و تاخیر فاز محاسبه شد. نتیجه حاصل نشان داد که مجموعه سکوهای سلمان از 30 اکتبر 2017 تا 2 آپریل 2023 حدود 12 سانتی متر (میانگین 8 سکوی این مجموعه) فرونشست را تجربه کرده است. این میزان معادل حدود 2.21 سانتی متر در سال است. | ||
کلیدواژهها | ||
سکوهای فراساحلی؛ تداخلسنجی؛ فرونشست؛ تصاویر راداری؛ تصحیحات ارتفاعی و اتمسفری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Radar Interferometry-Based Monitoring of Displacement and Deformation in Offshore Platforms (Case Study: Salman Platform) | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayeb Alipour-Fard1؛ sajjad zakeri2 | ||
1Researcher | ||
2Ph.D. Student, Department of Geomatics Engineering, Faculty of Civil Engineering and Transportation, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Structures and offshore platforms are among the most crucial facilities for oil and gas extraction, playing a significant role in meeting the ever-increasing global energy demand. Monitoring the health of these structures not only ensures their operational efficiency throughout their lifespan but also allows for timely corrective actions such as repairs and strengthening, thereby extending their operational life. In this research, we aim to investigate the geometric deformations of the Salman offshore platform complex using satellite interferometry radar and Sentinel-1 synthetic aperture radar imagery. In the study area, two main challenges exist: topographic data modeling and atmospheric correction. To overcome the first challenge, an elevation model of the Salman platforms was created using radar interferometry techniques and available vector data, serving as input for the atmospheric correction stage. To address atmospheric corrections, the phase delay associated with the atmosphere was divided into two parts: the ionosphere and troposphere. In the ionosphere section, the total electron content was extracted from satellite-based position determination station data, and the phase delay associated with it was calculated and subtracted from the initial phase. For the tropospheric phase delay, precipitable water vapor data from the MODIS sensor were utilized and combined within a unified framework to calculate the phase delay. The results showed that the Salman platform complex experienced approximately a 12-centimeter subsidence from October 30, 2017, to April 2, 2023, equivalent to around 2.21 centimeters per year. This subsidence affected an average of 8 platforms within this complex. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Offshore Platforms, Interferometry, Subsidence, Radar Images, Atmospheric and Topographic Corrections | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 69 |