تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,328,318 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,418 |
مقایسه اثربخشی آموزش فرآیند حل مسأله خلاق و آموزش راهبردهای فراشناختی بر خلاقیت و سرزندگی تحصیلی فرزندان نظامیان | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 59، دی 1403 اصل مقاله (877.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فروغ ماهیگیر* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 12 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 10 دی 1403 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، مقایسه دو روش درمانی آموزش ﺣﻞ ﻣﺴﺄله خلاق و آموزش راهبردهای فراشناختی بر خلاقیت و سرزندگی تحصیلی به روش نیمه تجربی ﺑﻮد. از جامعه آماری فرزندان نظامیان ساکن در یکی از پایگاه های نظامی شهر شیراز در سال تحصیلی 403-1402، 36 نفرآزﻣﻮدﻧﻲ به صورت نمونه گیری هدفمند (ملاک های ورود و خروج) انتخاب و در قالب سه گروه 12 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) در فرایند تحقیق شرکت نمودند. پرسش نامه های خلاقیت (عابدی،1372) و سرزندگی تحصیلی(حسین چاری و دهقانی زاده،1391) وهمچنین بسته های آموزشی "ﺣﻞ ﻣﺴﺄله خلاق مدل ایساکسنو ترفینگر"(1987) و "برنامهی آموزشی فراشناخت مدل سکستون" (1987) در اجرای تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که در هر دو گروه آزمایش، در نمرات خلاقیت و سرزندگی تحصیلی افزایش معناداری نسبت به گروه کنترل دیده می شود؛ تاثیر روش ﺣﻞ ﻣﺴﺄله خلاق در افزایش خلاقیت بیشتر از روش راهبردهای فراشناختی بوده است؛ ولی بین دو گروه در افزایش متغیرسرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشده است. بر این اساس برنامه ریزی در جهت استفاده از هر دو روش، به ویژه روش آموزش ﺣﻞ ﻣﺴﺄله خلاق، نتایج موثرتری در محیط های آموزشی به همراه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ﺣﻞ ﻣﺴﺄله خلاق؛ آموزش راهبردهای فراشناختی؛ خلاقیت؛ سرزندگی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The comparison between Inventive Problem Solving Training and metacognitive strategies training on creativity and Academic vitality of military children | ||
نویسندگان [English] | ||
forough mahigir | ||
Assistant professor, department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran) | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to compare two therapeutic methods of teaching creative problem solving and metacognitive strategies on creativity and academic vitality in a semi-experimental way. From the statistical population of military children living in one of the military bases in Shiraz in the academic year of 2022-2023, subjects were selected by purposive-volunteer sampling and participated in the research process in three groups of participate (two experimental groups and one control group). Questionnaires of creativity (Abedi, 1993) and academic vitality (Hossein Chari and Dehghanizadeh, 2022) as well as educational packages "Creative Problem Solving Isaxno-Terfinger Model" (1987) and "Sexton Model Metacognition Educational Program" (1987) in The implementation of the research was used. Multivariate covariance analysis showed that in both experimental groups, there was a significant increase in creativity and academic vitality scores compared to the control group; The effect of the creative problem solving method in increasing creativity has been greater than the method of metacognitive strategies; However, no significant difference has been observed between the two groups in increasing the variable of academic vitality. Based on this, planning to use both methods, especially the method of teaching creative problem solving, brings more effective results in educational environments. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching Creative Problem Solving, Teaching Metacognitive Strategies, Creativity, Academic Vitality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |