
تعداد نشریات | 35 |
تعداد شمارهها | 1,285 |
تعداد مقالات | 9,288 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,611,373 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,278,394 |
ردیابی و بررسی برخورد میکروحبابها در لولههای Uشکل در خطوط انتقال سیال | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 33، آذر 1403، صفحه 99-111 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرحمزه فرج الهی* 1؛ محسن رستمی2؛ احسان دادخواه3؛ مصطفی محمدعلیزاده گرجی4 | ||
1دانشیار،دانشگاه امام علی (ع)، تهران ، ایران | ||
2استادیار،دانشگاه امام علی (ع)، تهران ، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
4کارشناسی ارشد، دانشگاه امام علی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 02 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 22 آبان 1403 | ||
چکیده | ||
در فرآیندهای صنعتی، بهویژه در سیستمهای لولهکشی نفت، گاز و سوخت، فرسایش از جمله مشکلات رایج است. ذرات کوچک که به سطوح لولهها برخورد میکنند، باعث آسیب و فرسایش سطوح میشوند؛ بنابراین بررسی حرکت ذرات و بهدستآوردن پارامترهای تأثیرگذار در میزان تخریبهای به وجود آمده در اثر برخورد ذرات به دیواره داخلی لولهها، بسیار حائز اهمیت است. هدف اصلی در این مطالعه، بررسی حرکت ذرات و تخمین میزان برخورد ذرات به دیواره داخل لولههای U شکل با درنظرگرفتن دبی ورودی مختلف داخل لوله و اندازههای مختلف ذرات جهت بررسی میزان آسیبپذیری دیواره لولهها در اثر برخورد ذرات در هر کدام از هندسههای مختلف لولههای U میباشد. ابتدا هندسه لولهها توسط نرمافزار طراحی بازسازی شده است. سپس به مدلسازی جریان سیال و ردیابی میکروحبابها در هر کدام از هندسههای لولهها در نرمافزار تحلیل اجزا محدود پرداخته شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی بهازای لوله با قطرهای 3، 6 و 9 میلیمتر نشان داد که تعداد برخورد میکروحبابها به دیواره داخلی لولههای U شکل، با افزایش قطر داخلی لولهها افزایش مییابد. در این مطالعه سه نسبت 2.33، 3.2 و 4.2 برای شعاع انحنا لوله فرض گردید که نتایج نشان داد که در همة لولهها کاهش انحنای لولهها باعث افزایش در میزان برخورد میکروحبابها به دیواره داخلی لولهها میشود. به طور مثال در لوله با قطر 3 میلیمتر و سرعت سیال 12 متر بر ثانیه، اختلاف برخورد میکروحباب بهازای شعاع انحنای مختلف، حدود 25 درصد میباشد. دلیل این پدیده این است که کاهش انحنای لوله باعث ایجاد گردابه بعد از عبور سیال از ناحیه انحنادار لوله میشود که این گردابه میتواند احتمال برخورد حبابها به دیواره را افزایش دهد. همچنین مشاهده میشود که بین سرعتهای ورودی 1،4، 8 و 12 متر بر ثانیه بیشترین برخورد برای ورودی 12 متر بر ثانیه است. نتیجهگیری میشود که افزایش سرعت جریان سیال ورودی باعث افزایش تعداد برخورد حبابها به دیواره داخلی لولهها به دلیل افزایش نیروی پسا (که ناشی از افزایش سرعت جریان سیال ورودی میشود)، میشود. نتایج همچنین نشان داد که با کاهش قطر میکروحبابها (1، 2، 3 و 4 میکرون)، میزان برخورد ذرات به دیواره بهشدت افزایش مییابد، طور یکه افزایش تعداد برخورد میکروحبابها به دیواره میتواند آسیب زیادی به بدنه لولهها وارد کند. مطالعه حاضر میتواند در درک و بهبود پدیده فرسایش در سیستمهای لولهکشی بهویژه در محیطهای صنعتی بسیار مفید باشد. پژوهشگران و صنعتگران در طراحی و بهینهسازی سیستمهای لولهکشی خود، میتوانند از الگوها و پیشنهادهای این تحقیق بهرهمند شده و بدین ترتیب عملکرد و مقاومت سیستمهای خود در برابر فرسایش را بهبود بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
لوله؛ میکروحباب؛ برخورد ذرات؛ فرسایش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Experimental study of the effect of Hartmann-Sprenger resonance tube end flow on tube heating performance | ||
نویسندگان [English] | ||
amirhamzeh farajollahi1؛ Mohsen Rostami2؛ Ehsan Dadkhah3؛ Mostafa mohammadalizadeh Gorji4 | ||
1Associate Professor, Imam Ali University (AS), Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Imam Ali (AS) University, Tehran, Iran | ||
3Master's degree, Sharif University of Technology, Tehran, Iran | ||
4Master's degree, Imam Ali University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In industrial processes, particularly in oil, gas, and fuel pipeline systems, erosion is a common issue. Small particles colliding with the surfaces of pipes lead to damage and erosion. Therefore, examining the motion of particles and determining influential parameters in the extent of damages resulting from particle impact on the inner walls of pipes is of great significance. The primary objective of this study is to investigate the movement of particles and estimate the extent of particle impact on the inner walls of U-shaped pipes, considering different inlet flow rates and various particle sizes to assess the vulnerability of pipe walls to particle impact in each geometry of U-shaped pipes. The geometry of the pipes has been reconstructed using design software. Subsequently, fluid flow modeling and tracking of microbubbles in each geometry of the pipes have been conducted using finite element analysis software. The results of the simulation for pipes with diameters of 3, 6, and 9 mm showed that the number of microbubbles hitting the inner wall of U-shaped tubes increases with the increase of the inner diameter of the tubes. In this study, three ratios of 2.33, 3.2, and 4.2 were assumed for the pipe curvature radius, and the results showed that in all pipes, decreasing the pipe curvature increases the number of microbubbles hitting the inner wall of the pipes. to be for example, in a pipe with a diameter of 3 mm and a fluid velocity of 12 meters per second, the difference in microbubble impact for different curvature radii is about 25%. The reason for this phenomenon is that the reduction of the curvature of the pipe causes the creation of a vortex after the fluid passes through the curved area. It turns out that this vortex can increase the possibility of bubbles hitting the wall. It can also be seen that between the input speeds of 1, 4, 8 and 12 meters per second, the maximum collision is for the input of 12 meters per second. It is concluded that increasing the speed of the incoming fluid flow causes an increase in the number of bubbles hitting the inner wall of the tubes due to the increase in the drag force (which is caused by the increase in the speed of the incoming fluid flow). The results also showed that by reducing the diameter of microbubbles (1, 2, 3 and 4 microns), the amount of particles hitting the wall increases greatly, so that increasing the number of microbubbles hitting the wall can cause great damage to the body. This study can contribute significantly to understanding and improving the erosion phenomenon in pipeline systems, especially in industrial environments. Researchers and industry professionals, in designing and optimizing their pipeline systems, can benefit from the patterns and recommendations derived from this research, thereby enhancing the performance and resistance of their systems against erosion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tube, Microbubble, Collision of particles, Erosion | ||
مراجع | ||
Esfe, M.H., Saedodin, S., Wongwises, S., and Toghraie, D. “An experimental study on the effect of diameter on thermal conductivity and dynamic viscosity of Fe/water nanofluids”, Journal Thermal Analysis and Calorimetry. 1817–1824 (2015). DOI 10.1007s10973-014-4328-8. [2] Esfe, M.H., Abbasian Arani, A.A., Rezaie, M., Yan, W.M., and Karimipour, A. “Experimental determination of thermal conductivity and dynamic viscosity of Ag–MgO/water hybrid nanofluid”, International Communications in Heat and Mass Transfer. (2015). DOI 10.1016/j.icheatmasstransfer.2015.06.003 [3] Habib, M.A., Badr, H.M., Ben-Mansour, R., and Kabir, M.E. “Erosion rate correlations of a pipe protruded in an abrupt pipe contraction”, Int. J. Impact Eng. 34 (2007). DOI 10.1016/j.ijimpeng.2006.07.007. [4] Chen, X., McLaury, B.S., and Shirazi, S.A. “Numerical and experimental investigation of the relative erosion severity between plugged tees and elbows in dilute gas/solid two-phase flow”, Wear. 261 (2006). DOI 10.1016/j.wear.2006.01.022. [5] Habib, M.A., Badr, H.M., Said Mansour, S.A.M., Ben, R., and Al-Anizi, S.S. “Solid-particle erosion in the tube end of the tube sheet of a shell-and-tube heat exchanger”, Int. J. Numer. Methods Fluids. 50 (2006). DOI 10.1002/fld.1083. [6] Oka, Y.I., and Yoshida, T. “Practical estimation of erosion damage caused by solid particle impact”, Wear. 259 (2005). DOI 10.1016/j.wear.2005.01.040. [7] Parslow, G.I., Stephenson, D.J., Strutt, J.E., and Tetlow, S. “Investigation of solid particle erosion in components of complex geometry”, in: Wear, 1999. DOI 10.1016/S0043-1648(99)00194-5. [8] Forder, A., Thew, M., and Harrison, D. “A numerical investigation of solid particle erosion experienced within oilfield control valves”, Wear. 216 (1998). DOI 10.1016/S0043-1648(97)00217-2. [9] Meng, H.C., and Ludema, K.C. “Wear models and predictive equations: their form and content”, Wear. 181–183 (1995). DOI 10.1016/0043-1648(95)90158-2. [10] Finnie, I. “Erosion of surfaces by solid particles”, Wear. 3 (1960). DOI 10.1016/0043-1648(60)90055-7. [11] Edwards, J.K., McLaury, B.S., and Shirazi, S.A. “Modeling solid particle erosion in elbows and plugged tees”, J. Energy Resour. Technol. Trans. ASME. 123 (2001). DOI 10.1115/1.1413773. [12] Njobuenwu, D.O., and Fairweather, M. “Modelling of pipe bend erosion by dilute particle suspensions”, Comput. Chem. Eng. 42 (2012). DOI 10.1016/j.compchemeng.2012.02.006. [13] Fan, J.R., Luo, K., Zhang, X.Y., and Cen, K.C. “Large eddy simulation of the anti-erosion characteristics of the ribbed-bend in gas-solid flows”, J. Eng. Gas Turbines Power. 126 (2004). DOI 10.1115/1.1760523. [14] Grant, G., and Tabakoff, W. “An experimental investigation of the erosive characteristics of 2024 aluminum alloy”, Natl. Tech. Inf. Serv. U. S. Dep. Commer. DA-ARO-D-1 (1973). [15] Wang, J., and Shirazi, S.A. “A CFD based correlation for erosion factor for long-radius elbows and bends”, J. Energy Resour. Technol. Trans. ASME. 125 (2003). DOI 10.1115/1.1514674. [16] Suzuki, M., Inaba, K., and Yamamoto, M. “Numerical simulation of sand erosion phenomena in square-section 90 degree bend”, Nihon Kikai Gakkai Ronbunshu, B Hen/Transactions Japan Soc. Mech. Eng. Part B. 74 (2008). DOI 10.1299/kikaib.74.1478. [17] Junichi, K., Toda, K., and Yamamoto, M. “Development of numerical code to predict three-dimensional sand erosion phenomena”, in: Proc. ASME/JSME Jt. Fluids Eng. Conf., 2003. DOI 10.1115/fedsm2003-45017. [18] Neilson, J.H., and Gilchrist, A. “Erosion by a stream of solid particles”, Wear. 11 (1968). DOI 10.1016/0043-1648(68)90591-7. [19] Mason, J.S., and Smith, B.V. “The erosion of bends by pneumatically conveyed suspensions of abrasive particles”, Powder Technol. 6 (1972). DOI 10.1016/0032-5910(72)83030-4. [20] Li, G., Wang, Y., He, R., Cao, X., Lin, C., and Meng, T. “Numerical simulation of predicting and reducing solid particle erosion of solid-liquid two-phase flow in a choke”, Pet. Sci. 6 (2009). DOI 10.1007/s12182-009-0017-9. [21] Menguturk, M., and Sverdrup, E. “Calculated Tolerance of a Large Electric Utility Gas Turbine to Erosion Damage by Coal Gas Ash Particles”, in: Eros. Prev. Useful Appl., 2009. DOI 10.1520/stp35802s. [22] Shamloo, A., Ebrahimi, S., Amani, A., and Fallah, F. “Targeted Drug Delivery of Microbubble to Arrest Abdominal Aortic Aneurysm Development: A Simulation Study Towards Optimized Microbubble Design”, Sci. Rep. (2020). DOI 10.1038/s41598-020-62410-3. [23] Ebrahimi, S., Shamloo, A,. Alishiri, M., Mozhdehbakhsh Mofrad, Y., and Akherati, F. “Targeted pulmonary drug delivery in coronavirus disease (COVID-19) therapy: A patient-specific in silico study based on magnetic nanoparticles-coated microcarriers adhesion”, Int. J. Pharm. (2021) 121133. DOI 10.1016/j.ijpharm.2021.121133. [24] Alishiri, M., Ebrahimi, S., Shamloo, A., Boroumand, A., and Mofrad, M.R.K. “Drug delivery and adhesion of magnetic nanoparticles coated nanoliposomes and microbubbles to atherosclerotic plaques under magnetic and ultrasound fields”, Eng. Appl. Comput. Fluid Mech. 15 (2021) 1703–1725. DOI 10.1080/19942060.2021.1989042. [25] Shamloo, A., Amani, A., Forouzandehmehr, M., and Ghoytasi, I. “In Silico study of patient-specific magnetic drug targeting for a coronary LAD atherosclerotic plaque”, Int. J. Pharm. (2019). DOI 10.1016/j.ijpharm.2018.12.088. [26] Farajollahi, A., Mokhtari, A., Rostami, M., Imani, K., Salimi, M. “Numerical study of using perforated conical turbulators and added nanoparticles to enhance heat transfer performance in heat exchangers”, Scientia Iranica, 30(3), (2023), pp. 1027-1038. DOI 10.24200/sci.2022.59717.6394 [27] Ranjbar, H., Farajollahi, A. & Rostami, M. “Targeted drug delivery in pulmonary therapy based on adhesion and transmission of nanocarriers designed with a metal–organic framework”, Biomech Model Mechanobiol 22, 2153–2170 (2023). DOI 10.1007/s10237-023-01756-9 [28] Saleh-Abadi, M., Rostami, M. & Farajollahi, A. “Successive expansion and contraction of tubes (SECTs) in a novel design of shell-and-tube heat exchanger: a comparison between basic, finned and non-finned designs”, J Braz. Soc. Mech. Sci. Eng. 45, 444 (2023). DOI 10.1007/s40430-023-04356-x. [29] Saleh-Abadi, M., Rahmati, A., Farajollahi, A. et al. “Optimization of geometric indicators of a ventricular pump using computational fluid dynamics, surrogate model, response surface approximation, kriging and particle swarm optimization algorithm”, J Braz. Soc. Mech. Sci. Eng. 45, 431 (2023). DOI 10.1007/s40430-023-04355-y [32] Avecilla, F.R.B., Farajollahi, A., Rostami, M. Yadav, A., and Flores, J. “Successive expansion and contraction of tubes (SECT) in a novel design of shell-and-tube heat exchanger: entropy generation analysis”, J Braz. Soc. Mech. Sci. Eng. 46, 267 (2024). DOI 10.1007/s40430-024-04850-w. [33] Amani, A., and Farajollahi, A.H. “Drug Delivery Angle for Various Atherosclerosis and Aneurysm Percentages of the Carotid Artery”, Molecular Pharmaceutics, 2024 21 (4), 1777-1793, DOI 10.1021/acs.molpharmaceut.3c01109. [34] Kim, C.S., Iglesias, A.J., and Garcia, L. “Deposition of Inhaled Particles in Bifurcating Airway Models: II. Expiratory Deposition”, J. Aerosol Med. Depos. Clear. Eff. Lung. 2 (1989). https://doi.org/10.1089/jam.1989.2.15. [35] Ebrahimi, S., and Fallah, F. “Investigation of coronary artery tortuosity with atherosclerosis: A study on predicting plaque rupture and progression”, Int. J. Mech. Sci. 223 (2022) 107295. DOI 10.1016/j.ijmecsci.2022.107295. [36] Manzoori, S., Fallah, A., Sharzehee, F., and Ebrahimi, M. “Computational Investigation of the Stability of Stenotic Carotid Artery under Pulsatile Blood Flow Using a Fluid-Structure Interaction Approach”, Int. J. Appl. Mech. 12 (2020) 10. [37] Ebrahimi, S., Vatani, P., Amani, A., and Shamloo, A. “Drug delivery performance of nanocarriers based on adhesion and interaction for abdominal aortic aneurysm treatment”, Int. J. Pharm. 594 (2021). DOI j.ijpharm.2020.120153,
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 129 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |