
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 9,427 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,188,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,620,769 |
تاثیر نوع بال در عملکرد قایق های پرنده | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 22، شماره 63، اسفند 1402، صفحه 18-29 اصل مقاله (2.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحمن فتاح* 1؛ سعید جامعی2 | ||
1دانشگاه خلیج فارس بوشهر، | ||
2گروه مهندسی دریا، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 دی 1402، تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 27 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
قایق های پرنده، شناورهایی هستند که با نیروی حاصل از پدیده اثر سطح یا دیواره، پرواز می کنند. این پدیده، از فشردگی هوای محبوس میان بال و سطح، که در مورد قایق های پرنده، این سطح، دریاست، بوجود می آید. در این مقاله عملکرد قایق های پرنده تحت تاثیر هندسه بال، مورد ارزیابی قرار گرفته است. بال با سه نوع طرح پیشرو، پسرو و مستطیلی با زاویه نصب 4 درجه به بدنه ثابت شده است. بدنه و دم شناور در هر سه مدل یکسان است. زاویه پیشرو و پسروی بال 45 درجه است. طراحی مفهومی با فرمت IGES در نرم افزار اتوکد صورت گرفته است. محاسبات عددی در نرم افزار star ccm + با فرض جریان غیر یکنواخت، k Epsilone Tourbulent، و در دو فاز آب و هوا با مدل aulerian multi phazes، شبیه سازی شده است. سطح آب آرام و بدون موج فرض گردیده است. پارامترهای بی بعد لیفت، درگ و گشتاور ایجاد شده هر سه مدل با هم مقایسه شده است. در بحث پایداری با قید پنج درجه آزادی، تنها پیچ هر سه شناور مورد ارزیابی قرار گرفته است. از نمای سطح آزاد، کانتورهای فشار، تنش برشی و اصطکاک پوسته ای بر روی مدل و سطح آب در هر سه شبیه سازی آورده شده است. نتایج حاصل هر سه شبیه سازی با فرضیات اجسام پرنده و قوانین حاکم بر آئرودینامیک طرح های مختلف بال جمع بندی شده و مورد بررسی قرار می گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قایق های پرنده؛ لیفت؛ درگ؛ گشتاور؛ فشار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of wing type on wigcraft performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahman Fatah1؛ سعید Jamei2 | ||
1persian gulf university | ||
2Department of Marine Engineering, Faculty of Engineering, Persian Gulf University, Boushehr, Islamic Republic of Iran | ||
چکیده [English] | ||
Wigcrafts are vessels that fly by force from surface or wall effect. This phenomenon arises from the compression of the trapped air between the wing and the surface, which in the case, this surface is the sea. In this paper, the performance of Wigcrafts under the influence of wing geometry is evaluated. The wing has been fixed with three types of progressive designs, swept forward, swept back and rectangular wing with 4° mounting angle to the body. The hull and tail of the vessel are the same in all three models. The angle of sweep forward and sweep back wing is 45 degrees. Conceptual design with IGES format in AutoCAD software. Numerical calculations are simulated in the star CCM+ software assuming a non-uniform flow, k Epsilone Tourbulent, and in two phases with the aulerian multi-phazes model. The surface of the water is flat and without waves. The dimensionless parameters of the lift, drag and torque of all three models were compared. In the discussion of stability, only the pitch of all three vessels is free. From the free surface view, pressure contours, shear stress and sheil friction are presented on the model and water level in all three simulations. The results of all three are similar. The results of all three simulations are summarized and examined by the assumptions of flying bodies and the aerodynamics laws of different wing designs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Wigcraft, Lift, Drag, Moment, Pressure | ||
مراجع | ||
[1] اندرسون، جان دی، اصول آئرودینامیک، صدر عاملی، مسعود، مترجم، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امامحسین(ع).##[2] Wei,Yang., Cheng, Jiong Ying., Zhigang, Yang., Aerodynamic study of WIG craft near curved ground, Shanghai Automotive Wind Tunnel Center, Tongji University, Shanghai , China.##[3] Liang, Yun. Bliault, Alan. Doo, Johnny. WIG Craft and Ekranoplan Ground Effect Craft Technology, Springer New York Dordrecht Heidelberg London, May 2009.##[4] Chun,H.H., Chang,C.H., Longitudinal stability and dynamic motions of a small passenger WIG craft, Department of Naval Architecture & Ocean Engineering, Pusan National University, September 2001.##[5] Anderson, J. D., AIRCRAFT PERFORMANCE AND DESIGN, Tata McGraw-Hill Edition 2010.## [6] Hiemcke, C., Design of a wing section in ground effect, application to high speed ground transportation Iowa State University.##[7] Divitiis, N, D., PERFORMANCE AND STABILITY OF A WINGED VEHICLE IN GROUND EFFECT University of Rome “La Sapienza”, Rome, Italy.##[8] Cui, Erjie., Zhang, X., Ground Effect Aerodynamics, China Academy of Aerospace Aerodynamics, Beijing, China School of Engineering Sciences, University of Southampton, Southampton, UK.##[9] Nilsson, E., Airfoil Optimization through Di_erential Evolution October 22/2017##[10] Wei Yang* WIG craft serves niche transportation needs Shanghai Automotive Wind Tunnel Centre, Tongji University, Shanghai 201804, China E-mail: david_ yangwei @yahoo.cn.##[11] Paul A. Czysz Department of Aerospace & Mechanical Engineering, Saint Louis University, St. Louis, MO 63103-1110, USA E-mail: paulczysz@sbcglobal.net##[12] Geok Hean AM90 Wing In Ground (WIG) Aircraft – Aerodynamics Submitted by Ng Department of Mechanical Engineering In partial fulfilment of the requirements for the Degree of Bachelor of Engineering National University of Singapore Session 2004/2005.##[13] Wei YangWIG craft serves niche transportation needs Article in World Review of Intermodal Transportation Research · August 2011.##[14]Experimental investigation of wing-in-ground effect with a NACA6409 section, Kwang Hyo Jung Æ Ho Hwan Chun Æ Hee Jung Kim, Received: 4 October 2007 / Accepted: 25, April 2008 / Published online: 12 August 2008_ JASNAOE 2008## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |