
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,801,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,341,032 |
استحکامسازی دربهای آببند کشتی با رویکرد سبکسازی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 22، شماره 63، اسفند 1402، صفحه 37-45 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله ترویجی | ||
نویسنده | ||
مجتبی پاکیان بوشهری* | ||
کشتی سازی شهید محلاتی | ||
تاریخ دریافت: 15 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 16 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
دربهای آببند کشتی در اماکن و کمپارتمانهای آببند نظیر موتورخانه استفاده میشود. این درب ها علاوه بر آب بند بودن میبایست به اندازه کافی مستحکم بوده تا در مقابل بارهای انفجاری یا ضربهای با سرعتهای بالا مقاومت کنند. استفاده از این دربها در شناورهای تندرو که وزن شناور بسیار حایز اهمیت است میبایست با رویکرد سبکسازی باشد. این مطالعه، طرحی از دربهای آببند را ارائه مینماید که در آن وزن به طور نسبی بهینه شده است. روش کار بدین گونه است که ابتدا با استفاده از تئوری ناویر برای ورقها و با توجه به شرایط مرزی و بارگذاری انجام شده بر روی درب، ضخامت ورق مقاوم در برابر بار انفجاری بدست آمده و در مرحله بعد با معادل کردن ممان اینرسی و استفاده از ورق و مقاطع تیر استاندارد، سازه از نظر مقاومت در مقابل ضربه و انفجار تقویت، و همچنین از نظر وزنی به طور نسبی سبک میشود. نتایج بدست آمده در مقایسه با نتایج عددی حاصل از روش اجزای محدود رضایتبخش میباشد | ||
کلیدواژهها | ||
درب آب بند؛ ورق استاندارد؛ تیر Iشکل؛ بار انفجاری؛ تئوری ناویر؛ روش اجزای محدود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Strengthening the ship's watertight doors with the weight reduction approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Pakian Bushehri | ||
SMI Shipyard | ||
چکیده [English] | ||
Ship's watertight doors are used in watertight places and compartments such as the engine room. In addition to being watertight, these doors should be strong enough to withstand explosive loads or high-speed impacts. The use of these doors in high-speed vessels, where the weight of the vessel is very important, should be based on weight reduction. This study presents a design of watertight doors in which the weight is relatively optimized. The working method is as follows: first, by using Navier's theory for sheets and according to the boundary conditions and loading on the door, the thickness of the sheet resistant to explosive load is obtained, and in the next step, by equating the moment of inertia and using from the sheet and beam section standard, the structure is strengthened in terms of resistance to impact and explosion, and also relatively light in terms of the weight. The obtained results are satisfactory compared to the numerical results of the finite element method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Watertight door, Standard sheet, I-shaped beam, Explosive load, Navier theory, Finite element method | ||
مراجع | ||
[1]. LR. July 2016, Rules and Regulation for the Classification of Ships, Part 5 Main and Auxiliary engine.##[2]. Koh, C.; Ang, K.; Chan, P. “Dynamic analysis of shell structures with application to blast resistant doors”; J. Shock and Vibration 2003.10.269-279##[3]. Goel, M.D.; Matsagar Vasant, A.; Gupta, A.K. “Dynamic response of stiffened plates under air blast”; J. Protective Structures 2011.2.139-156##[4]. Hao, H. “Preliminary study of the structure and support forms to mitigate blast and impact loading effects”; In Pros. 21st Australian conference on the mechanics of structures and Materials Melbourne, Australia; 2010.##[5]. Chen, L.; Fang, Q.; Zhang. Y.; Fan, J. “Numerical and Experimental Investigations on the blast-resistant properties of arched RC blast doors”; J. Protective Structures 2010.1.425-441##[6]. Hsieh, M.W.; Hung J.P.; Chen D.J. “Investigation on the Blast Structure”; J. Marine Science and Technology, 2008.16.149-157##[7]. Zhu, F.; Lu, G.; Ruan, D.; Wang, Z. “Plastic deformation, failure and energy absorption of sandwich structures with metallic cellular cores”; J. Protective Structures 2010.1.507-541##[8]. Nurick, G.N.; Olson, M.D.; Fagnan, J.R. “Deformation and tearing of blast loaded stiffened square plates”; J. Impact Engineering, 1995.16. 273-291 ##[9]. Nurick, G.N.; Shave, G.C. “The deformation and tearing of thin square plates subjected to impulsive loads-an experimental study”; J. Impact Engineering, 1996.18.99-116##[10]. Rudrapatna, N.S.; Vaziri, R.; Olson, M.D. “Deformation and failure of blast-loaded stiffened plate”; J. Impact Engineering, 2000.24. 457-474##[11]. Louca, L.A.; Pan, Y.G.; Harding, J.E. “Response of stiffened and unstiffened plates subjected to blast loading”; j Engineering Structure, 1998.20.1079-1086##[12]. Saeid monir, H.; Naser, A.; Ahmadi, H.; Vahedi, J. “Retrofitting steel plates behavior of energy absorbing against blast wave and Impact”, In Proc. of the International Conference Civil Engineering 2009. (In Persian)##[13]. Wensu, C.; Hong, H. “Numerical study of a new multi-arch double-layered blast-resistance door panel”, J. Impact Engineering 2012.43.6-28##[14]. Chen H, Li F. Design of quadrilateral zero-Poisson's ratio metamaterial and its application in ship explosion-proof hatch door. Ocean Engineering. 2022 Dec 15; 266: 112667.##[15].Ugural, A.C. “Stresses in Plates and Shells”; Technology & Engineering, McGraw Hill.1981##[16]. Beer, F.; Johnston, R.; Dewolf, J. “Mechanics of Materials”; McGraw Hill.1981## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 43 |