
تعداد نشریات | 35 |
تعداد شمارهها | 1,283 |
تعداد مقالات | 9,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,605,401 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,274,927 |
مقاومت تربیتی و خانواده مقاوم از منظر فقه تربیتی | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سیدنقی موسوی* | ||
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 18 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
خانوادهزدایی، ارزشزدایی، ایدئولوژیزدایی و نهایتاً سکولاریزاسیون فرهنگ و تربیت به یکی از مشخصات تمدن اومانیستی مدرن تبدیل شده است. کلاننظریه مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی و نظریه تربیت اسلامی، درتلاش است در مقابل سیل توفنده مقاومتستیزی در علوم انسانی ایستادگی نماید. مساله نوشتار حاضر بررسی «مقاومت تربیتی خانواده» از منظر فقه تربیتی است. روش تحقیق توصیفی- استنباطی و بصورت اجتهادی و تفقه تربیتی است. با مفهومپردازی، مقاومت تربیتی به پایداری در تحقق تربیت و مقابله با تهدیدات تربیتی معنا و در ادامه نُه استدلال از قواعد فقهی و آیات قرآنی بر «وجوب مقاومت تربیتی خانواده» اقامه شد و به این نتیجه رسیدیم که «وجوب مقاومت تربیتی» (پایداری تربیتی و مدافعه تربیتی) به مثابه یک قاعده در فقه تربیتی میتواند تلقی شود که نتایج زیر را در پی دارد: برونرفت از «اعسار تربیتی خانواده، «مقاومت همافزای تربیتی» با احیای «شبکه وِلاء تربیتی»، «لزوم تشکیل هستههای مقاومت» خانوادهها و تشکیل جبهه جهانی تربیت توحیدی از طریق دیپلماسی تربیتی با هدف مقاومسازی خانواده و مردمیسازی تربیت. | ||
کلیدواژهها | ||
فقه خانواده؛ فقه تربیتی؛ فقه مقاومت؛ نظریه مقاومت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Educational resistance and resistant family from the perspective of educational jurisprudence | ||
نویسندگان [English] | ||
seyednaghi mousavi | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
De-familization, de-valuation, de-ideology and finally secularization of culture and education has become one of the characteristics of modern humanistic civilization. The macro-theory of resistance in the discourse of the Islamic revolution and the theory of Islamic education is trying to stand against the flood of anti-resistance in the human sciences. The problem of the current article is to examine "family educational resistance" from the perspective of educational jurisprudence. The research method is descriptive-inferential and in the form of ijtihad and educational expertise. With conceptualization, educational resistance was established as persistence in the realization of education and dealing with educational threats, and then nine arguments from jurisprudential rules and Quranic verses on the "obligation of family educational resistance" were established and we came to the conclusion that "obligation of educational resistance" ( Educational sustainability and educational advocacy) can be considered as a rule in educational jurisprudence that leads to the following results: getting out of the "educational difficulties of the family", "educational synergistic resistance" with the revival of the "educational welfare network", "The need to form the cores of resistance" of families and the formation of the global monotheistic education front through educational diplomacy with the aim of strengthening the family and popularizing education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Family jurisprudence, educational jurisprudence, resistance jurisprudence, theory of resistance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 |