
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,801,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,340,392 |
معنای موفقیت از دیدگاه نوجوانان با تمرکز بر الگوهای اینستاگرام: یک مطالعه پدیدارشناسی | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (886.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرجان دبیری1؛ عباس جواهری* 2؛ سمانه سلیمی3 | ||
1مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 03 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی معنای موفقیت نوجوانان دختر و پسر، با تمرکز بر الگوهای فضای مجازی انجام شد. برای انجام پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده گردید. جمعیت مورد مطالعه، شامل دختران و پسران نوجوان ۱۷_ ۱۹ ساله شهر تهران در سال 1402_1403 بود. انتخاب نمونه به صورت هدفمند انجام شد و اشباع نظری پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۲۶ نفر از نوجوانان (۱۵ دختر و ۱۳ پسر) حاصل شد. دادههای جمعآوری شده با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و یافتهها برای نوجوانان دختر و پسر دربرگیرنده مضامین اصلی، مضامین فرعی و مفاهیم اولیه بود. مضامین اصلی برای نوجوانان شامل معنای موفقیت از نگاه نوجوانان، الگوهای منتخب نوجوانان و ویژگیهای جذب کننده الگو بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که معنای موفقیت از نگاه نوجوانان به یک زمینه محدود نمیشود بلکه این موفقیتها در ارتباط با یکدیگر است که به زندگی نوجوانان معنا میدهد. نوجوانان با دنیایی از معانی موفقیت در ذهنشان وارد فضای اینستاگرام شده و برای تایید و به چالش کشیدن معنای موفقیت خود، افرادی را به عنوان الگوی اینستاگرامی برگزیده و در زمینههای مختلف موفقیت، در ذهن خود با الگوها همانندسازی کرده و از آنها تقلید میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ اینستاگرام؛ معنای موفقیت؛ نوجوانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The meaning of success from the perspective of adolescent with focusing on Instagram role models: a phenomenological study | ||
نویسندگان [English] | ||
Marjan Dabiri1؛ Abbas Javaheri2؛ Samaneh Salimi3 | ||
1Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of investigating the meaning of success of adolescent boys and girls, focusing on cyberspace models. A qualitative approach and a descriptive phenomenological method were used to conduct the present research.The study population included adolescent boys and girls aged 17-19 in Tehran in 1402-1403. The sample was selected purposefully and theoretical saturation was achieved after conducting a semi-structured interview with 26 adolescents (15 girls and 13 boys). The collected data were analyzed with Colaizzi's method and the findings for male and female adolescents included main themes, sub-themes and primary concepts. The main themes for adolescents included the meaning of success from the point of view of adolescents, the chosen models of adolescents and the attractive features of the model. The results of the present study showed that the meaning of success from the point of view of adolescents is not limited to one field, but these successes are related to each other, which gives meaning to the lives of adolescents. Adolescents enter the Instagram space with a world of meanings of success in their minds and to confirm and challenge the meaning of their success, they choose people as Instagram role models and in different fields of success, they identify with the models in their minds and imitate them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Role models, Instagram, Meaning of success, Adolescent | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 41 |