
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,801,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,341,049 |
بررسی رابطه بین دولت و دانشگاهها از نظر استقلال علمی و مالی در حکمرانی آموزشی جمهوری اسلامی ایران | ||
دولت پژوهی ایران معاصر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: سیاست گذاری و حکمرانی سیاسی | ||
نویسنده | ||
سعید اکبری تبار* | ||
مدرس و پژوهشگر مرکز تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | ||
تاریخ دریافت: 20 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین دولت و دانشگاهها از نظر استقلال علمی و مالی انجام شده است. تمرکز اصلی پژوهش بر تأثیر سیاستها و اقدامات دولت بر استقلال دانشگاهها و راهکارهای ممکن برای تقویت این استقلال است. استقلال علمی و مالی دانشگاه ها از اصلی ترین محرک های تحول در آموزش عالی در اغلب کشورهای دنیا محسوب می شود.ضرورت توجه به استقلال علمی و مالی دانشگاهها از اهمیت آموزش عالی بهعنوان مسئلهای حیاتی، نیروی محرکه پیشرفت، رفاه و استقلال واقعی جامعه نشأت میگیرد. این پژوهش از نظر رویکرد، یک مطالعهی توصیفی-تحلیلی است. جامعه مطالعاتی این پژوهش شامل، مسئولان دولتی مرتبط با آموزش عالی، اساتید، و مدیران و دانشگاههای دولتی و غیردولتی شهر تهران عنوان ذینفعان اصلی است. روش نمونه گیری این پژوهش، روش نمونهگیری هدفمند بود. مصاحبهشوندگان این پژوهش شامل ۱۰ نفر از اساتید دانشگاههای معتبر شهر تهران بودند. برای تحلیل مصاحبهها و اسناد، از روش تحلیل مضمون استفاده شد تا مفاهیم و تمهای اصلی استخراج شوند. یافتههای پژوهش شامل وابستگی مالی، مداخله دولت، منابع درآمد مستقل، استقلال علمی و همکاری دولت و دانشگاه هستند. هر یک از این تمها دارای زیرتمهایی هستند که جزئیات بیشتری را درباره هر موضوع ارائه میدهند. نتیجه پژوهش نشان داد مداخله دولت در برنامههای درسی، تحقیقات و حتی انتخاب روسای دانشگاهها، استقلال علمی دانشگاهها را کاهش میدهد. از سوی دیگر، منابع درآمد مستقل (مانند جذب دانشجویان بینالمللی، ارائه خدمات مشاوره و ایجاد شرکتهای دانشبنیان) و همکاریجویانه دولت و دانشگاهها در قالب پروژههای تحقیقاتی مشترک، میتوانند به تقویت استقلال دانشگاهها کمک کنند | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: دولت؛ دانشگاهها؛ استقلال مالی؛ استقلال علمی. حکمرانی آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the relationship between the government and universities in terms of academic and financial independence in educational governance in the Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
saeed Akbaritabar | ||
Imam Hussein (AS) Comprehensive University. Faculty of Culture and Soft Power Production. Islamic Education Center. Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to examine the relationship between the government and universities in terms of academic and financial independence. The main focus of the study is on the impact of government policies and actions on the independence of universities and possible solutions to strengthen this independence. Academic and financial independence of universities is considered one of the main drivers of change in higher education in most countries in the world. The need to pay attention to academic and financial independence of universities stems from the importance of higher education as a vital issue, a driving force for progress, prosperity, and true independence of society. This study is a descriptive-analytical study in terms of approach. The study population of this study includes government officials related to higher education, professors, and administrators, and public and private universities in Tehran as the main stakeholders. The sampling method of this study was purposive sampling. The interviewees of this study included 10 professors from reputable universities in Tehran. The content analysis method was used to analyze the interviews and documents to extract the main concepts and themes. The research findings include financial dependence, government intervention, independent sources of income, academic autonomy, and government-university cooperation. Each of these themes has subthemes that provide more details about each topic. The research results showed that government intervention in curricula, research, and even the selection of university presidents reduces the academic autonomy of universities. On the other hand, independent sources of income (such as attracting international students, providing consulting services, and creating knowledge-based companies) and cooperation between the government and universities in the form of joint research projects can help strengthen the autonomy of universities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: government, universities, financial independence, academic independence. educational governance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |