تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,773 |
ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش و ارائه برنامه های بهبود (مورد مطالعه: هواناجا) | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، تیر 1397، صفحه 11-47 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی با اصالت | ||
نویسندگان | ||
علی حسین کشاورزی* 1؛ مجتبی رادسرشت2 | ||
1استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه شاهد | ||
2پژوهشگر مرکز تحقیقات هواناجا | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش و پیشنهاد برنامههای بهبود سطح مدیریت دانش در هواناجا انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 400 نفر تمام کارکنان رسمی واحدهای مختلف هواناجا بوده است. جمعآوری دادهها در دو مرحله با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. در مرحله اول با استفاده از پرسشنامه استاندارد سازمان بهرهوری آسیایی با 42 سؤال دادههای کمّی جمعآوری شد. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران برابر 196 محاسبه شد. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 280 پرسشنامه در تمام واحدها توزیع شد و 249 پرسشنامه تکمیل شده، تجزیه و تحلیل شد. در مرحله دوم برای تکمیل اطلاعات در زمینه معیارهای مدیریت دانش با شش نفر از کارکنان و مدیران مصاحبه شد. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که هواناجا با کسب نمره 82/123 از 210 نمره در سطح آغاز یعنی سطح دوم از پنج سطح بلوغ مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی قرار دارد. از نظر هفت معیار مورد بررسی، معیار فرایند با کسب نمره 74/18 از 30، رتبه اول، و معیار افراد با کسب نمره 51/16 از 30 در رتبه هفتم قرار گرفته است. پنج معیار فناوری، نتایج مدیریت دانش، رهبری، یادگیری و نوآوری و فرایندهای دانشی به ترتیب در جایگاههای دوم تا ششم قرار دارد. بر اساس دادههای کیفی، مهمترین فرصتهای بهبود هواناجا در زمینه مدیریت دانش شامل نبود فرایند رسمی و نظاممند شناسایی، خلق، ذخیره، تسهیم و به کارگیری دانش در سازمان، ضعیف بودن فرهنگ تبادل و تسهیم دانش به دلیل حفظ منافع شخصی توسط افراد، رسمیت زیاد و درجه سالاری به جای شایسته سالاری به عنوان مانع انتقال دانش، نبود سامانه مدون و متولی رسمی مستندسازی دانش و تجربیات در سازمان زیاد و ترس از برخوردهای اداری به عنوان مانع مستندسازی تجربیات کارکنان است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ بلوغ مدیریت دانش؛ ایران؛ هواناجا؛ پلیس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An appraisal of the knowledge management maturity level, and providing improvement plans (case study: havanaja) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Hussein Keshavarzi1؛ Mojtaba Radseresht2 | ||
1assistant professor at industrial management, Shahed University | ||
2Researcher at Havanaja research center | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed at evaluating knowledge management maturity level, and providing improvement plans for Havanaja. Research population included all 400 employees in Havanaja. Data collection was conducted in two phases, employing questionnaires and interviews. In the first phase, quantitative data were collected through standard questionnaire of Asian Productivity Organization having 42 items. Using Cochran formula, a number of 196 people was selected as the sample group. Using stratified random sampling, 280 questionnaires were distributed in all departments, and 249 employees filled in the questionnaires. In the second phase of data collection, six individuals were interviewed. The results of data analysis indicated that Havanaja is at the second step of five steps of knowledge management maturity level, getting 123.82 out of 210 highest score. In terms of the seven knowledge management criteria, the criterion of process was identified as the first, receiving 18.74 out of 30 highest score. The lowest rank was given to individuals’ criteria, receiving 16.51 out of 30 highest score. The rest five criteria were ranked at second to sixth respectively: technology, knowledge management results, leadership, learning and innovation, and knowledge processes. Based on qualitative data, the most important improvement opportunities in terms of knowledge management in Havanaja included: lack of a formal and systematic process for identification, creation, storage, sharing, and application of knowledge in the organization; poor knowledge sharing culture due to saving personal benefits, high formality and low meritocracy as a barrier to knowledge sharing; lack of a formal system responsible for documentation of knowledge and experience in the organization; and fear from disciplinary actions as a barrier to experience documentation by individuals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
knowledge management, knowledge management maturity, Iran, Havanaja, police | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,956 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,227 |