تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,871,614 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,721,580 |
بررسی عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی با تاکید بر نقش سرمایه فکری و عوامل محیطی- مکانی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 4، اسفند 1393، صفحه 47-66 اصل مقاله (228.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوذر مطیع دوست* 1؛ حسین نظم فر2؛ مهسا بشردوست3 | ||
1دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشگاه پیام نور تهران | ||
تاریخ دریافت: 17 آبان 1392، تاریخ بازنگری: 27 خرداد 1393، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1393 | ||
چکیده | ||
در این تحقیق، تلاش شده است تا عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی شناسایی شود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفیتحلیلی و جامعهی آماری آن، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاههای پیام نور استان گیلان و تعداد نمونهها نیز براساس روش نمونهگیری گروهی، 112 نفر بوده است. برای رسیدن به هدف این تحقیق، از روش تحلیل عاملی (از نوع اکتشافی) استفاده شده است. نتایج، حاکی از آن است که درنهایت 5 عامل اصلی مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی شناسایی شدند که بهترتیب عبارتند از: سرمایه انسانی اولویه، سرمایهی انسانی ثانویه، سرمایهی ساختاری، عوامل محیطی– مکانی و سرمایهی ارتباطی. از ترکیب عوامل اول، دوم، سوم و پنجم، مجموعاً عامل سرمایهی فکری بهدست میآید و عامل چهارم نیز عامل محیطی– مکانی است. درنتیجه، عامل سرمایهی فکری و عامل محیطی–مکانی بهعنوان مهمترین عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی شناسایی شدهاند. امروزه بهرهوری از جمله موضوعات جذابd است که جذابیت و کاربرد آن فقط محدود به یک رشته یا شاخه از علم نمیشود، بلکه محققان علوم مختلف هر یک از منظری به بررسی آن میپردازند. در این تحقیق تلاش شده تا عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی شناسایی شود. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری این پژوهش نیز کارکنان و اعضای حیها علمی دانشگاه های پیام نور استان گیلان و تعداد نمونهها نیز بر اساس روش نمونه گیری گروهی 112 نفر بوده است. برای رسیدن به هدف این تحقیق از روش تحلیل عاملی (از نوع اکتشافی) استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در نهایت 5 عامل اصلی موثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی وجود دارند که این عوامل مجموعاً قادر به توضیح تقریباً 73 درصد از واریانس کل متغیرها میباشند. این 5 عامل به ترتیب عبارتند از: سرمایه انسانی 1، سرمایه انسانی 2، سرمایه ساختاری، عوامل محیطی–مکانی و سرمایه رابطه ای. از ترکیب عوامل اول، دوم، سوم و پنجم، مجموعاً عامل سرمایه فکری حاصل میشود و عامل چهارم نیز عامل محیطی–مکانی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرهوری منابع انسانی؛ کاربریهای آموزشی؛ سرمایهی فکری؛ عوامل محیطی- مکانی؛ استان گیلان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Factors Affecting Human Resource Productivity with Emphasis on the Role of Thought Capital and Environmental-Locational Factors | ||
چکیده [English] | ||
This research is intended to investigate the factors which affect educational application of human resource productivity. This is a descriptive-analytical research which involves faculty members and employers of GilanPayam Noor University. The sample group included 112 subjectsbased on group sampling. Explorative factoranalysis was applied for data analysis. The results indicated that five factors affect educational application of human resource productivity. They contain primary human capital, secondary human capital, structural capital, environmental-locational factors, and communication capital. Thought capital is the result of the combination of the first, second, third, and fifth factors. Environmental-locational factor is exceptional. Therefore, thought capital and environmental-locational factors are regarded as mostly affecting educational application of human productivity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human Resource Productivity, Educational Applications, Thought Capital, Environmental-Locational Factors, GilanPrivince | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,785 |