
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,800,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,339,775 |
شناسایی شیوههای مستندسازی و انتقال تجربههای (حرفهای) اعضای هیئت علمی در دانشگاه اصفهان | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 3، آبان 1394، صفحه 227-254 اصل مقاله (664.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی سیادت1؛ رضا هویدا2؛ سید رسول موسویان* 3 | ||
1دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
3عضو هیات علمی گروه علوم انسانی مجتمع امیرالمومنین اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1393، تاریخ بازنگری: 06 تیر 1394، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1394 | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه یافتن راهکارهای مناسب برای مستندسازی تجربهها و انتقال آنها در دانشگاه اصفهان است تا بر اساس نتایج آن کمیسیون تحول اداری سازمان اقدام به تصمیم گیری نماید. از این منظر مستندسازی تجربههای سازمانی به عنوان یک ضرورت مهم در حوزه مدیریت دانش مورد توجه قرار گرفته است. روش پژوهش به شیوه کیفی است جامعه آماری تحقیق را تمام استادن و اعضای هیئت علمی همه دانشکدههای دانشگاه اصفهان تشکیل میدهند. روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه است. نتایج بهدستآمده نشان داد که حمایت دستیاری و در گام بعد وجود کارگاههای آموزشی از تأثیرگذارترین عوامل در انتقال تجربهها بهشمار میروند و همچنین تأثیر فرایند پژوهشی و مقالهای در رده اول و مکتوبکردن تجربه و تجربه نگاری در رده دوم از تأثیرگذارترین عوامل در مستندسازی تجربههای اعضای هیئت علمی بهشمار میروند. برای تحقق عملی این نتایج، انتخاب یکی از مدیریتهای سازمان به عنوان الگو توصیه شده است تا ضمن مستندسازی، اشکالهای رفعشده و روشهای بهدستآمده به کل سازمان تعمیم یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مستندسازی؛ تجربه؛ تجربهنگاری؛ مدیریت دانش؛ انتقال تجربه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of the Methods of Documentation and Transferring the Professional Skills of the Experienced Faculty Membersto Young Faculty Membersat Esfahan University | ||
نویسندگان [English] | ||
sayyed ali siadat1؛ reza hoveida2؛ | ||
1asistant | ||
2asistant | ||
چکیده [English] | ||
This research is intended to explore appropriate solutions for documentation and transference of experience at Esfahan University for decision-making by the official change committee. Documentation of the experience seem to be a vital step in knowledge management. This is a qualitative research whose population includes all faculty members at all faculties in Esfahan University. Data is collected by interviews. The results indicated that assistance as well as instructive workshops are the most important instruments in transferring experience. Moreover, the effects of research processes and writing down the experience are most import factors of documentation respectively. Choosing one of the departments of the organization as a sample unit can lead us to correct the problems after documentation in order to generalize it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Documentation, Experience, Writing Down Experience, Transferring Experience | ||
مراجع | ||
اسحاقیان مهدی (1386). میخواهم پژوهشگر شوم، تهران: نشر نوشته. پاینده ابوالقاسم (1385)، نهجالفصاحه، تهران: نشر امیرکبیر. جویباری گلدوست و اسلامیان مریم (1389). مستندسازی تجربههای مدیران، تهران: انتشارات کتاب پدیده. درّی، بهروز و محمودصالحی، مهدی (1385). مدیریت تجربه زیربنای مدیریت دانش و توسعه سرمایههای فکری در سازمان، همایش توسعه منابع انسانی تهران: انتشارات آذر. درّی، بهروز و محمودصالحی،مهدی (1389). مدیریت تجربه، تهران: انتشارات سرآمد. دشتی، محمد (1390). نهجالبلاغه، قم: انتشارات امیرکبیر. دهخدا، علیاکبر (1374). دایرهالمعارف فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر. رجاییپور، سعید؛ طاهرپور، فاطمه و جمشیدیان عبدالرسول(1388). فرانوگرایی در نظریههای سازمان و مدیریت، تهران: نشر کنکاش، چاپ اول. زرگر، محمود (1382)، اصول و مفاهیم فناوری اطلاعات، تهران، انتشارات بهینه. سنجری، احمدرضا(1389)، روش تحقیق در مدیریت، تهران، انتشارات عابد. صیف،م. و کرمی، م .(1383)، مدیریت دانایی، رویکردی استراتژیک با تدبیر، تهران: انتشارات آگه. قلیچ لی، بهروز01388). مدیریت دانش، تهران: انتشارات سمت. کیامنش، علیرضا (1390). روشهای تحقیق کمی - کیفی و ترکیبی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. هویدا، رضا؛ سیادت، علی؛ نیکبخت، اکرم و مقدم، اعظم (1389). پارادایم مدیریت دانش، تهران: انتشارات ارکان دانش. Davenport, T. & Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organization Manage what they Know. Boston: HarvardBusiness school Press. English Persian Dictionary (2010). Awirkaloir Pulolions Organization Pulblications Organization. Garrin, D. (1993). Building A Learning Organization H. B. R. Julaug, Vol. 52. 4. Nonaka E. Takeuchi. H. (1995). The Kuowledge Creation Company-How Japonese. Siddiqi, J. & Akhgar, B. (2002). Source Code as Knowledge Based Resources, Software Quality Management, SQM. Merwick; Information Technology for Management; John Willey,( 2002). Wiig, K. (1997). Intergrating Intellectual and Knowledge Management, Long Range Planning, Vol. 30, No. 3, pp: 399-405. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,059 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,674 |