تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,871,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,721,711 |
تأثیر انواع نظامهای پرداخت بر مسئولیتپذیری شغلی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 23، اردیبهشت 1395، صفحه 153-178 اصل مقاله (470.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الناز نجاتی کریم آباد1؛ میر علی سید نقوی* 2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
تاریخ دریافت: 25 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 23 دی 1394، تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی انواع نظامهای پرداخت و تأثیر آن بر مسئولیتپذیری و پاسخگویی کارکنان انجام شده است. پس از انجام مطالعات نظری و معرفی انواع نظامهای پرداخت، مدل مفهومی نهایی طراحی شد که در آن، سه نوع نظام پرداخت (شامل: پرداخت ساعتی، پرداخت بر اساس «ارزیابی عملکرد ذهنی» و پرداخت رقابتی) به عنوان متغیرهای پیشبین و ساعات کاری و پایداری منابع انسانی به عنوان متغیرهای واسطه (میانجی) و مسئولیتپذیری شغلی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد. برای سنجش متغیرها، از پرسشنامۀ استاندارد با طیف پنجگزینهای لیکرت که در مجموع شامل 36 پرسش بود، استفاده شد. جامعۀ آماری شامل 360 نفر از کارکنان بانک ملت منطقۀ شمالغرب تهران میباشد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و SmartPLS نسخه 2 تحلیل شد. نتایج پژوهش، تأثیر منفی انواع نظامهای پرداخت بر مسئولیتپذیری شغلی را نشان داد. همچنین، از میان نظامهای پرداخت ارائهشده، پرداخت رقابتی به خاطر داشنن رابطه مثبت با ساعات کاری و پایداری، مناسب تشخیص داده شد که میتواند بهطور مؤثر توسط سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار پرداخت؛ پایداری؛ مسئولیتپذیری شغلی؛ نظامهای پرداخت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Various Payment Systems on Job Accountability | ||
نویسندگان [English] | ||
elnaz nejati1؛ mirali sayyednaghavi2 | ||
چکیده [English] | ||
This research is aimed at assessment of the effects of various payment systems on accountability and responsiveness of the employees. Having studied the theoretical literature and having introduced the various payment systems, the researchers proposed the final conceptual model. This model included three payment systems: hourly payment, payment on the basis of evaluating mental performance, and competitive payment. These systems were employed as predictive variables, while office hours and human resource constancy were proposed as intermittent variables, and job accountability was regarded as standard variable. A questionnaire based on Likert table, composed of 36 questions, was employed to assess the variables. The research population included 360 employees at Mellat Bank in the north west of Tehran. The data was analyzed by SPSS20 and SmartPLS2. The results indicated that payment systems negatively affected job accountability. Competitive payment system came out to be appropriate due to its positive relation with office hours and constancy. It can be employed effectively by public organizations and companies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Payment Structure, Constancy, Job Accountability, Payment Systems | ||
مراجع | ||
آرمسترانگ، مایکل (1390). مدیریت جبران خدمات. ترجمه: سیدرضا سیدجوادین و همکاران. تهران: انتشارات ارگ. بیرهوف، هانس ورنر (1384). رفتارهای اجتماعی مطلوب از دیدگاه روانشناسی اجتماعی. ترجمه رضوان صدقینژاد، تهران: انتشارات گل آذین. Arkes, H. R., & Blumer, C. (1985). The psychology of sunk cost. Organizational Behavior and Human Decision Processes 35, 124–140
Baker, G., Gibbons, R., & Murphy, K. J. (1994). Subjective performance measures in optimal incentive contracts. Quarterly Journal of Economics Vol. 109. (PP1125–1156).
Barzel, Y., & Yu, B. T. (1984). The effect of the utilization rate on the division of labor. Economic Inquiry Vol. 22. (pp. 18–27).
Coff, R.W. (1997). Human assets and management dilemmas: Coping with hazards on the road to resource-based theory. Academy of Management Review Vol.22. (pp.374- 402).
Cowherd, D. M., & Levine, D. I. (1992). Product quality and pay equity between lower-level employees and top management: An investigation of distributive justice theory. Administrative Science Quarterly Vol.37.(pp.302–320).
DeVoe, S. E., & Pfeffer, J. (2007a). When time is money: The effect of hourly payment on the evaluation of time. Organizational Behavior and Human Decision Processes Vol.104. (pp.1–13).
DeVoe, S. E., & Pfeffer, J. (2009). When is happiness about how much you earn? The effect of hourly payment on the money—happiness connection. Personality and Social Psychology Bulletin Vol.35.(pp. 1602–1618).
Eccles, G. Crance. D.B. (1988). Doing deals: Investment banks at work. Boston: Harvard Bussiness School Press
Ehnert, I. (2009). Sustainable human resource management: A conceptual and exploratory analysis from a paradox perspective. New York: Springer.
Gerhart, B., & Rynes, S. L. (2003).Compensation: Theory, evidence, and strategic implications. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Golden, L., & Altman, M. (2008). Why do people overwork? Oversupply of labor, labor market forces and adaptive preferences. In R. J. Burke, & C. L. Cooper (Eds.), The long work hours culture, Bingley, West Yorkshire UK: Emerald Group Publishing Limited, (pp. 61–83).
Hall, R. 1993. A framework linking intangible resources and capabilities to sustainable competitive advantage. Strategic Management Journal, 14: 607–618.
Hoorens, V., Remmers, N., & van de Riet, K. (1999). Time is an amazingly variable amount of money: Endowment and ownership effects in the subjective value of working time. Journal of Economic Psychology Vol.20. (pp. 383–405).
Kahneman, D., Knetsch, J. L., & Thaler, R. (1990). Experimental tests of the endowment effect and the Coase theorem. Journal of Political Economy Vol.98. (pp. 1325–1348).
Kahneman, D., Knetsch, J. L., & Thaler, R. (1991). The endowment effect, loss aversion and status quo bias.Journal of Political Economy Vol.5. (pp.193–206).
Landrigan, C. P., Rothschild, J. M., Cronin, J. W., Kaushal, R., Burdick, E., Katz, J. T., et al. (2004). Effect of reducing interns' work hours on serious medical errors in intensive care units. The New England Journal of Medicine 351, 1838–1848.
Lawler, Edward E. III. (1971). Pay and Organizational Effectiveness: A Psychological View, New York: McGraw-Hill,
Lazear, E. P., & Rosen, S. (1981). Rank-order tournaments as optimum labor contracts. Journal of Political Economy. Vol. 89. (pp. 841–864).
Levin, Jonathan. (2003) "Relational Incentive Contracts." American Economic Review, Vol. 93, No. 3, pp. 837-57.
MacLeod, Bentley W. (2003). "Optimal Contracting with Subjective Evaluation." American Economic Review, Vol. 93, No. 1, pp. 216-40.
Merriman, K. K. (2014). The psychological role of pay systems in choosing to workmore hours. Journal of Human Resource Management Review Vol.24. (pp. 67–79)
Merriman, K. K., & Deckop, J. R. (2007). Loss aversion and variable pay: A motivational perspective. International Journal of Human Resource Management Vol.18. (pp.1026–1041).
Milgrom, P., & Roberts, J. (1988). An economic approach to influence activities in organizations. American Journal of Sociology Vol 94. (pp. S154-S179).
Ortona, G., & Scacciati, F. (1992). New experiments on the endowment effect. Journal of Economic Psychology 13, 277–296.
Schramm, C. J. (1975). Thompson's assessment of organizations: Universities and the AAUP salary grades. Administrative Science Quarterly Vol.20. (pp. 87–96).
Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. American Economic Review 51, 1–17.
Schwartz, S. H. and G. T. Clausen (1970). "Responsibility, norms, and helping in an emergency." Journal of Personality and Social Psychology Vol.16 (pp.299-310).
Schwartz, S. H. (1975), "The justice of need and the activation of humanitarian norms." Journal of Social Issues Vol.31. (pp.111-136).
Shepard, E., & Clifton, T. (2000). Are longer hours reducing productivity in manufacturing? International Journal of Manpower Vol. 21. (pp. 540–552).
Thaler, R. (1980). Toward a positive theory of consumer choice. Journal of Economic Behavior and Organization Vol.1. (pp. 39–60).
Tversky, A., & Kahneman, D. (1991). Loss aversion in riskless choice: A reference-dependent model. Quarterly Journal of Economics 107, 1039–1061.
Wetzels, M., Schröder, G. & van Oppen, C. (2009). Using Pls Path Modeling For Assessing Hierarchical Construct Models: Guidelines and Empirical Illustration. MIS Quarterly, Vol. 33, No. 1, pp. 177-195.
Whyte, G. (1986). Escalating commitment to a cause of action: A reinterpretation. Academy of Management Review Vol.11. (311–321).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,729 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,478 |