تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,343,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,591,381 |
نگاهی اصلاحی به برنامه فلسفه برای کودکان در بستر حکمت متعالیه | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 25، شماره 34، خرداد 1396، صفحه 153-183 اصل مقاله (410.04 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی عبداللهی1؛ پرستو مصباحی جمشید* 2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2نویسنده مسئول :دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت | ||
تاریخ دریافت: 10 آبان 1395، تاریخ بازنگری: 24 دی 1399، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش پس از تبیین معنای فلسفه در تربیت به تعیین نسبت حقیقت با ساخت معنا و ارتباط آنها با نسبیگرایی پرداخته، و میزان سازگاری و ناسازگاری این برنامه با تعلیم و تربیت اسلامی در بستر فلسفه صدرایی واکاوی میشود. طبق نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، سیالیت هویت انسان برخلاف نگرش پستمدرنی که بستر ظهور برنامه فلسفه برای کودکان است، تغییرات متزلزل معقولیت و تنوع معرفت در حیطه امور قراردادی، بدون التزام به حقیقت قلمداد نمیشود، بلکه آن جوشش و کششی ذاتی، برخاسته از معیار وزین عقل و باور ایمانی در راستای کشف و درک حقیقت است و در مسیر استکمال نفس انسان قرار دارد. هدف این مقاله تبیین، تحلیل و تصحیح برنامه فلسفه برای کودکان متناسب با بسترهای فرهنگی جامعه ایرانی با روش توصیفی ـ تحلیلی است. به نظر میرسد بهرهگیری از نظام فلسفه صدرایی در تبیین چگونگی تکوین و به-کارگیری باورهای عقلی و ایمانی در زمینه تربیت بدرستی میتواند توان دیدگاه اسلام را در زمینه ایجاد و تقویت نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی نشان دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه برای کودکان؛ تربیت اسلامی؛ تربیت در دیدگاه ملاصدرا؛ تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |