تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,868,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,719,491 |
نگاهی اصلاحی به برنامه فلسفه برای کودکان در بستر حکمت متعالیه | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 25، شماره 34، خرداد 1396، صفحه 153-183 اصل مقاله (410.04 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی عبداللهی1؛ پرستو مصباحی جمشید* 2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2نویسنده مسئول :دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت | ||
تاریخ دریافت: 10 آبان 1395، تاریخ بازنگری: 24 دی 1399، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش پس از تبیین معنای فلسفه در تربیت به تعیین نسبت حقیقت با ساخت معنا و ارتباط آنها با نسبیگرایی پرداخته، و میزان سازگاری و ناسازگاری این برنامه با تعلیم و تربیت اسلامی در بستر فلسفه صدرایی واکاوی میشود. طبق نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، سیالیت هویت انسان برخلاف نگرش پستمدرنی که بستر ظهور برنامه فلسفه برای کودکان است، تغییرات متزلزل معقولیت و تنوع معرفت در حیطه امور قراردادی، بدون التزام به حقیقت قلمداد نمیشود، بلکه آن جوشش و کششی ذاتی، برخاسته از معیار وزین عقل و باور ایمانی در راستای کشف و درک حقیقت است و در مسیر استکمال نفس انسان قرار دارد. هدف این مقاله تبیین، تحلیل و تصحیح برنامه فلسفه برای کودکان متناسب با بسترهای فرهنگی جامعه ایرانی با روش توصیفی ـ تحلیلی است. به نظر میرسد بهرهگیری از نظام فلسفه صدرایی در تبیین چگونگی تکوین و به-کارگیری باورهای عقلی و ایمانی در زمینه تربیت بدرستی میتواند توان دیدگاه اسلام را در زمینه ایجاد و تقویت نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی نشان دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه برای کودکان؛ تربیت اسلامی؛ تربیت در دیدگاه ملاصدرا؛ تعلیم و تربیت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A corrective look at the philosophy program for children in the context of transcendent wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamad ali Abdolahi1؛ Parasto Mesbahi2 | ||
1un | ||
2Corresponding author: PhD student in Philosophy of Education | ||
چکیده [English] | ||
In this study, after explaining the meaning of philosophy in education, the relationship between truth and meaning construction and their relationship with relativism is determined, and the degree of compatibility and incompatibility of this program with Islamic education in the context of Sadra philosophy is investigated. According to Mulla Sadra's theory of substantive motion, the fluidity of human identity, contrary to the postmodern view that underlies the emergence of a philosophy program for children, is not a shaky change of rationality and diversity of knowledge in the realm of contractual affairs. The intellect and faith are in the direction of discovering and understanding the truth and are on the path of perfection of the human soul. The purpose of this article is to explain, analyze and correct the philosophy program for children in accordance with the cultural context of Iranian society by descriptive-analytical method. It seems that using the system of Sadra's philosophy in explaining how to develop and apply rational and faith beliefs in the field of education can properly show the power of the Islamic view in creating and strengthening the formal and informal educational system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophy for children, Education in Mulla Sadra's view, Islamic education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |