تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,436 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,300,945 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,552,939 |
تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام | ||
مدیریت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 2، تیر 1392، صفحه 99-126 اصل مقاله (578.97 K) | ||
نویسندگان | ||
پیمان اخوان* 1؛ سیدپیمان خادم الحسینی2 | ||
1مالک اشتر | ||
2علم و صنعت | ||
تاریخ دریافت: 08 اردیبهشت 1393، تاریخ بازنگری: 27 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
مدیریت دانش از عوامل موفقیت بسیاری از سازمانهای پیشرو در جهان امروز است. در زمینه مدیریت دانش اسلامی و از منظر اهل سنت آثاری هست که در آنها منابع مورد استناد، معدودی از آیات قرآن و یکی دو نقل قول از رسول اکرم(ص) بوده است. نیودن پژوهشی مستقل از دیدگاه شیعه با توجه به وجود آیات و احادیث بیشتر و کاربردیتر مروی از سایر معصومین(ع)، اصل امامت ولیعصر(عج) و اجتهاد، انگیزهای برای رفع شکاف موجود شد. هدف این پژوهش فراهم آمدن زمینهای برای بهرهمندی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی از یکدیگر است. روش این تحقیق، کیفی با رویکرد پژوهش فرایند چرخهای تحلیل است. نتایج کلی از مطالعات حاکی از همخوانی مدیریت دانش با مفاهیم و اصول اسلام است تا حدی که میتوان مفاهیم و پایههای مدیریت دانش را با استناد به قرآن، سنت و سیره معصومین(ع) و سایر منابع دانش اسلامی بازشناسایی و تعریف کرده و گسترش و توسعه داد و در راستای مدیریت دانش اسلامی مورد استفاده قرار داد. در همین راستا الگوی ترکیبی مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی عرضه شد. چنین مطالعهای نخستین بار به بررسی تطبیقی مدیریت دانش و مدیریت دانش اسلامی بر پایه احادیث و تبیین رابطه قرآن و علم بویژه دانش روز از دیدگاه منابع شیعی میپردازد. این پژوهش به عنوان کاری نو در زمینه مدیریت دانش با کاربردهای متعددی که در زمینههای مختلف مذهب شیعی نظیر آموزش، تبلیغ، دعوت اسلامی و... میتواند داشته باشد به دانش افزایی در زمینه های یاد شده منجر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ مدیریت دانش اسلامی؛ مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی؛ مدل ترکیبی مدیریت دانش اسلامی ـ شیعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,302 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,303 |