تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,332,723 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,575,172 |
تبیین سیرهی تربیتی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 27، شماره 42، خرداد 1398، صفحه 27-53 اصل مقاله (644.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فرامرز محمدی پویا* | ||
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 01 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تبیین سیره تربیتی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه است. برای تبیین بهتر این سیره، باید آن را در ابعاد مختلف تربیتی مورد بررسی قرار داد و از آنجا که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان سندی بالادستی در نظام تعلیم و تربیت کشور، تقسیم بندی جامعی از ابعاد تربیت آدمی نموده است، لذا سیره تربیتی امام سجاد(ع) بر اساس ابعاد این سند مورد تبیین قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و به صورت تحلیل محتوای کیفی بوده، بدین صورت که ابتدا مؤلفه های سند تحول بنیادین در هریک از ساحت های ششگانه تربیتی مورد استخراج قرار گرفته و پس از اعتباربخشی توسط تعدادی از صاحب نظران، متن کامل صحیفه سجادیه با توجه به مؤلفه های ساحت های شش گانه تربیتی مورد تحلیل قرار گرفته و با استخراج مصادیق مرتبط با آنها، سیره تربیتی امام سجاد(ع) تبیین گردید. یافتهها حاکی از آن است که امام سجاد(ع) به تمام ساحتهای تربیت آدمی(اعتقادی، عبادی و اخلاقی- اجتماعی و سیاسی- زیستی و بدنی- اقتصادی و حرفهای- زیباییشناختی و هنری- علمی و فناورانه) توجه داشته اند و از همینرو میتوان سیرهی تربیتی ایشان را به عنوان اسوه ای حسنه، نه تنها در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور بلکه در هویت بخشی به سبک زندگی افراد جامعه، به شمار آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
امام سجاد(ع)؛ سیره تربیتی؛ صحیفه سجادیه؛ سند تحول بنیادین | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. صحیفه سجادیه (1392)، ترجمه حسین انصاریان، چاپ دوم. تهران: انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن کریم. آقابزرگ تهرانی (بیتا)، الذریعه الیتصانیفالشیعه، چاپ دوم، بیروت: دار الأضواء. ابراهمیفر، علیاصغر (1385)، بررسینظامتربیتی صحیفهسجادیه، چاپ اول، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما: نشر دفتر عقل. الطریحی، فخرالدین (1408ه.ق)، مجمعالبحرین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ایرانمنش، فاطمه و رستمی نسب، عباسعلی (1395)، روشهای تربیت عقلانی در صحیفه سجادیه، فصلنامه معرفت، سال25، شماره228: 26- 13. ایزدی، مهدی و مهدویمنش، حسین (1391)، پیجویی خانواده و کارکردهای تربیتی آن در آموزههای امام سجاد (ع) باتأکیدبر شیوههای انحرافزدایی و فضیلتافزایی، دوفصلنامه مطالعات قرآن و حدیث. سال6، شماره1: 86- 45. پاکسرشت، محمد (1397)، بررسی جایگاه تربیت اعتقادی در برنامه درسی دین و زندگی دوره دوم متوسطه و آسیبشناسی آن، فصلنامه جامعهشناسی آموزشوپرورش، سال 9، شماره 9: 66- 49. داوودی، محمد (1389)، تربیتاخلاقی، چاپ سوم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1371)، مبانیاقتصاداسلامی، چاپ اول. تهران: سازمان سمت. راغب اصفهانی (1373ه.ق)، مفرداتفیغرایبالقرآن، طهران: مکتبه البوذر جمهوری مصطفوی. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ( آذر ماه1390)، تهران: شورای عالی انقلاب اسلامی. شریعتمداری، علی (1386)، اصول و فلسفه تعلیموتربیت، چاپ سیودوم، تهران: انتشارات امیرکبیر. شعارینژاد، علیاکبر (1376)، فلسفه آموزش وپرورش، چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر. صالحی، اکبر و تهامی، رحیمه السادات (1388)، بررسی و تحلیل عوامل و موانع مؤثر در تربیت دینی برمبنای سخنان حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه، دوفصلنامه تربیت اسلامی. سال4، شماره 9: 94-75. صدر، حسن (1383)، تأسیسالشریعه، تهران: مؤسسه اعلمی. فایضی، علی و آشتیانی، محسن (1375)، مبانی تربیت و اخلاق اسلامی، قم: انتشارات روحانی. فیروزآبادی، مجدالدین محمد (1412ه.ق)، القاموسالمحیط، بیروت: داراحیاءالتراث العربی. کرمیان، وحید و علیاکبرخانی، حسین (1396)، الگوی تربیتی مبتنیبر سیره امام سجاد(ع)، سومین کنفرانس روانشناسی و علوم رفتاری: 20-1. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، تهران: دبیرخانه شورایعالی آموزشوپرورش. مجلسی، محمدباقر (1403ه.ق)، بحارالانوارالجامعه لدرراخبارالائمه الاطهار(ع)، به کوشش یحییالعابدی، بیروت: مؤسسه الوفاء. مجلسی، محمدباقر (بی.تا). بحارالانوار الجامعه الدرر اخبار الائمه الاطهار(ع). جلد14و45و86، بیروت: مؤسسه الوفاء. مرزوقی، رحمت اله (1384)، انسان و تربیت ازمنظر صحیفه سجادیه، اندیشه دینی، سال5، شماره15: 98- 87. مزینانی، محمدصادق (1382)، روشهای تربیتی سیاسی کارگزاران ازمنظر امام علی علیهالسلام، حکومت اسلامی، سال ششم، شماره 22: 39-27. مطهری، مرتضی (1371)، تعلیموتربیت در اسلام، تهران: انتشارات صدرا. مطهری، مرتضی (1394)، مجموعه آثار، جلد سوم. تهران: صدرا. ملاسلمانی، فرشته؛ قائمی، علی و بهشتی، سعید (1389)، بررسی مبانی تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه، روانشناسی تربیتی، سال6، شماره17: 145-119. میالاره، گاستون و یال، ژان (1370)، تاریخ جهانی آموزشوپرورش، ترجمه محمدرضا شجاع رضوی، جلد 1و2، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. میرشاه جعفری، سیدابراهیم و مقامی، حمید (1384)، رهیافتی به نظام تربیتی اسلام از نگاه صحیفه سجادیه، اندیشه دینی، سال5، شماره15: 118- 99. نادری، امیر؛ آرایی، حمیدرضا و شیرزاد نشلی، حمیدرضا (1392)، شیوههای تعلیموتربیت ازمنظر امام سجاد(ع) باتکیهبر صحیفه سجادیه، بصیرت و تربیت اسلامی، سال10، شماره26: 161-133. نیکزاد، محمود (1375)، کلیات فلسفه تعلیموتربیت، تهران: انتشارات کیهان. وفائی، رضا؛ فضلاله قمشی، سیفاله و طالعیفرد، احمد (1396)، بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی. سال2، شماره2: 154- 131. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 983 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 530 |