تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,090 |
طراحی و تبیین مدل معماری دانش منابع انسانی در سازمانهای دانشبنیان | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 37، مهر 1398، صفحه 37-68 اصل مقاله (1.59 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبداله ساعدی1؛ رضا سپهوند* 2؛ نجم الدین موسوی3؛ محمد حکاک4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2دانشگاه لرستان | ||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 فروردین 1398، تاریخ بازنگری: 06 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین مدل معماری دانش منابع انسانی در سازمانهای دانشبنیان با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و بهصورت کیفی و کمی است که ازنظر هدف، کاربردی و حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را شرکتهای دانشبنیان استان لرستان تشکیل میدهد که 30 نفر از خبرگان آنها براساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه است. در بخش کیفی، برای شناسایی عوامل، دادهها و اطلاعات بهدستآمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزارAtlas.ti و روش کدگذاری داده بنیاد بر مبنای رویکرد استرواس و کوربین تحلیل شد و مؤلفه و شاخصهای معماری دانش منابع انسانی شناسایی شدند. همچنین در بخش کمی پژوهش، با استفاده از نرمافزارMatlab و روش مدلسازی ساختاری تفسیری مدل نهایی پژوهش تدوین و ارائهشده است. یافتههای پژوهش دربرگیرنده شاخصها و مؤلفههای معماری دانش منابع انسانی و ارائه مدل معماری دانش منابع انسانی در سازمانهای دانشبنیان است. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری دانش؛ معماری دانش منابع انسانی؛ رویکرد ساختاری تفسیری؛ سازمانهای دانشبنیان | ||
مراجع | ||
عبدالهی، مریم؛ حسین زاده، علی (1397). بررسی تأثیر معماری دانش بر هویتسازمانی با تأکید بر نقش میانجی توانمندسازیروانشناختی و سرمایه اجتماعی (موردمطالعه: کارکنان شهرداری مشهد)، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی،سال پانزدهم، 113-142. علامه، سید محسن؛ عسگری، نوربخش؛ خزایی پول، جواد (1395). بررسی فرهنگسازمانی بر عملکرد سازمانی: تأکید بر نقش تسهیم دانش و چابکی سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن، مدیریت فرهنگسازمانی، 14(2)، 453-474. محمدی فاتح، اصغر؛ جوکار، علی (1391). استقرار مدیریت دانش در نیروهای مسلح، ارائه مورد کاوی تطبیقی از صنایع هوافضای کشورهای دیگر، مدیریت نظامی، 44(11)، 123- 158. Atapattu, M. & Ranawake, G. (2017). Transformational and Transactional Leadership Behaviours and their E®ect on Knowledge Workers' Propensity for Knowledge Management Processes, Journal of Information & Knowledge Management, 16(3), 1-23.
Atapattu, M. (2018). High performance work practices and knowledge workers’ propensity for knowledge management processes, Knowledge Management Research & Practice,1-11.
Balamurugan, A. & Abdul Zubar, H. (2019). An integrated approach to performance measurement, analysis, improvements and knowledge management in healthcare sector,International Journal of Knowledge Management Studies, 10(1), 84-99.
Bardolet, C. Sellens, J. & Royo, M. (2018). Knowledge Workers and Job Satisfaction: Evidence from Europe, Springer Science +Business Media, LLC, J Knowl Econ, 1-25.
Chevron, J. S. (2001).Developing an integrated enterprise-wide knowledge architecture. Paper presented at the APQC conference of Next Generation KM, APQC, Houston, TX: pp. 1-20.
Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation, and firm performance, Journal of Knowledge Management, 3(9), 101–115,
Dragoni, M., Tonell, S. & Moretti, G. (2017). A Knowledge Management Architecture for Digital Cultural Heritage, Journal on Computing and Cultural Heritage, 10(3), 1-18.
Evers, H. D. (2008). Knowledge hubs and knowledge clusters: Designing a knowledge architecture for development. Paper presented at the conference of Knowledge Architecture for Development: Challenges ahead for Asian Business and Governance, Singapore, SMU.
Govender, L., Peruma, R. & Perumal, S. (2018). Knowledge management as a strategic tool for human resource management at higher education institutions, South African Journal of Information Management, 20(1), 1-10.
Huang, J.J., Tzeng, G.H. & Ong, C.S. (2005). Multidimensional data in multidimensional scalingusing the analytic network process, Pattern Recognition Letters, 26 (6),755-767.
Holm, J., Olla, P., Moura, M. & Warhaut, M. (2006). Creating architectural approaches toknowledge management: an example fromthe space industry, Journal Of KnowledgeManagement, 10(2), 36-51.
James, M. (2019).Knowledge acquisition and firm competitiveness: the role of complements and knowledge source,Journal of Knowledge Management, 23(1), 46-66.
Kamhawi, E. (2010). The three tiers architecture of knowledgeflow andmanagement activities, Information and Organization, 7(1), 169- 186.
Kianto, A., Shujahat, M., Hussain, S., Nawaz, F. & Ali, M. (2018).The impact of knowledgemanagement on knowledgeworker productivity, Baltic Journal of Management,1-21.
Lasnik, V. E. (2000). Architects of knowledge: an emerging hybrid profession for educational communications, in: STC’s 50th Annual Conference, Dallas TX. pp.: 132-136.
Makowsky, M. & Wang, S. (2017). Embezzlement,Whistleblowing, andOrganizational Architecture: An Experimental Investigation, Journal of Economic Behavior and Organization, 15(4), 1-44.
Mishra, P., Kishore, S. & Shivani, Sh. (2018). The Role of Information Technology for Knowledge Management: An Empirical Study of the IndianCoal Mining Industry, Journal of Global Information Technology Management,21(3), 208-225.
Nick Bontis, A. (2016). Negotiate, reciprocate, or cooperate? The impact ofexchange modes on inter-employee knowledge sharing, Journal of Knowledge Management, 20(4), 1-60.
Njiraine, D. (2019). Enabling Knowledge Sharing Practices for Academic and Research in Higher Education Institutions, Information and Knowledge Management, 9(3), 82-89.
Ravi V. & Shanker R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics; Technological Forecasting and Social Changes,72.
Royal, C., Evans, J. & Windsor, S. (2014). The missing strategic link – human capital knowledge, and risk in thefinance industry – two mini case studies, An International Journal of Entrepreneurial Finance, 16(3), 189-206.
Ruzicic, V. & Micic, Z. (2017). Creating a strategic national knowledge architecture: A comparative analysis of knowledge source innovation in the ICS subfields of multimedia and IT security, Journal computers & security, 18(5), 455-466.
Sandkuhl, K. (2015). Patten-Based Knowledge Architecture For Information Logistics, Revista Investigacion Operacional, 36(1), 36-44.
Snyman, R., & Kruger, C. J. (2004). The interdependency between strategic management and strategic knowledge management. Journal of knowledge management8: 5-19.
Tsai, S. (2018). Innovative behaviour of knowledge workers and social exchange attributes offinancial incentive: implicationsfor knowledge management, Journal of Knowledge Management, 22(8), 1757-1781.
Tyugu, E. (2005). Understanding knowledge architectures, Knowledge-Based Systems, 19(3), 50- 56.
Wickramasinghe, N. (2003). Do We Practise What We preach? Are Knowledge Management Systems in Practice Truly Reflective of Knowledge Management Systems in theory?.Business Process Management Journal, 9(3), 295-316.
Wipawayangkool, K. & Teng, J. (2018). Profiling knowledge workers’ knowledge sharingbehavior via knowledge internalization,Knowledge Management Research & Practice,9 (2), 1-14.
Wulf, A. & Butel, B. (2017). Knowledge sharing and collaborative relationships in business ecosystems and networks - a definition and a demarcation,Industrial Management &DataSystems, 8(4), 1-25.
Zaim, H., Keceli, Y., Jaradat, A. & Kastrati, S. (2018). The effects of knowledge management processes on human resource management: Mediating role of knowledge utilization, Journal of Science and Technology Policy Management, 9(3), 310-328. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13,897 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,786 |