تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,436 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,301,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,553,417 |
مطالعه تجربی اثر ضخامت دیافراگم بر موقعیت تخت شدن موج شوک در لوله شوک گازی | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 58، دی 1398، صفحه 83-94 اصل مقاله (960.41 K) | ||
نوع مقاله: مکانیک جامدات | ||
نویسندگان | ||
جمال زمانی* 1؛ فروغ سردارزاده2 | ||
1خواجه نصیر | ||
2گروه ساخت و تولید،دانشکده مکانیک،دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 09 مهر 1398، تاریخ پذیرش: 24 دی 1398 | ||
چکیده | ||
لوله شوک یکی از تجهیزاتی است که با ایجاد اختلاف فشار بین دو ناحیه آن (درایور و دریون) و حذف دیافراگم، قابلیت تولید موج شوک با زمان خیز بسیار کوتاه را دارد. در این تحقیق موج شوک صفحهای و فاصلهایجاد آن در طول بخش دریون مورد بررسی تجربی قرار گرفته است. با استفاده از سه حسگر فشار پیزو رزیستیو، فشار موج شوک در مقاطع مختلف در طول لوله شوک و همچنین در فاصلههای شعاعی مختلف اندازهگیری شد. این آزمایشها با سه دیافراگم دارای ضخامتهای mm ۱/۰، ۲/۰ و ۳/۰ از جنس مایلر تکرار شد. نتایج آزمایشها با استفاده از نرمافزار TRAww که نرمافزاری برای پردازش سیگنالهای حسگر فشار از طریق دیتالاگر است، استخراج شده و فاصله صفحهای شدن موج شوک برای دیافراگمهای مختلف به دست آمد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که با افزایش ضخامت دیافراگم و درنتیجه افزایش فشار انفجار (فشار ناحیه درایور) فشار موج شوک ایجادشده افزایش یافته و موج شوک صفحهای در فاصله دورتری در بخش دریون ایجاد میشود. طول دوره یکنواختی با دیافراگم mm ۱/۰ کمتر از دو دیافراگم دیگر بوده و موج شوک صفحهای ایجادشده تا انتهای لوله شوک پایدار نبود. همچنین میزان افت فشار در دریون پس از پارگی دیافراگم، با افزایش ضخامت دیافراگم افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
لوله شوک؛ بارگذاری دینامیکی؛ موج شوک صفحهای؛ فشار دینامیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |