تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,370,275 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,617,119 |
ظرفیت استعاره متناظر در کشف مبانی تعلیموتربیت اسلامی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 28، شماره 47، مرداد 1399، صفحه 5-32 اصل مقاله (725.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رخساره قصوری درگاهی1؛ طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی* 2؛ بختیار شعبانی ورکی3؛ مجتبی الهی خراسانی4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استاد گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
4استادیار و مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی | ||
تاریخ دریافت: 05 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، تبیین نقش استعاره در شکل متناظر و تمایز آن با برداشت صرفاً ادبی و زیباییشناختی و یا صرف الهامبخشی، بهمنظور افزایش دقت علمی در تعلیموتربیت اسلامی است. برایاینمنظور، چنین استدلال شد که استعاره متناظر باتوجهبه تکیه صرف بر متن دینی و نیز غیرانتخابیبودن کلیت و چارچوب آن میتواند بدیل مناسب رویکردهای موجود برای ارائه مبانی و اصول تعلیموتربیت اسلامی باشد. این الگوی استعاری دارای ویژگیهای محوریت علم بهجای تربیت، ذکر جزئیات در مقابل کلیت، پیوند توأمان علم و تربیت بهجای رابطه پیوستاری و نقش مبنایی در مقابل نقش تکمیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی استعاری؛ استعاره متناظر؛ نوعشناسی گزارههای دینی | ||
مراجع | ||
آرمند، محمد (1390)، از Education تا تعلیموتربیت؛ تحلیلی بر مفهوم تعلیموتربیت، ماهنامه سوره، ش 52 ـ 53: 62 ـ 65. امانی، رضا و شادمان، یسرا (1391)، چگونگی معادلیابی استعارههای قرآنی در فرایند ترجمه، مطالعات قرآن و حدیث، سال پنجم، پیاپی 10: 139 ـ 168. باقری، خسرو (1385)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول، تهران: مدرسه. باقری، خسرو (1389)، الگوی مطلوب آموزشوپرورش در جمهوری اسلامی ایران، تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان. باقری، خسرو (1394)، رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیموتربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. باقری، خسرو (1396)، یک رؤیا در دو بستر؛ تنشزدایی از دانشگاه و علوم انسانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. بناری، علیهمت (1390)، رابطه تعلیموتربیت باتأکیدبر دیدگاه اسلام، اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال سوم، ش 2: 37 ـ 56. بهشتی، سعید (1392)، واکاوی امکان تأسیس فلسفه تعلیموتربیت اسلامی برمبنای حکمت متعالیه، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلام، سال بیستویکم، دوره جدید، ش 19: 9 ـ 30. حسینی، سیدعلیاکبر (1379)، تعلیموتربیت اسلامی، مبانی و أصول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شمیسا، سیروس (1371)، بیان، تهران: فردوس. شریعتمداری، ع | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 524 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 313 |