تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,282 |
شبیهسازی عددی اثر بالک مشبک بر نیروهای آیرودینامیکی یک موشک | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 25، تیر 1399، صفحه 179-189 اصل مقاله (535.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر نادری1؛ خشایار یزدانی2؛ امیرحمزه فرج الهی* 3؛ محسن رستمی4؛ محمدرضا سلیمی5 | ||
1دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه امام علی | ||
2دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه گیلان | ||
3دانشگاه امام علی (ع) | ||
4دانشکده مهندسی، دانشگاه امام علی | ||
5پژوهشکده هوافضا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 04 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
در تحقیق حاضر با استفاده از حل عددی به پیشبینی میدان جریان و نیروهای آیرودینامیکی سه نوع موشک با طراحی مختلف بالکها و نیز مقایسه بالک معمولی و مشبک پرداخته شده است. یکی از مهمترین پارامترهایی که در پایداری و عملکرد موشک بسیار حائز اهمیت است، بالکها هستند. طراحی و بهینهسازی این بالکها میتواند اثرات قابل توجهی در کارآیی آیرودینامیکی و مانورپذیری موشک داشته باشند. نتایج در محدوده اعداد ماخ 5/0 تا 3 و زوایه حمله 0 تا 10 درجه استخراج شدهاند. در این مطالعه پارامترهایی نظیر نیروی پسا، نیروی برآ، میدان جریان و توزیع عدد ماخ مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که بالک مشبک در موقعیت دم، بیشترین نیروی پسا را ایجاد میکند. همچنین نتایج نشان دادند که نیروی برآ برای موشک با بالک مشبک در موقعیت دم، از دو موشک دیگر (موشک معمولی و موشک کانارد مشبک) بیشتر است و با افزایش زاویه حمله مقدار نیروی برآ نیز بیشتر میشود. گشتاور لولایی نیز برای بالکهای قرارگرفته در موقعیت کانارد، برای بالک مشبک مقادیر کمتری را نسبت به بالک معمولی نشان میدهد. با توجه به نتایج بهدستآمده نیروی پسا از اعداد ماخ زیر صوت به سمت اعداد ماخ فراصوت روند افزایشی داشته و در اعداد ماخ مافوق صوت کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، با افزایش عدد ماخ به سمت اعداد ماخ فراصوتی، امواج عمودی در جلوی بالک تشکیل شده و سبب افزایش شدیدی در نیروی پسا شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بالک معمولی؛ بالک مشبک؛ حل عددی؛ نیروهای آیرودینامیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical Investigation of the Effect of Lattice Fin on the Aerodynamic Forces of a Missile | ||
نویسندگان [English] | ||
ali asghar naderi1؛ khashayar yazdani2؛ amirhamzeh farajollahi3؛ Mohsen rostami4؛ mohammad reza salimi5 | ||
1department of mechanical engineering, imam ali university | ||
2department of mechanical engineering, gilan university | ||
3Department of Mechanical Engineering, Imam Ali University, Tehran, Iran | ||
4department of engineering, imam ali university | ||
5Astronautical Systems Research Institute Aerospace Research | ||
چکیده [English] | ||
In the present study, using numerical solution to predict the flow field and aerodynamic forces of three types of missile with the different designs of the fin and also to comparison of the ordinary and lattice fin. One of the most important parameters in the stability and performance of a missile is the fins. The design and optimization of these fins can have significant effects on the aerodynamic efficiency and maneuverability of the missile. The results are presented in the range of Mach numbers 0.5 to 3 and the angle of attack 0 to 10 degrees. In this study, parameters such as drag force, lift force, flow field, and Mach number distribution were analyzed. The results showed that missile with lattice fin in the tail position; it produced the greatest drag force. Also, the lift force for the missile with lattice fin in the tail position is higher than the other two missiles (ordinary and lattice canard) and increases with increasing angle of attack. The momentum forces for fins located in the canard position shows less value for the lattice fin than the flat fin. The results show that the drag force also increased from subsonic Mach numbers to supersonic Mach numbers, and then decreased with rising Mach numbers. In addition, with the increase of Mach number to the hypersonic Mach numbers, normal shock waves are formed in front of the fin, causing a sharp increase in drag force. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ordinary fin, Lattice fin, numerical solution, aerodynamic forces | ||
مراجع | ||
Yue, C. G., Chang, X. L., Yang, S. J., and Zhang, Y. H., “Numerical Simulation on Aerodynamic Characteristic of an Air-to-Air Missile”, In International Workshop on Computer Science for Environmental Engineering and EcoInformatics, Springer, Berlin, Heidelberg, pp. 472-476, 2011.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |