تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,103 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,998,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,264,019 |
نقشهای آموزگاران در آموزش دین | ||
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 29، شماره 50، خرداد 1400، صفحه 207-229 اصل مقاله (902.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم شریفی دروازه1؛ احمد رضا نصر اصفهانی* 2؛ سید ابراهیم میرشاه جعفری3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان | ||
2نویسنده مسئول: استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 25 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 01 دی 1398، تاریخ پذیرش: 08 دی 1399 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، واکاوی تجارب زیسته آموزگاران و متخصصین علوم دینی و تربیتی درخصوص نقشهای آموزگاران در آموزش دینی در دوره دوم دبستان است. برای دستیابی به این هدف از مصاحبه نیمهساختاریافته با آموزگاران و متخصصین استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش کدگذاری و مقولهبندی استفاده شد. پس از تجزیهوتحلیل، دادههای حاصل از مصاحبه درخصوص نقشهای معلم در آموزش دینی، به سه مقوله متخصص و بادرایت، ارتباط عاطفی معلم (دوست و راهنما) و نقش الگویی دستهبندی شد. ایفای هریک از نقشها نیازمند الزامات و تدابیری از جانب معلم است تا اثرگذار باشد. معلم بهعنوان متخصص و مدبر باید دارای قابلیتهای علاقه و تسلط لازم بر موضوعات دینی توانایی تشخیص و عملکرد مناسب در موقعیتهای تربیتی باشد. برقراری ارتباط عاطفی و صمیمی با دانشآموزان نیز، با استفاده از عملکردهای مناسب آموزگار ازقبیل گفتگوی ساده و خودمانی با دانشآموزان، استفاده از روشهای تشویقی متنوع، شوخطبعی و روحیه شاد و فعالیتهای محرک و غیررسمی میسر میشود. ازهمهمهمتر، معلم برای اینکه بهعنوان الگو مورد توجه دانشآموزان قرار گیرد، باید بین گفتار و رفتارش تناسب وجود داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش دینی؛ نقشهای معلم؛ الگو؛ دوست و راهنما؛ متخصص و بادرایت | ||
مراجع | ||
آلمراد، آسیه؛ فردانش، هاشم؛ مهرمحمدی، محمود و طلایی، ابراهیم (1396)، واکاوی ماهیت راهیابانه تدریس: رویکرد مطلوب در تبیین کنش معلمی مبتنیبر موقعیت عمل، فصلنامه تدریسپژوهی، 5 (2)، 107 ـ 83. استراس، آنسلم و کوربین، جولیت (1390)، اصول روش تحقیق کیفی (نظریه مبنایی رویهها و روشها)، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهرانی، مجتبی (الف 1394)، ادب الهی: مبانی تربیت، چ سوم، تهران: مؤسسه فرهنگی ـ پژوهشی مصابیحالهدی. تهرانی، مجتبی (ب 1394)، ادب الهی: تربیت مربی، چ سوم، تهران: مؤسسه فرهنگی ـ پژوهشی مصابیحالهدی. تولستوی، لئو(1373)، نقش دینی هنر، فصلنامه هنر،(6): 36 ـ 23. شریفزاده، بهمن (1386)، آموزش دین در فاصله از پرورش دینی، کتاب نقد، (42): 169 ـ 181. صفایی حائری، علی (1388)، تربیت کودک: نقش معلم، روش تربیت کودک، عوامل تربیت کودک، قم: لیلۀالقدر. گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس (1394)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران: سمت و دانشگاه شهید بهشتی، ج دوم. مرادی، مسعود؛ فردانش، هاشم؛ مهرمحمدی، محمود و موسیپور، نعمتالله (1390)، مبانی و ویژگیهای یک الگوی تدریس برای انواع دانش روش کاری، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 7 (20): 129 ـ 95. مرکز فرهنگ و معارف قرآن (1382)، دایرةالمعارف قرآن کریم، جلد: 7، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم. Dewey, J. (1938). Experience and education. New York: Collier.
Fenstermacher, G., & Richardson, V. (2001). Manner in Teaching: the study in four parts. Curriculum Studies, 33(6), 631-637.
Fenstermacher, G., & Richardson, V. (2005). On making determinations of quality in teaching. Teachers College Records, 107(1), 186-213.
Fenstermacher, G. (2001). On the concept of manner and its visibility in teaching practice. Curriculum Studies, 33(6), 639-653.
Huang, Y. C., & Lin, S. H. (2014). Assessment of Charisma as a Factor in Effective Teaching. Educational Technology & Society, 17(2), 284-295.
Shulman, L. S., & Shulman, J. H. (2004). How and what teachers learn: A shifting perspective. Journal of Curriculum Studies, 36 (2), 257-271.
Wolk, S. (2008). Joy in school. The Positive Class room,66, )1(,8-15. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 273 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |