تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,018,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,280,503 |
تبیین اهداف تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب | ||
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 29، شماره 53، بهمن 1400، صفحه 101-121 اصل مقاله (642.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا منظری توکلی1؛ مرضیه کهنوجی* 2 | ||
1استادیار، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
2نویسنده مسئول: استادیار، علوم تربیتی، گروه معارف اسلامی و عمومی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 07 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 20 دی 1399 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تبیین و بررسی اهداف تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب است. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده است . بدینصورت که ابتدا اهداف موجود در بیانیه شناسایی و احصاء شدند و سپس هر یک از اهداف به فراخور ارتباط، در یکی از ساحتهای ششگانهی تربیت قرار داده شدند و سپس مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش حاضر، نشان میدهد که اهداف تربیتی ساحت اجتماعی- سیاسی بسامد بسیار بالایی را به خود اختصاص دادهاند. تبیین اهداف در این ساحت، تعهد افراد را در فعالیتهای سیاسی- اجتماعی تقویت میکند و باعث نقشآفرینی و درنهایت کسب اعتبار بیشتر برای جامعه ایران اسلامی در جوامع بینالمللی میگردد. اهداف ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی دومین بسامد را به خود اختصاص دادهاند و این بدین معنا است که اگر تمام شرایط نقشآفرینی مهیا باشد ولی نسبت به اهداف ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی کوتاهی شود، نمیتوان به هدف نهایی تربیت که همان رضوان الهی است، نائل آمد. بسامد اهداف ساحت اقتصادی و حرفهای با ساحت علمی و فناوری قرابت بیشتری دارد که بیانگر ارتباط نزدیک این ساحات با یکدیگر است، چراکه پیرو تجهیز و تقویت زیرساختهای علمی و فناوری، ساحت اقتصادی و حرفهای رونق پیدا میکند و کمترین بسامد مربوط به ساحتهای زیباییشناختی و هنری و زیستی – بدنی است که بیانگر این مهم است که چنانچه در یک جامعه بشری دستورالعملهای جامع و کافی برای تقویت و توسعه سایر ساحات وجود داشته باشد و زمینههای استقرار و پیادهسازی دستورالعملها وجود داشته باشد، خودبهخود ساحتهای هنری و زیباییشناختی و زیستی – بدنی توسعه مییابند و زمینههای نشاط و امیدبخشی و توجه به ظرفیتهای انسانی محقق میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیانیه گام دوم انقلاب؛ تربیت؛ اهداف تربیت | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، عیسی (1392)، فلسفه تربیت ،چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
اعرافی، علیرضا، بهشتی، محمد، فقیهی، علینقی و ابو جعفری، مهدی (1396)، درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی(2) اهداف تربیت از دیدگاه اسلام،چاپ سیزدهم،تهران: سمت.
امینی سابق، زینالعابدین، ردایی، هادی و ساده، احسان (1398)، تبیین نظریه مسئولیت اجتماعی جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر حکمرانی خوب، فصلنامه مدیریت کسبوکار، شماره 43: 133-157.
آقا محمدی، جواد (1396)، تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی،اهداف و شاخصها، فصلنامه تربیت تبلیغی، سال هفتم، شماره 17 و 18: 5-27.
باقری، خسرو (1393)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی،جلد اول، چاپ سی و سوم، تهران: انتشارات مدرسه.
پور عباسی، عطاءالله، امامی رضوی، سید حسن، خیری، زهرا، نقوی الحسینی، سلماز سادات و لاریجانی، باقر (1398)، تبیین جایگاه بیانیه گام دوم انقلاب در اسناد سیاستی جمهوری اسلامی ایران و الگوی پیادهسازی مفاهیم آن در نظام آموزش عالی سلامت، فصلنامه طب و تزکیه، دوره بیست و هشتم، شماره 3 : 1-10.
حسینی زاده، سید علی (1399)، غایت تربیت اسلامی از دیدگاه اسلامی،نشریه تربیت اسلامی،سال پانزدهم،شماره 31: 67-87.
خدابخشی هفشجانی، نسرین (1399)، تأثیر گام دوم انقلاب در حوزه معنویت و اخلاق بر کیفیت زندگی کاری کارکنان، فصلنامه مطالعات رهبری فرهنگی، سال دوم، شماره 1، پیاپی 2: 48-70.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد،(1404ق)،المفردات فی غریب القرآن، بیروت : دارالعلم.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش،(1390)، تهران: شورای عالی انقلاب اسلامی.
کهنوجی، مرضیه،( 1396)،بررسی رابطه بین قاطعیت و همدلی اعضای هیأت علمی دارای پستهای مدیریتی(مطالعه موردی: دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان)،نشریه مدیریت فردا،سال شانزدهم:147-156.
متوسلی، محمود (1392)، توسعه اقتصادی: مفاهیم، مبانی نظری، نهادگرایی و روششناسی، چاپ ششم، تهران: سمت.
محمدی پویا،فرامرز و ترکاشوند،سینا (1399)، تربیت زمینهساز تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه مقام معظم رهبری( مدظلهالعالی)،نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی،سال بیست و هشتم، شماره 46: 103-124.
محمدی پویا، فرامرز، (فرامرز بیجنوند)؛ صالحی، اکبر و مومی وند، فاطمه (1394)، تحلیل محتوای نهجالبلاغه بر اساس ساحتهای ششگانهی تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش،فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، سال سوم، شماره دهم:63-81.
محمودی، عباس و زعفرانی، هانی (1398)، شناخت کلیدواژههای امنیتی بیانیه گام دوم و تطبیق آن با واژگان معادل قرآنی و حدیثی، فصلنامه دانشها و آموزههای قرآن و حدیث،سال دوم، شماره هفتم: 89-116.
ملکوت، محمدجواد (1399)، جایگاه جامعۀ اسلامی در بیانیۀ گام دوم انقلاب و نقش ناجا در تحقق آن،نشریه دانش انتظامی استان خراسان جنوبی، سال نهم، شماره 1، پیاپی 32: 86-101.
هاشمی، سید حسین (1388)، چیستی و اهداف تربیت، فصلنامه پژوهشهای قرآنی، سال پانزدهم، شماره 60-59: 30-71. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 887 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 445 |