تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,961 |
احتکار دانش در مقابل پنهانسازی دانش: مروری بر ادبیات | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 17، شهریور 1401، صفحه 181-226 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نوری* 1؛ مهدی خیراندیش2؛ حسین عباسیان3؛ روح اله نوری4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت دولتی، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4گروه آموزشی مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 24 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 15 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
با گسترش مطالعات در حوزه مدیریت دانش به عنوان مدیریت مهمترین مزیت سازمانهای کنونی، مفاهیم نوظهور مهمی در این حوزه شکل گرفتهاند که اغلب با سایر مفاهیم دارای تشابه و تمایز هستند. احتکار دانش در ادبیات نظری، انباشت فزاینده و غیرقابل دسترس منابع دانشی سازمان تعریف شده است که اغلب به علت عدم اطلاع از وجود دانش، مورد درخواست نیز واقع نمیشود. در ادبیات نظری احتکار، مبحثی در روانشناسی به نام اختلال احتکار مطرح است که ریشههای بالینی را بررسی میکند. بنابراین دو رویکرد متفاوت مدیریت احتکار دانش معرفی میشود که در رویکرد اول اختلالات روانشناسی و فردی مرتبط با احتکار بررسی میشود و استراتژیهای مورد استفاده مدیران منابع انسانی به آزمونهای ورودی و پایش روانشناسانهی دورهای معطوف میشود و در رویکرد دوم عوامل محیطی، مدیریتی، فضای سازمانی، فرهنگ سازمانی، ارتباطات و سایر استراتژیهای مرتبط با مدیریت احتکار دانش سازمانی بررسی میشود. با توجه به اینکه احتکار در برخی از فرهنگها جرم یا خطا نیست و هرکسی آزادانه میتواند هرآنچه بخواهد احتکار کند، در نتیجه بررسی و پیگیری محرکهایی که به احتکار مربوط میشوند، اهمیت و پیچیدگی بیشتری دارند. احتکار دانش در اغلب موارد مورد غفلت مدیران قرار میگیرد و در بلند مدت اثرات جبران ناپذیری بر سازمان دارد. احتکار دانش مستقیما بر توانمندسازی سایر کارکنان تاثیر معکوس دارد و نه تنها منجر به رفتارهای متقابل احتکاری میشود، در بلندمدت سازمان را به برخی از کارکنان احتکارکننده وابسته میکند. با توجه به عدم بررسی ابعاد گستردهی این مفهوم پیشنهاد مطالعات آتی در حوزههای گوناگون به ویژه ارتباط احتکار و انحصارگرایی، تاثیر احتکار دانش بر توانمندسازی و همچنین تاثیر گردش شغلی بر احتکار سازمانی داده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
احتکار؛ احتکار دانش؛ مدیریت احتکار دانش؛ اختلال احتکار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A literature review: Knowledge Hoarding and comparing it with Knowledge Hiding | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Noori1؛ Mehdi Kheirandish2؛ Hossein Abbasian3؛ Rohallah Nouri4 | ||
1Doctoral student of Khwarazmi University, Department of Public Administration, Khwarazmi University, Tehran, Iran | ||
2Department of Public Administration, Shahid Sattari Aviation University, Tehran, Iran | ||
3Department of Educational Management, Khwarazmi University, Tehran, Iran | ||
4Department of Human Resource Management, Khwarazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
With the expansion of studies in the field of knowledge management as management of the most important advantage of current organizations, emerging and important concepts in this field have been formed, which are often similar and different from other concepts. Knowledge hoarding is defined in the theoretical literature as the increasing and inaccessible accumulation of knowledge resources in an organization, which is often not even requested due to lack of knowledge about the existence of knowledge.In the theoretical literature of hoarding, there is a topic in psychology called hoarding disorder that examines its clinical roots. For this reason, two different approaches to managing knowledge hoarding are introduced. The first approach examines the psychological and individual disorders associated with hoarding, and HR managers use strategies such as entrance exams and periodic psychological monitoring. The second approach deals with environmental, managerial, organizational space, organizational culture, communication and other strategies related to the management of organizational knowledge hoarding. Given that hoarding is not a crime or error in some cultures and anyone can freely hoard whatever they want, so pursuing the knowledge dimensions related to hoarding is more important and complex. Also, knowledge hoarding is often neglected by managers and sometimes has irreversible effects on the organization in the long run. Knowledge hoarding has a direct inverse effect on the empowerment of other employees and leads to hoarding reciprocal behaviors and in the long run makes the organization dependent on some hoarding employees. Due to the lack of study of the broad dimensions of this concept, future studies in various fields, especially the relationship between hoarding and exclusivism, the effect of knowledge hoarding on empowerment and also the effect of job turnover on organizational hoarding are suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hoarding, knowledge hoarding, knowledge hoarding management, hoarding disorder | ||
مراجع | ||
شهسواری، امیر و علم الهدی، جمیله. (1398). روششناسی پژوهش مروری و نقش آن در تولید دانش: توسعه یک گونهشناسی. روششناسی علوم انسانی، 25(98)، 105-79.
جلالی بجد، محمد یوسف و آهی، قاسم. (1396). تدوین و طراحی مدل رفتارهای ذخیرهسازی (احتکاری) در ارتباط با اختلال در تنظیم هیجانی و تحملناپذیری بلاتکلیفی با نقش میانجی ساختارهای احتکاری. اندیشه و رفتار، شماره 46، 90-57.
Reference
Anaza, N.A., & Nowlin, E.L. (2017). What's mine is mine: A study of salesperson knowledge withholding & hoarding behavior, Industrial Marketing Management.
Bilginoğlu, E. (2019). Knowledge hoarding: A literature review. Management Science Letters 9 (1) 61–72.
Brown, G., Lawrence, T. B., & Robinson, S. L. (2005). Territoriality in organizations. Academy of Management Review, 30(3), 577–594.
Brown, G., Pierce, J. L., & Crossley, C. (2013). Toward an understanding of the development of ownership feelings. Journal of Organizational Behavior, 35(3), 318–338.
Cerne, M., Nerstad, C. G., Dysvik, A., & Skerlavaj, M. (2014). What Goes around Comes around: Knowledge Hiding, Perceived Motivational Climate, and Creativity. Academy of Management Journal, 57(1), 172-192.
Chen i and Chao K. C. K. (2004). rethinking knowledge management and the experience of a small and medium sized enterprise. Web journal od Chinese management review, 7(3), 1-22.
Connelly, C.E. and Zweig, D. (2015). How perpetrators and targets construe knowledge hiding in organizations. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24(3), 479-489.
Connelly, C.E., Zweig, D., Webster, J. and Trougakos, J.P. (2012). Knowledge hiding in organizations. Journal of Organizational Behavior, 33(1), 64-88.
Evans, J. M., Hendron, M. G., & Oldroyd, J. B. (2015). Withholding the ace: The individual-and unitlevel performance effects of self-reported and perceived knowledge hoarding. Organization Science, 26(2), 494-510.
Ford, D. P., & Staples, S. (2010). Are full and partial knowledge sharing the same?. Journal of Knowledge Management, 14(3), 394–409.
Ford, D., Myrden, S. E., & Jones, T. D. (2015). Understanding ‘disengagement from knowledge sharing’: Engagement theory versus adaptive cost theory. Journal of Knowledge Management, 19(3), 476–496.
Girard, John. (2015). Defining knowledge management: Toward an applied compendium. Online Journal of Applied Knowledge Management.
Grishama, Jessica R. Martyna, Chantelle; Kerina, Fiona; Baldwina, Peter A. Norbergb, Melissa M. (2018). Interpersonal functioning in Hoarding Disorder: An examination of attachment styles and emotion regulation in response to interpersonal stress. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 16, 43-49.
Hirschtritt, Matthew E. Mathews, Carol A. (2014). Genetics and Family Models of Hoarding Disorder. The Oxford Handbook of Hoarding and Acquiring.
Holten, A. L., Robert Hancock, G., Persson, R., Marie Hansen, Å., & Høgh, A. (2016). Knowledge hoarding: antecedent or consequent of negative acts? The mediating role of trust and justice. Journal of knowledge management, 20(2), 215-229.
Husted, K., Michailova, S. (2002). Diagnosing and Fighting Knowledge-Sharing Hostility. Organizational Dynamics, 31(1), 60-73.
Husted, K., Michailova, S., Minbaeva, D. B., & Pedersen, T. (2012). Knowledge sharing hostility and governance mechanisms: An empirical test. Journal of Knowledge Management, 16(2), 754–773.
Jennex, Murray E. (2019). Effective Knowledge Management Systems in Modern Society. San Diego State University, USA.
Israilidis, J., Siachou, E., Cooke, L., & Lock, R. (2015). Individual variables with a impact on knowledge sharing: The critical role of employees’ ignorance. Journal of Knowledge Management, 19(6), 1109–1123.
Kang, S. W. (2014). Knowledge withholding: Psychological hindrance to the innovation diffusion within an organisation. Knowledge Management Research & Practice, 14(1), 144–149.
Khalid, Bilal; Iqbal, Rimsha and Hashmi, Syed Danial. (2020). Impact of workplace ostracism on knowledge hoarding: mediating role of defensive silence and moderating role of experiential avoidance. Future Business Journal, 6(1), 1-10.
Jain, N. (2012). Knowledge hoarding: a bottleneck to organizational success. Indian Journal of Industrial Relations, 47, 750-752.
Muhenda, M. B., & Lwanga, E. K. (2014). Knowledge Hoarding among Academic Staff in Higher Education Institutions in Uganda: Risk or Strategy. World Review of Business Research, 4(2), 279- 290.
Otto, C. & van den Hooff, B. (2014). To Have and To Hoard: Reasons for Not Sharing Knowledge in Organisations. In Shedding New Lights on Organisational Learning, Knowledge and Capabilities (pp. 195-220). UK: Cambridge Scholars Publishing.
Nowak, A. (2014). Infectious: How to Connect Deeply and Unleash the Energetic Leader Within. Allworth Press.
Nozick, KJ. (2016). An Attachment-Based Model of Compulsive Hoarding. Thesis submitted to the Faculty of Graduate Studies at The University of Manitoba in partial fulfillment of the requirements of the degree of Master of Arts. Department of Psychology, University of Manitoba, Winnipeg, Canada.
Pandey, S.C. and Dutta, A. (2013). Role of knowledge infrastructure capabilities in knowledge management. Journal of Knowledge Management, 17(3), 435-453.
Penzel, F. (2014). Hoarding in history. In R. O. Frost & G. Steketee (Eds.) in The Oxford handbook of hoarding and acquiring (pp. 6-16). New York: Oxford University Press.
Pereira, Vijay; Mohiya, Mohamed. (2021). Share or hide? Investigating positive and negative employee intentions and organizational support in the context of knowledge sharing and hiding. Journal of Business Research, 129, 368-381.
Plínio Silva de Garcia, Mírian Oliveira & Kathryn Brohman. (2020). Knowledge sharing, hiding and hoarding: how are they related?. Knowledge Management Research & Practice, 20(3), 339-351.
Santosus, M., & Surmacz, J. (2001). The ABC of knowledge management, CIO Magazine. Retrieved from http://www.cio.com
Singh, S. K. (2019). Territoriality, task performance, and workplace deviance: Empirical evidence on role of knowledge hiding. Journal of Business Research, 97, 10–19.
Škerlavaj, M., Connelly, C. E., Černe, M., & Dysvik, A. (2018). Tell me if you can: Time pressure, prosocial motivation, perspective taking, and knowledge hiding. Journal of Knowledge Management, 22, 1489–1509.
Trusson, c., hislop, d. & Doherty, n. (2017). The rhetoric of `knowledge hoarding: a research-based critique. Journal of Knowledge Management, 21(6), 1540-1558.
Wills, Brayn. (2020). Weed Out Knowledge Hoarding and Make Information Accessible at Your Business.
Zhao, Hongdan and Xia, Qing. (2017). An examination of the curvilinear relationship between workplace ostracism and knowledge hoarding. Management Decision, 55(2), 331-346. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 870 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 596 |