تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,004,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,268,690 |
نقش عوامل شخصیتی در بروز سوانح فنی در یکی از واحدهای نظامی | ||
فصلنامه روانشناسی نظامی | ||
دوره 13، شماره 51، دی 1401، صفحه 11-28 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی خانزاده1؛ محمد روشنی2؛ سمیه آقامحمدی* 3 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی فیض الاسلام، خمینیشهر، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، پایگاه هوانیروز تهران،تهران،ایران | ||
3نویسنده مسئول: استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی فیض الاسلام، خمینی شهر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 03 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه: با توجه به اهمیت پیشگیری از سوانح فنی در محیط کار، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل شخصیتی در بروز سوانح فنی در یکی از واحدهای نظامی انجام شد. روش: طرح پژوهش، توصیفی و از نوع پژوهشهای علّی ـ مقایسهای و جامعه پژوهش، شامل کلیه پرسنل فنی یکی از واحدهای نظامی بود که بهصورت دردسترس، 50 نفر با سابقه حادثهدیدگی انتخاب و 50 نفر بدون سابقه سانحهدیدگی ازنظر سن، سطح تحصیلات، سابقه خدمت و وضعیت تأهل، با گروه حادثهدیده همتا شدند. شرکتکنندگان در پژوهش به سیاهه پنج عاملی شخصیت نئو (NEO-FFI) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغییری و تحلیل تشخیصی، با استفاده از نسخه 24 نرمافزار SPSS، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین نمرات روانرنجورخویی در افراد سانحهدیده بهطور معناداری بیشتر از افراد بدون سابقه سانحهدیدگی است. همچنین، میانگین نمرات برونگرایی، توافقپذیری و وجدانمندی در افراد سانحهدیده بهطور معناداری کمتر از افراد بدون سابقه سانحهدیدگی است. نتایج تحلیل تشخیصی نیز نشان داد که روانرنجورخویی و توافقپذیری، مهمترین پیشبینکنندههای سانحهدیدگی هستند. بحث: بهطور کلی، این نتایج اهمیت ویژگیهای شخصیتی را در بروز سوانح فنی نشان میدهد. این یافتهها میتواند تلویحات نظری و کاربردی متعددی در زمینه گزینش کارکنان در موقعیتهای شغلی مختلف، بهویژه واحدهای فنی نظامی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پنج عامل شخصیت؛ تحلیل تشخیصی؛ سوانح فنی؛ واحد نظامی | ||
مراجع | ||
جوشقانی، نسرین و همکاران (1394)، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی نئو با تعارض و تسهیل شغلی ـ خانوادگی در بین دبیران متوسطه عمومی منطقه 5 آموزش پرورش شهر تهران، فصلنامه مشاور شغلی و سازمانی، 7 (23)، 108- 127.
روشنچسلی، رسول و همکاران (1385). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه شخصیتی 5 عاملی نئو، دانشور رفتار، 16، 27-36. Af Wåhlberg, A., Barraclough, P., & Freeman, J. (2017). Personality versus traffic accidents; meta-analysis of real and method effects. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour, 44, 90-104. Al-Shehri, Y. (2015). Relationship between personality trait and multi-national construction workers safety performance in Saudi Arabia. © Yousef Al-Shehri, Andel, S. A., Hutchinson, D. M., & Spector, P. E. (2015). Safety at Work: Individual and Organizational Factors in Workplace Accidents and Mistreatment. In Research in Personnel and Human Resources Management (pp. 235-277): Emerald Group Publishing Limited. Anwar, G., & Abdullah, N. N. (2021). The impact of Human resource management practice on Organizational performance. International journal of Engineering, Business and Management (IJEBM), 5. Arthur, W., & Graziano, W. G. (1996). The five‐factor model, conscientiousness, and driving accident involvement. Journal of personality, 64(3), 593-618. Babiker, A, A, A. (2015). Regulations of construction safety and health in construction of residential complex (doctoral dissertation, Sudan University of Sciences and Technology). Buck, M. A. (2011). Proactive personality and big five traits in supervisors and workgroup members: Effects on safety climate and safety motivation: Portland State University. Barrick, M. R., Mount, M. K., & Li, N. (2013). The theory of purposeful work behavior: The role of personality, higher-order goals, and job characteristics. Academy of management review, 38(1), 132-153. Barling, J., Kelloway, E. K., & Iverson, R. D. (2003). Accidental outcomes: Attitudinal consequences of workplace injuries. Journal of Occupational Health Psychology, 8(1), 74. Beanland, V., Sellbom, M., & Johnson, A. K. (2014). Personality domains and traits that predict self-reported aberrant driving behaviours in a southeastern US university sample. Accident Analysis & Prevention, 72, 184-192. Chan, D. W., Chan, A. P., & Choi, T. N. (2010). An empirical survey of the benefits of implementing pay for safety scheme (PFSS) in the Hong Kong construction industry. Journal of safety research, 41(5), 433-443. Christian, M. S., Bradley, J. C., Wallace, J. C., & Burke, M. J. (2009). Workplace safety: a meta-analysis of the roles of person and situation factors. Journal of Applied Psychology, 94(5), 1103. Chu, F., Fu, Y., & Liu, S. (2019). Organization is also a “life form”: Organizational-level personality, job satisfaction, and safety performance of high-speed rail operators. Accident Analysis & Prevention, 125, 217-223. Clarke, S. (2016). Managing the risk of workplace accidents. Risky Business: Psychological, Physical and Financial Costs of High Risk Behavior in Organizations, 403. Clarke, S., & Robertson, I. (2005). A meta‐analytic review of the Big Five personality factors and accident involvement in occupational and non‐occupational settings. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 78(3), 355-376. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1989). NEO five-factor inventory (NEO-FFI). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, 3. Drew, E. N. (2014). Personnel Selection, Safety Performance, and Job Performance: Are Safe Workers Better Workers Eysenck, S. B., & Eysenck, H. J. (1970). Crime and personality: An empirical study of the three-factor theory. The British Journal of Criminology, 10(3), 225-239. Gao, Y., González, V. A., & Yiu, T. W. (2020). Exploring the relationship between construction workers’ personality traits and safety behavior. Journal of construction engineering and management, 146(3), 04019111. Grill, M., Grytnes, R., & Törner, M. (2015). Approaching safety in the Swedish and Danish construction industry: Professionals’ perceptions of safety culture differences. Safety science monitor, 19(2), 6. Habibi, E., Karimi, A., Shahreza, H. D., Mahaki, B., & Nouri, A. (2016). A study of the relationship between the components of the five-factor model of personality and the occurrence of occupational accidents in industry workers. Iranian journal of health, safety and environment, 3(2), 499-505. Harbeck, E. L., & Glendon, A. I. (2013). How reinforcement sensitivity and perceived risk influence young drivers’ reported engagement in risky driving behaviors. Accident Analysis & Prevention, 54, 73-80. Heinrich, H. W. (1941). Industrial Accident Prevention. A Scientific Approach. New York: McGraw-Hill. (Second Edition). Heinrich, H. W., Petersen, D., & Roos, N. (1980). Industrial Accident Prevension: A Safety Management Approach. New York. Hough, L. M. (1992). The 'Big Five' personality variables--construct confusion: Description versus prediction. Human performance, 5(1-2), 139-155. Jinnah, H. A., & Stoneman, Z. (2016). Youth personality factors as predictors of risky all-terrain vehicle (ATV) driving behaviors. Pourmazaherian, M., Baqutayan, S. M. S., & Idrus, D. (2021). The role of the big five personality factors on accident: a case of accidents in construction industries. Journal of Science, Technology and Innovation Policy, 7(1), 46-55. Rau, P. L. P., Liao, P. C., Guo, Z., Zheng, J., & Jing, B. (2018). Personality factors and safety attitudes predict safety behaviour and accidents in elevator workers. International journal of occupational safety and ergonomics. Sertyesilisik, B., Tezel, E., Giritli, H., & Vatansever, N. (2016). An investigation into the relationship between personality and learning styles in construction industry: As a potential tool for improving health and safety performance. International journal on working (12), 118-134. Scott-Parker, B., Hyde, M. K., Watson, B., & King, M. J. (2013). Speeding by young novice drivers: What can personal characteristics and psychosocial theory add to our understanding Accident Analysis & Prevention, 50, 242-250. Shaw, L., & Sichel, H. S. (2013). Accident proneness: Research in the occurrence, causation, and prevention of road accidents. Elsevier. Smith, T. D., & DeJoy, D. M. (2012). Occupational injury in America: An analysis of risk factors using data from the General Social Survey (GSS). Journal of safety research, 43(1), 67-74. Tao, D., Zhang, R., & Qu, X. (2017). The role of personality traits and driving experience in self-reported risky driving behaviors and accident risk among Chinese drivers. Accident Analysis & Prevention, 99, 228-235. Vance, D. L. (2016). The relationship between participative leadership style and employee satisfaction with possible moderators of emotional stability (neuroticism) and years of experience. Trevecca Nazarene University, Xue, Y., & Fu, G. (2018). A modified accident analysis and investigation model for the general aviation industry: Emphasizing on human and organizational factors. Journal of safety research, 67, 1-15. Yazdani, N., & Siddiqi, A. F. (2013). Coronary heart disease and five factor model of personality: A statistical assessment of the link. Pakistan Journal of Cardiology, 24(3-4), 05-22. Ye, L., Liu, S., Chu, F., Zhang, Q., & Guo, M. (2019). Effects of personality on job burnout and safety performance of high-speed rail drivers in China: the mediator organizational identification. Journal of Transportation Safety & Security, 1-19. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |